Onopgelost | We kunnen .sdox-bestanden niet openen (Johke)

Jov

Bekend Gezicht
Lid geworden
4 aug 2019
Leeftijd
87
OS
Chrome
AV
Avira
Sinds een week ongeveer komt Johke regelmatig .sdox-bestanden tegen die ik ook niet kan openen. Is dat een nieuwigheidje?
Wat kan ik daar aan doen? Vroeg of laat zal ik ze op mijn laptop ook wel tegenkomen.

Roxmarie

Moderator
Team lid
Lid geworden
28 mei 2019
OS
Windows 10 home
AV
Windows beveiliging
FW
Windows beveiliging
Nieuwsgierig als ik was, wat dit voor bestanden zijn heb ik gezocht op de genoemde extensie. Het heeft met Samsung Notes Note te maken.

De Engelse tekst met uitleg heb ik laten vertalen.

Wat is een SDOCX-bestand?

Een SDOCX-bestand is een notitie die is gemaakt met Samsung Notes, een app voor het maken van notities die beschikbaar is voor Samsung-apparaten. Het is een Zip-gecomprimeerd archief dat een .XML-bestand en een Media-map bevat, die elk gegevens bevatten die in de notitie zijn opgeslagen. SDOCX-bestanden kunnen worden geopend met Samsung Notes of gedecomprimeerd om de inhoud ervan te bekijken.
Meer informatie

Samsung Notes is een app voor het maken van notities die op sommige Samsung-smartphones, zoals de Galaxy A7 en A10, en andere apparaten is geïnstalleerd. In 2020 is Samsung Notes begonnen met het opslaan van de notities van gebruikers als SDOCX-bestanden. Het SDOCX-formaat verving het .SDOC-formaat, dat Samsung Notes eerder gebruikte om de notities van gebruikers op te slaan.

In tegenstelling tot wat je zou verwachten, zijn SDOCX-bestanden geen tekstbestanden. In plaats daarvan zijn het Zip-gecomprimeerde archieven die een XML-bestand en een Media-map bevatten. Het XML-bestand bevat de tekst en andere gegevens van een notitie, terwijl de Media-map alle afbeeldingen, video's of andere media bevat die in de notitie zijn opgeslagen.

Tijdens de overgang van de SDOC- naar de SDOCX-indeling hebben sommige gebruikers problemen ondervonden bij het openen van notities in de bijgewerkte versie van Samsung Notes. Gebruikers die bijvoorbeeld een notitie hadden vergrendeld die als SDOC-bestand was opgeslagen, konden die notitie niet openen in de bijgewerkte versie van Samsung Notes, tenzij ze de notitie ontgrendelden vanaf een apparaat dat nog niet was bijgewerkt naar de nieuwe versie van Samsung Notes.

Voor de meeste gebruikers converteerde Samsung Notes echter automatisch hun SDOC-bestanden naar SDOCX-bestanden wanneer ze oude notities openden. Gebruikers kunnen SDOC-bestanden ook handmatig converteren naar SDOCX-bestanden met behulp van de optie Notities in oud formaat → Converteren, die beschikbaar is in het instellingenmenu van Samsung Notes.
Hoe open ik een SDOCX-bestand?

Op Samsung-apparaten kunt u SDOCX-bestanden openen met Samsung Notes. U kunt ook de functie Delen van Notities gebruiken om uw SDOCX-bestanden te delen met Google Drive, zodat u uw notities op andere Samsung-apparaten kunt openen.

Als u geen toegang hebt tot Samsung Notes, kunt u uw SDOCX-bestand hernoemen naar een .ZIP-bestand, het decomprimeren en de inhoud bekijken zoals u dat met elk Zip-archief zou doen. Zo krijgt u toegang tot de tekst en de media in uw notitie en kunt u de notitie indien nodig handmatig reconstrueren.
Hoe converteer ik een SDOCX-bestand naar andere formaten?

Als u een notitie die u in Samsung Notes hebt gemaakt met iemand anders wilt delen of de notitie buiten Samsung Notes wilt openen, kunt u de notitie omzetten naar een .PDF- of .DOCX-bestand. Zo converteert u een SDOCX-notitie naar een andere bestandsindeling:

Open Samsung Notes en open de notitie die u wilt converteren naar een andere indeling.
Selecteer het menu Meer opties (drie verticale stippen). Selecteer vervolgens Opslaan als bestand.
Selecteer de indeling waarin u uw notitie wilt opslaan (zoals PDF-bestand of Microsoft Word-bestand). Geef vervolgens aan op welke locatie uw bestand moet worden opgeslagen en selecteer Opslaan.

