Probleem ongelijke vensters op 2 beeldschermen

theplayer

Film Expert
Team lid
Lid geworden
24 feb 2019
Reaction score
103
Punten
43
Leeftijd
66
Ik heb sinds kort iets vreemds en weet niet hoe dat kan... Mijn 2 beeldschermen staan exact hetzelfde naast elkaar. Een geopend venster, verdeeld over 2 schermen staat dan bovenin exact gelijk, maar onder totaal niet...Ook tekst staat dan rechts een stuk lager. Zie afbeelding.

Bijlagen

Abraham54

Admin
Team lid
Lid geworden
2 aug 2016
Reaction score
1.939
Punten
113
Leeftijd
66
Medion of nieuwe computer?

theplayer

Film Expert
Team lid
Lid geworden
24 feb 2019
Reaction score
103
Punten
43
Leeftijd
66
Ik wacht nog op de levering van 2 mini-displayportkabels voor de nieuwe pc , dus het is mijn oude Medion met mijn 2 beeldschermen.

Abraham54

Admin
Team lid
Lid geworden
2 aug 2016
Reaction score
1.939
Punten
113
Leeftijd
66
Als wat jou nu overkomt nog niet eerder is opgetreden, start de PC dan opnieuw op om te kijken o dan een en ander weer normaal is.

theplayer

Film Expert
Team lid
Lid geworden
24 feb 2019
Reaction score
103
Punten
43
Leeftijd
66
Maakt geen verschil. Bovenkant vrijwel gelijk. Onderkant scheelt links en rechts zo' n 4/5 cm.
1576277712392.png

ArtstudioG

Gevestigd lid
Lid geworden
30 jan 2017
Reaction score
96
Punten
28
Leeftijd
61
Start ... instellingen ... systeem ... beeldscherm, krijg je aan de rechterkant visueel twee beeldschermen naast mekaar staan. Kijk eens of die op dezelfde hoogte staan, kan zijn dat de ene iets lager staat dan de andere. In dat geval gelijk schuiven en klikken op "toepassen".

ArtstudioG

Gevestigd lid
Lid geworden
30 jan 2017
Reaction score
96
Punten
28
Leeftijd
61
Kan ook liggen aan verschil tussen hdmi-resolutie en DVI-resolutie. Kan je ook in datzelfde scherm onder beeldscherm nakijken. Duit een scherm aan, verder naar beneden scrollen bij schermresolutie en dan het andere scherm aanduiden en kijken of dat hetzelfde is. Zou iets als 1920x1080 moeten zijn.

theplayer

Film Expert
Team lid
Lid geworden
24 feb 2019
Reaction score
103
Punten
43
Leeftijd
66
Start ... instellingen ... systeem ... beeldscherm, krijg je aan de rechterkant visueel twee beeldschermen naast mekaar staan. Kijk eens of die op dezelfde hoogte staan, kan zijn dat de ene iets lager staat dan de andere. In dat geval gelijk schuiven en klikken op "toepassen".
Dat had ik al eerder gedaan. Ze staan nooit in gelijke grootte naast elkaar. Het tweede staat altijd kleiner naast het hoofdscherm.
1576313974264.png of 1576314024204.png

Maar zojuist toch weer gedaan en nu staat ineens alles weer goed. Niet logisch en verklaarbaar....

1576314375688.png

Zou iets als 1920x1080 moeten zijn.
Ik heb de resolutie niet gewijzigd. Die staat nog steeds op de hoogste (aanbevolen) instelling 1920 x 1200

theplayer

Film Expert
Team lid
Lid geworden
24 feb 2019
Reaction score
103
Punten
43
Leeftijd
66
Nee, sorry....! Ik keek naar de onderkant en die staat nu gelijk, maar boven is het nu net andersom! Zo dus:

1576314953176.png

Onbegrijpelijk.

ArtstudioG

Gevestigd lid
Lid geworden
30 jan 2017
Reaction score
96
Punten
28
Leeftijd
61
Beide schermen hebben toch een verschillende resolutie want anders zouden die helemaal identiek moeten zijn bij instellingen zoals op mijn voorbeeld.

