Onze huizen kunnen niet tegen de hitte

Abraham54

Beheerder
Forumleiding
BBL92mU.img
© Ria Imminga Steenbergen / Ellen Oude Breuil Thermostaat geeft 30 graden aan: 'Onze huizen kunnen deze temperaturen niet aan'

Buiten is het 30 graden, binnen is het ook... 30 graden.
Bij de bouw van nieuwe woningen wordt niet genoeg rekening gehouden met warme perioden, zoals die van nu.
Dat zeggen deskundigen op het gebied van klimaatbestendig bouwen tegen RTL Nieuws.

In Nederland ligt de focus vooral op het binnenhouden van warmte in de winter. Voor het buiten houden van hitte in de zomer is nauwelijks aandacht.

Airco

En dat betekent: snikhete slaap- en woonkamers. "Ik zou wel een airco willen", schrijft Ciska Jansen in een reactie op onze oproep op Facebook.
Ze heeft in de slaapkamer en de woonkamer een ventilator. "Het is in de woonkamer 31 graden en in de slaapkamer is het nog warmer."

BBL8Jfq.img

© Aangeboden door RTL Nederland

De honden van Amber Koopmans zoeken verkoeling bij de ventilator.

Grote ramen

Deskundigen zeggen tegen RTL Nieuws dat in het ontwerp van nieuwbouwhuizen veel meer rekening gehouden moet worden met dit soort hoge temperaturen
- zeker nu we door klimaatverandering steeds vaker te krijgen met extreme warmte.

"We hebben lang gebouwd om zoveel mogelijk licht binnen te krijgen", zegt Andy van de Dobbelsteen, hoogleraar Climate Design & Sustainability.
In Nederland krijgen huizen vaak grote ramen. "Als je weet dat de zon in bepaalde hoek binnenkomt, dan moet je daar in het ontwerp al rekening mee houden."

Zonwerend

Volgens de hoogleraar kun je op het zuiden best meer glas gebruiken. Als je maar de hoge zon tegenhoudt, door overstekken en lamellen aan de buitenkant bijvoorbeeld. Zonwerend glas is ook een optie, dat wordt nu vooral voor kantoorpanden gebruikt.

"We kunnen ook echt leren van Zuid-Europeanen. Je moet een huis zo ontwerpen dat je 's nachts alles open kunt houden.
En overdag de boel dicht houden, met luiken."

Noodgedwongen bedekken veel Nederlanders hun ramen nu met grote lakens:

BBL8SLw.img

Lakens voor het raam. "Scheelt twee graden", schrijft Loes de Jong.

Van de Dobbelsteen vindt dat in het bouwbesluit meer ruimte moet komen voor comfort in de zomer.
Er moeten regels komen over hoeveel een woning mag opwarmen, zegt hij.

Plat dak

Jeanine zit in een appartement op de vierde verdieping, met ook nog eens plat dak, schrijft ze op Facebook: "De temperatuur vanochtend in onze slaapkamer", zegt ze bij een foto van haar thermometer waar 30,7 op staat. "Wij proberen van alles. Van ramen en deuren, en gordijnen gesloten houden tot een Dyson fan in de slaapkamer, maar het is gewoonweg niet uit te houden. Ik ga vanavond maar wat washandjes en coolpacks klaar maken."

Ja, huizen met plat dak kunnen behoorlijk warm worden, zegt hoogleraar Van de Dobbelsteen. "Daar zouden groene daken een goede oplossing voor zijn. Je krijgt dan een meer constante temperatuur."

"Zonnepanelen erop scheelt ook, die geven het dak meer schaduw en zetten de warmte om in energie. Maar je ziet nog steeds veel nieuwbouwhuizen met platte daken, met alleen een bitumen dak met grind erop. Dat wordt bloedheet."

BBL8L0Y.img

Creatief tijdens de hitte: Karen Dijkstra maakte een bevroren koelelement vast aan een ventilator. Melanie van der Weide slaapt vannacht buiten (foto rechts).

De hoogleraar wijst er ook op dat in Nederland de bodem altijd nog redelijk koel is.
"Als je ventileert via de bodem heb je gekoelde lucht. En in de winter kun je ermee verwarmen. Die techniek is er al, maar wordt bijna niet gebruikt.
Een warmtepomp onttrekt warmte aan de bodem, lucht of oppervlaktewater. Maar kan ook andersom. Dat kan nu al, is een kwestie van een knop omzetten."

