Nieuwe ransomware-aanval

Berend Jansen

PCS Lid
Lid geworden
21 mei 2017
Waarderingsscore
54
Punten
28
Leeftijd
66
OS
Windows 8.1, 10 en 11
AV
Kaspersky Internet Security en G Data
Ik lees op dit en andere fora eigenlijk weinig over de wereldwijde ransomware-aanval die op dit moment gaande is.
Het heeft toch wel ingrijpende gevolgen, maar het verschijnt op pagina 8 van ons regionaal dagblad en in het nieuws is het onderwerp 6 o.i.d.
Ik vind het een bijzonder gevaarlijke ontwikkeling, want op een gegeven moment zullen ook energie- en telecombedrijven worden geraakt en dan ligt chaos op de loer.

Hallo Berend,
591ec03aecb0a-smiley_says_hello.gif
hartelijk welkom op dit, wat een geweldige forum moet gaan worden.

Wat ik erover gelezen heb, is dat het waarschijnlijk om een verbeterde versie van de oorspronkelijke WannaCry ransomware gaat.
Targets zijn ook nu weer voornamelijk bedrijven en overheid.
Mede ook omdat de criminelen er van uitgaan dat bedrijven en overheden wel betalen voor de ontsleuteling.

Je mag het een gevaarlijke ontwikkeling noemen, maar het kan niet zo zijn dat burgers hun computer goed moeten beveiligen en dat bedrijven dat niet hoeven te doen.

Wat je daar ziet is dat vooral nog oudere Windows versies gebruikt worden in verband met het gebruik van speciale software die niet in een moderne Windows kan draaien of dat men het geld er niet voor overheeft om beiden te vervangen, bang zijnde dat dan op de werkvloer weer problemen ontstaan met de gebruikers van die software.

Petya alias PetrWrap/Petya is het ransomware virus dat nu rondspookt.
Omineus: dit virus was er al eerder in 2016 en blijkt dus niet een veranderde WannaCry variant te zijn.

Deze ransomware variant versleuteld de gehele Windowscomputer.

En weer zo'n moment waarop ik blij ben met Linux :p
Zojuist weer het magische commando
Code:
sudo apt-get update && sudo apt-get upgrade -y && sudo apt-get dist-upgrade -y
uitgevoerd :)

Ik draai nog steeds op Ubuntu met Unity. Unity is de reden waarom ik nog steeds met Ubuntu werk.

Ubuntu 16.04 lts blijft voorlopig nog wel werken :)

Het gros van de besmettingen met deze ransomware variant is toch weer ontstaan is doordat e-mail ontvangers een meegezonden en geprepareerd Word-document hebben geopend.

Terug
Bovenaan Onderaan