Enigma147

Junior lid
Lid geworden
15 dec 2018
Reaction score
36
Punten
18
Leeftijd
52
Het zijn verschillende monitoren en draaien in verschillende resoluties, waarschijnlijk 1920x1080 Rechts en Links in 1920x1200. Hoe je het ook neerzet, je blijft verschillen houden, tenzij je een van de schermen niet in zijn optimale resolutie gaat draaien, wat ook geen echte optie is, omdat dan het beeld wazig wordt.
Of je kiest ervoor het te negeren en maak een keuze of boven gelijk of onder gelijk. Ik had altijd onder gelijk, vanwege het "vastlopen" van de muis. (er is een gebied van 120 pixels van het grote scherm, waar het andere kleinere scherm niet op aansluit. Als je in die 120 pixels naar het andere scherm probeert te gaan blijft je muis hangen)

Kan ook liggen aan verschil tussen hdmi-resolutie en DVI-resolutie. Kan je ook in datzelfde scherm onder beeldscherm nakijken. Duit een scherm aan, verder naar beneden scrollen bij schermresolutie en dan het andere scherm aanduiden en kijken of dat hetzelfde is. Zou iets als 1920x1080 moeten zijn.
EHH, er is geen verschil tussen DVI en HDMI qua resolutie. Nog sterker, het beeldsignaal is identiek tussen die twee. Vandaar dat je ook kabels hebt met HDMI aan een kant en een DVI aansluiting aan de andere kant.

Laatst bewerkt:

theplayer

Film Expert
Team lid
Lid geworden
24 feb 2019
Reaction score
103
Punten
43
Leeftijd
66
Ik heb de VGA-kabel erafgehaald en opnieuw aangesloten. Daarna het beeldscherm weer op VGA gezet. Geen beeld meer. Andere reserve VGA-kabels gebruikt. Niets. Dat ene scherm met HDMI aangesloten. Ook niets meer. Ik heb wel telkens beeld want ik kan nog steeds kiezen tussen VGA - DVI en HDMI op het scherm . Maar ik krijg geen computerbeeld meer....Was ik er maar van afgebleven...

theplayer

Film Expert
Team lid
Lid geworden
24 feb 2019
Reaction score
103
Punten
43
Leeftijd
66
Het zijn verschillende monitoren en draaien in verschillende resoluties, waarschijnlijk 1920x1080 Rechts en Links in 1920x1200. Hoe je het ook neerzet, je blijft verschillen houden, tenzij je een van de schermen niet in zijn optimale resolutie gaat draaien, wat ook geen echte optie is, omdat dan het beeld wazig wordt.
Of je kiest ervoor het te negeren en maak een keuze of boven gelijk of onder gelijk. Ik had altijd onder gelijk, vanwege het "vastlopen" van de muis. (er is een gebied van 120 pixels van het grote scherm, waar het andere kleinere scherm niet op aansluit. Als je in die 120 pixels naar het andere scherm probeert te gaan blijft je muis hangen)
Ik draai al 8 jaar met deze monitoren. Nog nooit een probleem mee gehad, Ik vermoed dat dat is ontstaan toen ik een van de monitoren heb gebruikt voor een HDMI-aansluiting op mijn splinternieuwe pc (die ik nu nog niet kan gebruiken vanwege een bestelling voor 2 mini displayportkabels.) Die HDMI is toen gebruikt voor aansluiting op het moederbord daarvan maar dat gaf geen beeld en dat kwam/komt omdat de gekozen processor van die pc geen videochip heeft. Hierdoor wordt er geen beeldsignaal doorgestuurd naar het moederbord en is het ook altijd aan te raden om de schermen aan te sluiten op de videokaart zelf.

Terug naar die VGA. Verschillende deden dus daar niets meer. PC herstart maar dat gaf geen oplossing. Die VGA-kabels konden toch niet ineens allemaal stuk zijn...? Naar Computerbeheer en Beeldscherm dan.. Daar bleek dat je dat 2e beeldscherm weer opnieuw moest detecteren. Opgelost dus. Die doetetweer...!

Maar de ongelijkheid in vensters is er nog steeds. Ik heb die formaatvoorbeelden (bij Instellingen - Beeldscherm) van allebei gelijk nog nooit gehad en dat krijg je op die pc ook niet voor elkaar. Ze fungeren alleen als 1 en 2 scherm (hoofd- en bijscherm) Misschien dus daarom is dat tweede grijs en kleiner...
Ondanks die ongelijkheid heb ik het zichtbare probleem van een tweede ongelijk venster op het beeldscherm zelf nog nooit gehad.

Bovenaan Onderaan