Geen fan van de airco

Een airco zou de wetenschapper 'echt niet' aanraden. "Het blaast de warmte naar buiten. Als we overal in Amsterdam of Utrecht airco's zouden plaatsen,
dan warm je de omgeving nóg verder op. En het kost alleen maar energie, terwijl warmtepompen warmte omzetten in energie."

BRON

De titel van het artikel kon beter zijn als .
Onze huizen kunnen niet "meer" tegen de hitte

Hoe houden ze in de warme zuiderse landen zoals Spanje , Portugal , Griekenland de hitte uit hun woning ? Door de huizen wit te kalken . Wit is zonwerend terwijl donkere kleuren de warmte van de zon aantrekken .
Hoe groter de ramen , hoe meer glas , hoe heter het binnen zal worden van de zon . De zomers worden alsmaar warmer hoor ik altijd zeggen , en gisteren hoor ik dan de weerman dat de hitterecords nog niet gebroken werden . In 1921 zou de maand juli nog warmer geweest zijn dan juli 2018 .

Indien je het "niet MEER" gebruikt, dan duidt dat erop dat diezelfde huizen eerder wel tegen de hitte konden!

Ik lees daar
Met niet meer , bedoel ik dat men niet meer bouwt zoals vroeger . Vergelijk maar de oude huizen van vroeger met de nieuwbouw van nu .

Het hangt er natuurlijk ook vanaf wat voor huis je hebt maar ik heb zelf ook zo'n moderne woning, en dat is geen succes kan ik je wel vertellen. Ik heb als voorbeeld een lichtkoepel in mijn huiskamer zitten en die zit op ongeveer 8Meter hoogte. En klein deel is dus een plat glazen dak waar je nooit bij kan komen, een niet praktische hoogte. Je kunt er geen gordijnen ophangen en je hebt er een ladder voor nodig. Met stof weghalen of de ramen schoonmaken heb je al gauw minimaal een telescoop stok nodig of een telescoop ladder. Kortom er komen behoorlijk veel extra kosten bij, ook als je het aan een glazenwasser overlaat. Maar goed mijn hele huis is dus gebouwd voor lichtinval en het wordt dus snikheet. Ik denk dat mijn huis wel een stereo type voorbeeld is voor dit onderwerp.

Goeie isolatie klinkt vaak ook leuk maar vaak blijft de warmte de hele dag in de muren hangen, het koelt dus slecht af. Raamfolie kun je ook maar beter weg laten als je dubbel glas hebt. Wat altijd het beste werkt is je gezonde verstand gebruiken met hittegolven en gewoon afgaan op je gevoel.

In mijn dorp is nog een klein boerencafé . Kleine vensters . Geen plat dak maar puntig met nog echte boomse dakpannen . De gevel is volledig wit geschildert . Met de hitte van voorbije dagen kwam men daar binnen en zei men onmiddelijk, wat is het hier heerlijk koel tegen buiten . En nochtans stonden er geen ventllators te draaien of airco aan .

Inderdaad omdat witte geschilderde muren de warmte weg kaatst, en nog beter als het nog glanzend is van verf

Zo er kwam hier net even een pittig onweers buitje over denderen (woon in noord holland) Eindelijk water! Wit en licht gekleurde huizen hebben ze ook niet voor niks in tropische landen, gaat hier ook wel steeds meer gebeuren denk ik.

Ditjes en datjes zijn altijd wel leuk om uit te wisselen. Als voorbeeld, als je merkt dat het buiten warmer is dan binnen laten jullie dan ook de ramen dicht en s'avonds pas weer open? richt je de ventilator op jezelf of naar je raam en blaas je de warme lucht naar buiten toe? Zetten jullie ook wat glazen water neer is huis om de luchtvochtigheid op peil te houden? Als je je voeten een tijdje in een emmer met water zet dan stroomt het bloed in je lichaam naar je voeten om je voeten weer warm te maken, en is je boven lichaam dus weer koeler, doen jullie dit ook allemaal?

Simpel is vaak het meest effectief is mijn motto!

