Oldenzaalsestraat Enschede - kaalslag

Abraham54

Beheerder
Forumleiding
Toen ik gisteren uit Oost Enschede weer de Oldenzaalsestraat in ging op de fiets, miste er ineens heel veel in mijn blik.
Alle bomen gekapt! Wat een stenen negorij blijft er dan over.....
En vandaag zijn de laatste bomen gekapt.

Dit gebeurt, omdat de Oldenzaalsestraat helemaal opengaat, om er een wateropslagplaats te creëren door middel van o.a. een buis met een doorsnede van 2,5 meter.
Want bij hevige regenval zijn er vaak overstroming in winkels.

Ik heb het meegemaakt jaren terug op een zondag dat bij mij het water over de stoep kwam en dat aan het einde van de straat mensen door het water waden, dat tot boven de knieën reikte.

Bomen Oldenzaalsestraat

Het heeft dus nut, die bomenkap. Maar je bent er niet blij mee, dat begrijp ik. Wij hebben hier vlakbij ook straten met een zgn.wadi. Dit zijn lagere stukken die als overloop dienen. Er ligt hier geen buis in.
En die wadi's hebben al vol water gestaan.
In de zomer staan ze droog en er groeit gras, maar in de regentijd kun je er in pootje baden.

Het is de blik die je nu hebt en al die gezonde bomen die moesten verdwijnen voor de aanpassing.

Dat gedeelte van de Oldenzaalse straat is vooral later in de avond een straat waar harder dan toegestaan gereden wordt.
Het is ook een straat waar veel vrachtverkeer doorheen gaat voor de bevoorrading.
En er is de inrit naar de markt.

Vanochtend weer die zielige gezonde boomstronken gezien.
Ik zeg mij zelf maar vertrouwen te hebben, dat men weet waar men mee bezig is.

Ben je al gewend aan die boomstronken? Dat is een van de nadelen van het wonen in een stad. In een dorp moet een boom eerst ziek zijn voordat hij er uit gaat.
Je wilt niet weten hoe sommige nieuwe straten in Amsterdam Noord gebouwd zijn! Stratenlang geen groen te bekennen en de voordeur zo gemaakt dat je eerst je auto schuin omhoog inpandig een helling oprijdt en hem van achteren goed verankert.
Vanaf je keukentafel kijk je zo in je auto! Maar géén parkeerproblemen daar!

Laatst bewerkt:
Amsterdam Noord is mij wel een beetje bekent.

Ben in het verleden op de fiets met de pont van het centrum overgestoken.
Wou dat ook ervaren.

En ook in Enschede zijn er wijken waar de huizen vrijwel direct aan de weg staan.

Wat betreft de aanblik van de Oldenzaalse straat vanaf Mooienhof - troosteloos gewoon.
Wennen zal ik er niet aan, maar berusten wel.

Waarom er op het kruispunt met De Klomp nog een boom staat - dat weet ik niet.
Misschien staat die boom veilig - in hoeverre straks zijn wortels worden beschadigd door de graafwerkzaamheden, dat is afwachten.

oldenzaalsestraat.jpg

Een tekening zoals het er uit moet gaan zien.
Schijnbaar gaan ze komend voorjaar aan werken.

Meer: Waterberging Oldenzaalsestraat | Enschede, stad van nu

Ik zie bomen! Ik ken je straat natuurlijk niet zoals hij was, maar dit ziet er best leuk uit!

Komend weekend zal ik mijn Sony Alpha meenemen op een wandeling en dan zal ik selectie van die foto's posten.

We zijn bijna een jaar verder en inmiddels is men begonnen aan het werk om de Oldenzaalsestraat te voorzien van een ondergrondse wateropslag.

Dit werk veroorzaakt zeker voor het auto- en vrachtwagenverkeer grote overlast; elders is het nu nog drukker op de weg in de stad.
Ook de straat waaraan ik woon (zijstraat van de Oldensaalsestraat) wordt voorzien van een waterreservoir en wordt daarna heringedeeld.
Maandagavond hoor ik daar meer over - maar dit zal ook tot grote overlast leiden - hoe zal de Jumbo op de Noorderhagen bevoorraad gaan worden bijvoorbeeld.

Wij werken aan een groene, droge en mooie binnenstad

Terug
Bovenaan Onderaan