Office 365 op andere locatie gebruiken

• Onderwerp starter Onderwerp starter Veng
  • Startdatum Startdatum
  • Reacties 22
  • Weergaven 1904

Veng

PCS Lid
Lid geworden
18 dec 2017
Waarderingsscore
224
Punten
63
OS
Windows 10
AV
Kaspersky free
FW
Windows
Op dit moment gebruik ik nog Office 2007 maar ik zal ook over moeten. Ik dacht aan Office 365 home (met blijkbaar 5 licenties.)
Hoe controleert MS dat ik niet 'n licentie aan een ander geef? Ik kan met mijn laptop immers op allerlei plaatsen vertoeven.
Controleren ze mss. het IP adres bij installatie of zo?
Ik heb LibreOffice 5.3 ook geprobeerd maar dat is voor mij geen optie. Voorbeeldje: In Excel kan ik een kolom zo smal maken, dat die leeg lijkt te zijn. In Calc lukt me dat niet. Gevolg is dat het uiterlijk wel heel erg onrustig wordt met voor mijn sheet al die hekjes er in. Verder wil ik ook probleemloos met anderen kunnen uitwisselen. Al zal ik voor elke keuze wel moeten wennen aan de gewijzigde UI's. Ik herinner me nog de overgang van de pul down menu's naar het "lint". Wat een ellende om alles terug te vinden.)
Maar ik zal het toch nog eens bekijken.

Laatst bewerkt:
Vergeten te vermelden. Ik gebruik ook nog Outlook (agenda en mail als back-up voor geval Thinderbird moeilijk zou doen), welke ik synchroniseer met mijn gsm. Maar ik ga het bekijken.

Voorbeeldje: In Excel kan ik een kolom zo smal maken, dat die leeg lijkt te zijn.

Wat is de juiste bedoeling hiervan ? Ik vermoed omdat er in de kolom een formule staat .
Je kan die kolom dan toch ook onzichtbaar maken alsof het dan lijkt dat de kolom er niet staat , en als het nodig is de kolom terug zichtbaar maken .

Het geldt overigens maar voor één grote sheet. Daarin houd ik per jaar bij hoe mijn financiën er bij staan. Het is een zeer complexe sheet omdat ik er ook, zij het op een primitieve manier, want ik kan niet met macro's overweg, van bruto naar netto reken. Om de sheet overzichtelijk te houden is de inhoud van kolommen soms wél en soms niet zichtbaar. Al naar gelang er dat jaar iets verandert. Bv. mijn pensioen of AOW datum. Die sheet loopt zo door tot tot in de jaren 30. Op dit moment toon ik van de toekomstige jaren de inhoud van één kolom volledig en de ander kolommen zijn zo smal dat ze geen symbool tonen. Dat houd het wat overzichtelijk. Ik maak van de inhoud ook een aantal grafieken. Omdat het nogal primitief is opgezet heeft het me veel werk gekost. Voorbeeldje van het omzetten van bruto naar netto:
=ALS(CZ22<CZ2;DB2*CZ22;ALS(CZ22<CZ3;(DB3*(CZ22-CZ2)+(DB2*CZ2));ALS(CZ22<CZ4;(DB4*(CZ22-CY4)+DB3*(CZ3-CY3)+(DB2*CZ2));ALS(CZ22>CY5;(DB5*(CZ22-CY5)+DB4*(CZ4-CY4)+DB3*(CZ3-CY3)+(DB2*CZ2))))))+DA7+DA8+DB2*CZ24
Hier zitten dus de 4 schijven in, vandaar dat je een herhaling zou kunnen herkennen 4x "ALS". Erg slecht opgezet dus:confused:
Er zitten geleidelijk aan vele uren werk in dat ga ik echt niet opnieuw doen.

Wat ik ondertussen in Free Office zie is dat die maar 256 kolommen kan en deze sheet is groter (>312 ongeveer)
Wat ik ook merk is dat een Excelsheet, geopend en weer weggeschreven met Free Office, in Excel het ww niet meer accepteert. In Word gaat het overigens wél goed.
Ik vind Free Office er wel beter uit zien dan Libre Office.

Je kan elk jaar in een nieuwe tab zetten.
Dat is veel overzichtelijker!

En dan loop je ook minder de kans dat Excel crasht doordat er slordige formules inzitten!

Ik volg je en begrijp dat maar al te best dat je daar heel wat werk ingestoken hebt .

Wat ik ondertussen in Free Office zie is dat die maar 256 kolommen kan en deze sheet is groter (>312 ongeveer)

Ik denk maar even mee .
Is het niet eenvoudiger om i.p.v. één sheet te gebruiken , meerdere sheets te gebruiken in het rekenblad . Om niet alles helemaal opnieuw te moeten doen zou je het rekenblad ook kunnen opslaan met een andere naam en hiermee wat gaan uitproberen .

@Swake: bedankt voor het meedenken. Ik zou het op kunnen splitsen ja maar voor het overzicht vind ik dat niet handig. Elk bezwaar van mij kan wel aan tegemoet worden gekomen, maar het is de optelsom van al die kleine dingen. Ik wil probleemloos kunnen werken en uitwisselen.
Verder moet ik ook met iemand soepel kunnen uitwisselen en ook daar Office overzetten. Die persoon is wat minder flexibel en moppert al genoeg op het feit dat de UI van Office sinds 2003 aanzienlijk is veranderd.
@Abraham: Je mag de meerdere licenties voor meerdere personen in hetzelfde huishouden gebruiken. Mijn oorspronkelijke vraag is hoe MS controleert dat een licentie niet aan bv., de buren wordt uitgegeven.