Als je je voeten een tijdje in een emmer met water zet dan stroomt het bloed in je lichaam naar je voeten om je voeten weer warm te maken, en is je boven lichaam dus weer koeler, doen jullie dit ook allemaal?

Nee maar bedankt voor de tip . Ik heb dat vroeger wel gezien van mijn vader dat die als hij thuiskwam van het werk met zijn voeten in een kom water ging zitten . Mijn vader werkte in de bouw en dacht ik dan maar dat het was om zijn voeten te wassen. Maar nu weet ik waarom hij met zijn voeten in het water ging zitten .

Ok swake dan niet, of voor sommige beroepen niet, en ik zeg ook niet dat je dat de hele dag moet doen. Zoals ik al aangaf is het mij meer om het uitwisselen te doen en dacht ik misschien had er iemand anders nog tips voor mij of mischien had jezelf nog tips?

Warmtepompen was ik nog vergeten, stond ook nog in het artikel. Warmtepompen is een goed idee maar voor veel mensen veel te duur denk ik. Ondanks dat de wetenschappers geen airco's aanraden zijn er toch record aantal airco's verkocht dit jaar. Bij webgigant coolblue zijn zelfs alle 27 soorten airco's compleet uitverkocht. Kortom het lijkt erop dat de warmtepomp er slecht doorheen komt bij de consument.

Rond boerderijen werden vroeger bomen geplant. Vaak lindebomen, die zorgen voor schaduw in de zomer en houden het huis koel.
Ik ben opgegroeid op zo'n voormalige boerderij:

5b5c64ec9a2df-foto_KB.JPG

Op hete dagen zat mijn vader buiten voor de voordeur op het grind in een stoel, in de schaduw van de bomen en met zijn voeten inderdaad in een teiltje water.

Het eerste wat ik deed toen ik in een zomerhuis kwam te wonen, waar het 's zomers erg warm kon worden, was een kastanje planten. Ik had de vrucht van thuis (de oude boerderij) meegenomen. Natuurlijk duurt het wel even voor zo'n kastanje groot is en schaduw gaat bieden. Er bestaat niet voor niets het spreekwoord 'Boompje groot, plantertje dood'.
Maar we zijn nu 35 jaar verder; ik leef nog en de kastanje biedt 's zomers volop schaduw aan het zomerhuis:

5b5c69885a543-kastanje.jpg

Ja, dat gele vlak op de voorgrond moet gras voorstellen. Ik heb de foto net gemaakt, na vele weken van droogte en felle zon.

Ziet er koel en gezellig uit. En de boom is prachtig! Ik ben vaak uitgelachen omdat ik me afvroeg of er niet ergens in een boom een stukje geheugen zat. Iedere gek heeft zijn gebrek, nietwaar! Ik wist ook dat ik altijd bij een bos moest wonen, want daar werd alles bewaard. Ik praat niet tegen bomen, maar ik ben wel erg aan ze gehecht!

@Paul , met die nee bedoelde ik nee dat wist ik niet waarom vader na zijn werk met voeten in water ging zitten en bedankt voor de tip .
Maar zoals porrelaar ook laat zien . Onder bomen zit je in de schaduw . Maar ze hakken overal de bomen om .
@porrelaar jij woont daar echt mooi zeg .
ik ga liever op vakantie in onze belgische ardennen dan naar de kust .

Ik ben ook gehecht aan die boom, vooral omdat de vrucht afkomstig is van de kastanje van mijn ouderlijk huis. Die kastanje stond achter ons huis en een buurvrouw klaagde dat hij voor teveel schaduw zorgde in haar tuintje. Mijn vader heeft de kastanje toen weggehaald. Ik nam een paar afgevallen kastanjes mee en plantte een ervan bij mijn zomerhuis. Zo heb ik toch nog een herinnering aan het ouderlijk huis.

Tegenwoordig woon ik niet meer in het houten zomerhuis, maar in het voorhuis. Daar stond al een atlasceder toen ik daar kwam wonen. Door goede zorg werd dat een enorme boom, die voor heerlijke schaduw zorgt. Mijn buren zijn er minder blij mee, omdat de takken over hun perceel reiken. Een ceder verliest het hele jaar door naalden. Die vielen dan in hun koffie of wijn als ze buiten zaten. Op hun verzoek heb ik de ceder wel gesnoeid, maar ik haal hem niet helemaal weg. Als ik 's zomers buiten zit op het straatje achter mijn huis, dan ga ik altijd in de schaduw van mijn ceder zitten. Heerlijk!

