Nieuwe Linux distro's voor servers & workstations

Black Tiger

Moderator
Team lid
Lid geworden
6 aug 2018
OS
Windows 10 Pro
AV
AVG
FW
Windows Firewall
Geen Cloudlinux, dat kost weer extra geld en is een shell van een Linux OS. Cloudlinux is op zichzelf geen Linux. De door mij beheerde servers draaien op dit moment nog op Centos 7 en Centos 8.
De Centos 8 servers worden vermoedelijk dit jaar nog naar Almalinux geconverteerd.

Abraham54

Beheer
Team lid
Lid geworden
2 aug 2016
Leeftijd
67
OS
Windows 10 Professional x64
AV
Ziggo F-Secure antivirus
Almalinux is een voor mij nieuwe naam en ik lees dat het door CloudLinux ontwerpers is ontworpen.

Black Tiger

Moderator
Team lid
Lid geworden
6 aug 2018
OS
Windows 10 Pro
AV
AVG
FW
Windows Firewall
Ja en pas sinds kort zoals je ziet. :)
Er is er nog een (of een paar) waar je misschien ook nog niet van gehoord hebt.

Centos wordt weer overgenomen door RedHat, blijft gratis maar wordt nog meer beta dan Fedora en gaat Centos Stream heten. Maar hosting moet stabiel zijn dus vermoedelijk zullen velen daar niet op over gaan.
Oracle Linux 8 wordt ook ter vervanging genoemd maar mensen zijn niet zo happig op Oracle (daarom ook Mariadb) dus die gaat niet populair worden.

Heb je al van Rockylinux gehoord? De originele Centos makers zijn daarmee begonnen ter vervanging/opvolging van Centos.

Maar gezien de populariteit van Cloudlinux bij veel hosters denk ik toch dat Almalinux het meest gebruikt gaat worden en er zullen er vermoedelijk nog wat overstappen naar Debian en Ubuntu.

Maar goed, het wordt wat teveel off-topic hier.

Abraham54

Beheer
Team lid
Lid geworden
2 aug 2016
Leeftijd
67
OS
AV
Ziggo F-Secure antivirus
DistroWatch kent Rocky Linux al.

en een review door Dedoimedo:

Abraham54

Beheer
Team lid
Lid geworden
2 aug 2016
Leeftijd
67
OS
AV
Ziggo F-Secure antivirus
Alma Linux is ook al op DistroWatch

En eerste korte review door Dedoimedo:

Heel interessant dus om in de gaten te houden; als de SSD waar nu Windows 11 op draait weer vrij komt na het eindsignaal in Win 11 -
dan kan het zijn dat ik Alma Linux als Workstation ga installeren.

Black Tiger

Moderator
Team lid
Lid geworden
6 aug 2018
OS
Windows 10 Pro
AV
AVG
FW
Windows Firewall
Prima dat dit even gesplitst is want het is best een interessant gebeuren.
Ik denk ook dat Almalinux een toppertje gaat worden. Rocky probeert er achteraan te racen maar er zijn al diverse hosters naar Alma overgegaan. Er bestaat als het goed is ook een script om naadloos van Centos 8 naar Alma over te gaan maar dat wil ik eerst nog eens lokaal testen over niet al te lange tijd.

Bovenaan Onderaan