Vertaald met www.DeepL.com/Translator (gratis versie)

Jov

Bekend Gezicht
Lid geworden
4 aug 2019
Leeftijd
87
OS
Chrome
AV
Avira
Roxmarie, hiermee kan ik niet uit de voeten. Ik lees je hele artikel en dan denk ik dat voorlopig alleen het laatste voor mij van belang is:
'Als u een notitie die u in Samsung Notes hebt gemaakt met iemand anders wilt delen of de notitie buiten Samsung Notes wilt openen, kunt u de notitie omzetten naar een .PDF- of .DOCX-bestand. Zo converteert u een SDOCX-notitie naar een andere bestandsindeling'.
Moet er dus een programma Samsung Notes zijn dat ik eerst moet downloaden en installeren? Daar loop ik vast, want ik zoek en zie nergens waar ik dat kan downloaden. Liefst in Nederlands en betalen wil ik niet.

Abraham54

Beheer
Team lid
Lid geworden
2 aug 2016
Leeftijd
68
OS
Windows 10 Professional x64
AV
Sophos Home Free
FW
Windows Firewal
@Jov = hoe kom je überhaupt aan die bestanden?
Heb je een Samsung smartphone?
En zo ja - heb je die bestanden uit de phone overgezet naar Windows?

Dotchiejack

Junior Lid
Lid geworden
19 dec 2021
Ik zie een paar onregelmatigheden.
TS spreekt van sdox
Roxmarie spreekt van SDOCX
en dan heb je nog sdoc
dit zijn drie verschillende extensies, eerst moeten we weten welke de juiste extensie is.
Het kan iets met samsung te maken hebben,weet ik veel,dit is niet mijn afdeling maar ook met gesloten (sealed,vandaar de s) office 2007 word documenten.
Als ik zo'n bestandje heb en het heeft iets te maken met office 2007 kan ik eventueel iets betekenen.

Jov

Bekend Gezicht
Lid geworden
4 aug 2019
Leeftijd
87
OS
Chrome
AV
Avira
Tot nu toe heb ik die .sdocx-bestanden niet zelf binnen gekregen, Johke wel. Het is echt .sdocx. Zij heeft een mobieltje dat zij al jaren niet gebruikt. Ik kan de afzender van een van die bestanden vragen of die een samsung-telefoon heeft.

Jov

Bekend Gezicht
Lid geworden
4 aug 2019
Leeftijd
87
OS
Chrome
AV
Avira
Sorry voor de typfout. Het is .sdocx. Inmiddels heb ik een afzender gevraagd of hij misschien een Samsung-telefoon heeft. Ik zal het wel horen.

Jov

Bekend Gezicht
Lid geworden
4 aug 2019
Leeftijd
87
OS
Chrome
AV
Avira
Ik kreeg meteen antwoord. De afzender gebruikte inderdaad een Samsung A. Dat zal er wel mee te maken hebben.

Abraham54

Beheer
Team lid
Lid geworden
2 aug 2016
Leeftijd
68
OS
Windows 10 Professional x64
AV
Sophos Home Free
FW
Windows Firewal
Een beetje slordig te denken dat iedereen een Samsung heeft en Samsung Notes gebruikt.
Ik zelf zou er ook niks mee kunnen aanvangen!

Roxmarie

Moderator
Team lid
Lid geworden
28 mei 2019
OS
Windows 10 home
AV
Windows beveiliging
FW
Windows beveiliging
Sorry voor de typfout. Het is .sdocx. Inmiddels heb ik een afzender gevraagd of hij misschien een Samsung-telefoon heeft. Ik zal het wel horen.

Sorry voor de verwarring ook van mijn kant, maar het blijkt dus toch om bestanden te gaan, die door een Samsung apparaat worden aangemaakt.

Ik heb niet willen suggereren dat iedereen die een Samsung telefoon heeft dit gebruikt. Ik heb zelf ook een Samsung telefoon de A52s 5G
maar ik gebruik de App dus niet. En deze staat er ook niet op.

Het zijn waarschijnlijk tekst of andere bestanden aangemaakt door Samsung, die dus op een apparaat die de app niet heeft niet kan worden uitgelezen.

Jov

Bekend Gezicht
Lid geworden
4 aug 2019
Leeftijd
87
OS
Chrome
AV
Avira
Ik denk niet dat het nog nuttig is om hiermee door te gaan, tenzij Johke (of ik) nog een keer zo'n buitenissig bestand tegen komt. Wie zich er tegenaan bemoeid heeft, hartelijk dank. Stoppen dan maar.

Bovenaan Onderaan