Mooie plek en die bomen moet je lekker laten staan idd lekker koel. Niet alleen om de boerderijen had je overal bomen staan maar ook in de stad. Ik kom uit de stad alkmaar. Ik ben dus een stadsmens en ik woon nu ook in een dorp (groot verschil) Maar om de scholen hebben ze nu allemaal hekken staan maar daar stonden vroeger ook bomen. Op een heleboel plaatsen had je vroeger nog rozenbottel struiken staan, en die nam je vroeger nog mee naar huis. Volkstuintjes waren ook de normaalste zaak in alkmaar (elders ook) Ik ruilde vroeger nog een bos wortellen tegen een handje aardappels, maar die tijd is nu verleden tijd.

Ze willen tegenwoordig wel weer overal bomen plaatsen, ook in verband met het klimaat en vooral in de steden. Van mij mogen ze dat zeker doen en ik ben voor. Maar wat ik niet begrijp tegenwoordig is dat ze eerst de boel slopen om er daarna achter te komen dat ze het weer nodig hebben? zinloos ... Waldorf en statler zeggen in ieder geval boeoeoe! slechte show! :) maar ja wat doe je eraan ik weet het, en beter laat dan nooit!

Over bomen gesproken.
Op een dag vier jaar geleden al weer, werd in een zijstraat van de Perikweg in Enschede, waar jonge boompjes inmiddels aan de groei gegaan waren.
Echter - stuk voor stuk werden die gezonde boompjes verwijderd in de hele straat.
Drie weken gingen voorbij en toen werd de straat weer beplant met hele jonge boompjes.
Niemand begreep er iets van.
Het bleek dat de aannemer uiteindelijk de verkeerde straat had genomen!

Wat een sukkel! En waar zouden die eerste boompjes naar toe zijn gegaan? Jammer, hoor.

Ik weet wel dat Enschede in die tijd een contract had om hout te leveren aan een biokrachtcentrale.

Ik heb eens nagedacht over de hittebestendige huizen. Het is een moeilijk punt. Want die huizen moeten ook bestand zijn tegen onze strenge winters. Je moet overal rekening mee houden.
Je hebt de bestaande huizen en daar moet dan heel wat aan gedaan worden. En de nieuwe huizen worden dan gebouwd volgens de richtlijnen die door slimme mensen worden opgesteld. Zal wel een commissie worden!

Laten we eens naar de nieuwe huizen kijken. Voor de hete zomers: rolluiken of screens aan de buitenkant van alle ramen, en dit houdt meteen in dat alle ramen naar binnen moeten opengaan. Ventilatieroosters in alle ramen, die naar believen open en dicht moeten kunnen. Binnen voor de ramen luxaflex of lamellen.
Platte daken voorzien van mos of ander groen. En voor het dichthouden van de ramen, ja daar moeten de bewoners zelf voor zorgen, we kunnen hen niet alles voorkauwen en aanleveren.
En dan de koude winters. Daar komen de rolluiken weer van pas, die houden de warmte binnen. Een screen is dan minder effectief. De muren, het dak, en de kruipruimte moeten worden geisoleerd. Dubbele beglazing is natuurlijk nodig. Er moet een ventilatiesysteem zijn om door al die isolatie toch voor de nodige frisse lucht te zorgen.

Ik heb het expres een beetje uitgebreid opgeschreven en er zijn nog heel wat zaken die er ook bij noodzakelijk zullen zijn.
Maar...............denken jullie dat al deze nieuwe dingen in de komende jaren in de nieuwbouwhuizen zullen zijn verwerkt? En wat te doen met al die bestaande huizen? Ik denk zo maar dat de kantoren, banken en bedrijfspanden eerder aan de dan geldende norm zullen voldoen. Jasses, wat ben ik nou toch weer een doomdenker! En ik zie die commissie nog wel als de eerste hindernis die genomen moet worden!

Terug
Bovenaan Onderaan