Onverwijderbare bestanden in Windows.old

• Onderwerp starter Jov
  • Startdatum
  • Reacties 11
  • Weergaven 533

Jov

PCS Lid
Lid geworden
4 aug 2019
Leeftijd
89
OS
Chrome
AV
Avira
Alweer: mijn computer is nogmaals vervuild door een grote map Windows.old, met mappen en bestanden die niet zomaar te verwijderen zijn. Dat zal de winkel wel gedaan hebben toen ze die SSD er in plaatsten. Ik ken het liedje nu wel een beetje: FRST gebruiken en de Fixlog naar iemand (Abraham of Peter?) sturen. Graag zou ik toch de handleiding van FRST nog eens willen zien, want ik ben niet zeker van mezelf of ik het goed doe. Ik moet voor het scannen Avira afsluiten en ik heb ook MBAM er op staan. Moet die ook dicht? Of kan alles beter in de veilige modus gebeuren? Bedankt alvast voor de hulp.
Ik weet niet waar ik dit zetten moet. Is er een afdeling 'Opgeruimd staat netjes'?

Hallo Jov, Windows.old ontstaat op het moment dat jouw Windowsversie een upgrade ondergaat naar een nieuwe versie van Windows 10.
Windows.old is dus niks meer of minder dan jouw vorige Windows met alles erin!
In het startmenu Alle Apps ga je naar de map Systeembeheer.​
In de map Systeembeheer klik jij met rechts op Schijfopruiming en kies jij voor "Als administrator uitvoeren.​
In het venster zet jij een vinkje bij Oude Windowsversies opruimen​
Klik vervolgens op de knop OK.​
Dat opruimen neemt behoorlijk wat tijd in beslag, omdat meerdere gigabytes aan data moeten worden verwijderd.

Bericht aangevuld met een belangrijke aanwijzing die er eerder nog niet in stond!​

Ik zag het al voor me, dat gedoe met FRST. Maar nu was het iets heel anders. Je verhaal klopt wel. Ik gig dus naar schijfopruiming en zag Oude Windwsversies er niet bij staan. Bovendien kon ik maar een paar Mb's vrij maken.
Ik kreeg een ingeving: bij gewoon de map Windows.old deleten kwam er een boodschap die ik al zo vaak tegenkwam: 'U moet administrator machtigingen opgeven'. Ik herhaalde de schijfopruiming maar eens met 'Als administrator uitvoeren' en toen kwam er een veel langere lijst, die meer dan 11Gb zou opleveren, met ook 'Oude Windowsversies opruimen'. Dankzij die SSD duurde het zo'n 10 minuten. Zo leer je nog eens wat.
Bedankt!

Zelf gevonden dus. Zonder jouw aanvulling. Zo zal ik het nooit vergeten.

Hallo Jov, sorry dat ik in de eerste opdracht had vergeten wat via rechtsklik te kiezen.
Maar fijn dat het nu gelukt is en dat jij nu weet wat de Schijfopruimer kan door met administratorrechten te worden opgestart.

Zo kan je ook de Windows Update een beetje kleiner maken.

Dat ging in 1 keer
En ook oude herstelpunten verwijderd. Maar er zitten er natuurlijk zo weer nieuwe in.

Volgens mij wel, Abraham. Ergens begin augustus kreeg ik een heel lange update binnen, waarna allerlei zaken er ineens anders uitzagen. Waar kan ik het KB-nummer vinden? De map Windows.old, zei je zelf, zou een back-up zijn van de oude Windows, gemaakt voor het updaten van een nieuwe versie van Windows. Daarna kwam er nog een update, die een beveiligingslek moest dichten.

Hallo Jov -
druk op het toetsen bord tegelijk op de Windows- en de R-toets - dan opent Uitvoeren.​
Geef als opdracht nu winver en druk op de OK knop.​

Dan krijg je een klein venster met daarin de build gegevens van jouw Windows!

Windows versie 1903 (build van besturingssysteem 18362.295)
Zal wel goed zijn, Jov

Jouw Windows is inderdaad de meest courante build versie.

Terug
Bovenaan Onderaan