Heb jij mijn bericht over Abelsoft al gelezen en op die website gekeken.
Ik heb de bèta van dat pakket in mijn Linux Mint zitten en moet zeggen dat het in Linux er voortreffelijk uit ziet.

Hoe Microsoft overigens controleert over het en wat wat betreft de licenties - dat weet ik niet precies.
Want krijg je dan één licentie voor vijf installaties in vijf computers (wat ik vermoed) of krijg je dan vijf verschillende licenties (wat ik niet vermoed).

Want door een licentie aan vijf computers te linken (hardwaregegevens worden naar MS overgebracht en gelinkt) kunnen ze dus makkelijk conroleren - zo ongeveer denk ik dat het zal gaan.

Hier lees je hoe ze het doen, maar ik doorzie de implicatie niet voldoende: Uw abonnement op Office 365 Home delen met maximaal vier personen
Alleen in de video hoor ik even dat de personen tot hetzelfde huishouden moeten behoren.
Aanvankelijk dacht ik dat het logisch zou zijn dat ze e.e.a. via je ip adres controleren, maar iemand die via een vpn werk zou dan niet gecontroleerd kunnen worden.
Mogelijk is er echter geen controle en ben je slechts in overtreding als je 'n licentie verder geeft.
Overigens is er soms ook sprake van 3 of 5 licenties. Hangt er blijkbaar van af waar je ze aanschaft.

Waar heb jij overigens vijf licenties voor nodig?

Heb jij Abelsoft al bekeken.
Je kan dat pakket 30 dagen uittesten.
En ook Abelsoft is geschikt voor teamwork.

Ik heb geen 5 licenties nodig. Ik ging er van uit dat Office 365 standaard 3 licenties heeft. Zelf heb ik er maar twee nodig: laptop en desktop.
Ik zal ook eens naar Abelsoft kijken.

In theorie mag het niet , de licenties moeten geactiveerd worden op de computers die zich in hetzelfde (thuis)netwerk bevinden . In de praktijk gebeurt het wel dat er van de 3 of 5 licenties er ook eentje of meerdere buitenshuis word gegeven aan familie of goede vrienden/kennissen . In principe kan Microsoft dat wel controleren maar of ze het werkelijk doen heb ik ook mijn twijfels over .
Het gaat dan om één licentiecode die je op het toegelaten systemen mag en kan activeren.

Klinkt logisch, maar dat blijkt toch niet (duidelijk) uit de link die ik eerder gaf.
Daarin worden twee typen delen aangegeven: via e-mail/sms enz en via Microsoft Family.
Iemand uitnodigen door een eenmalige link te versturen
  1. Kies op de pagina Mijn Office-account > Office 365 delen de optie Eenmalige link.
  2. Verstuur de link via e-mail, sms of een ander soort bericht naar de persoon met wie u wilt delen. Als diegene op de link klikt en zich aanmeldt bij zijn of haar Microsoft-account, wordt de persoon aan uw abonnement toegevoegd.
  3. Als u met meerdere personen wilt delen, moet u voor elke persoon een afzonderlijke link maken.

en:
    Gebruik Microsoft Family om de voordelen van uw Office 365 Home-abonnement te delen
  4. Voeg personen toe aan uw Microsoft-gezin.
  5. Ga terug naar de pagina Mijn Office-account en kies Office 365 delen.
  6. Kies op de pagina Office 365 delen de optie Personen toevoegen > Microsoft-gezin.
  7. Selecteer de gezinsleden met wie u wilt delen. Als u later meer personen aan uw Microsoft-gezin toevoegt, kunt u de voordelen van uw abonnement dan met hen delen.
Op zijn minst wordt hier de suggestie gewekt dat je een willekeurig iemand kan uitnodigen.
Door het systeem dat er een hoofdlicentiehouder is is het op zijn minst wel duidelijk dat je niet een willekeurig iemand een licentie geeft. Jij blijft immers beheerder.

Abonnementen is iets anders dan wanneer je een volledig pakket koopt.
Een abonnement dient maandelijks voldoen te worden en is zo op den duur duurder dan de aanschaf van een pakket.
En waarom die insteek op Office 365 als Microsoft Office 2016 er ook is.

Office 365 dwingt je namelijk vooral gebruik te maken van de Microsoft Cloud-Opslag.
Dat is standaard in Office 365.

De cloud wil ik niet. Mss is Office 2016 idd. een betere keuze voor mij.
Mijn kennis heeft daar echter geen geld voor dus miss moet ik over mijn bezwaren heen stappen en kiezen tussen LibreOffice 5.4 en Office 2016.
Behalve het uiterlijk heb ik nog geen nadelen aan LibreOffice 5.4 kunnen vinden. Alles lijkt te werken. En zo veel doe ik er nuook weer niet mee.

Begin ik ook te geloven. Ik zie dat je best veel in kunt stellen. Zou je ook niet kunnen kiezen welk karakter wordt weergegeven als een kolom te smal wordt om de waarde weer te geven. Bv. een spatie of "." ipv een "#"?
Je hoeft niet voor mij te zoeken hoor. Best guess is voldoende:)

Als je dit teken krijgt # in enkelvoud of meervoud, dan is de uitkomst te groot voor de ingestelde kolombreedte.
Een ander karakter instellen - wat wil je daar dan mee bereiken?

Zorg dat de kolom breed genoeg is.

Waarom zie je niks erin om per tab een jaar te doen?

Ook op die manier kan je weer vergelijkings tabs aanmaken.

Wat jij doet lijkt veel op een soort van kasboek bijhouden, vind ik.

Middels de toetsen Control en T tover je de formules tevoorschijn.
Nogmaals die toetsencombinatie geeft weer normaal.

Terug
Bovenaan Onderaan