Nieuwe Intel CPU's: 4K Blu-rays niet langer afspeelbaar

Iedereen die een pc met een Core i 12000- of Core i 11000-processor gebruikt, kan geen Ultra HD Blu-Ray afspelen.

Wil je een UHD Blu-Ray bekijken op een nieuwe PC met een Intel CPU, staat vervelende een verrassing te wachten.

Intel heeft de SGX-beveiligingsfunctie uit zijn huidige processoren verwijderd.. SGX is echter noodzakelijk voor het
afspelen van UHD Blu-rays.

Meer bepaald gaat het om de processorseries Core i-12000 (12e Core-i-generatie) en Core i-11000 (11e Core-i-generatie).
Intel heeft in die twee processorreeksen de Software Guard Extensions (SGX) verwijderd.

Ultra HD Blu-rays (ook bekend als 4K Blu-rays) zijn de opvolgers van de Blu-Ray en hebben een maximale resolutie van
3840 × 2160 pixels. Wie een Ultra HD Blu-Ray wil afspelen op een PC met een Intel processor van de 11e of 12e generatie,
zal dat niet kunnen vanwege de vereisten voor het Digital Rights Management (DRM) voor UHD Blu-Rays op computers:
de DRM vereist onder andere SGX.

SGX moet voorkomen dat malware in het hoofdgeheugen toegang krijgt tot gevoelige gegevens van andere toepassingen.
SGX wordt echter alleen verder ontwikkeld voor Xeon-processoren. In het gegevensblad voor de 12e generatie
Core-i processoren is onder punt 2.8 "Deprecated Technologies" onder meer te lezen dat "Intel Software Guard Extensions
(Intel SGX)" niet langer wordt ondersteund. In het gegevensblad voor de 11e Intel Core-i CPU's is deze opmerking te vinden
onder 3.5.

Cyberlink, dat Blu-ray afspeelsoftware voor PC's produceert met onder andere PowerDVD, heeft slechts deze aanbeveling voor
getroffen gebruikers: "Gebruikers die een ouder compatibel platform gebruiken en willen blijven genieten van Ultra HD Blu-ray
afspeelcompatibiliteit op de PC en met PowerDVD, raden we aan gebruik te blijven maken van Intel CPU's uit de Core-i serie
van de 7e tot 10e generatie en moederborden die de Intel SGX-functie ondersteunen. U moet ook overwegen om het
besturingssysteem (bijvoorbeeld geen upgrade naar Windows 11) en de bijbehorende Intel-stuurprogramma's niet te
upgraden naar de nieuwste versies, om te voorkomen dat de Intel SGX-functie van uw pc wordt verwijderd."

ShadyAngel

Enthousiast Lid
Lid geworden
12 sep 2018
Leeftijd
62
OS
Windows 10 64 bit pro
AV
Norton Security
FW
Norton Security
Ik heb gelukkig geen UHD -Blue-rays. Alleen gewone DVD's (ongeveer een 400tal).
Vandaag de laatste onderdelen voor de nieuwe pc gearriveerd.
Ik kan hem jammer genoeg nog niet monteren want er ontbreekt nog een mounting-kit voor LGA1700 vvor de Dark Rock Pro 4 koeler en Bequiet heeft ze niet meer op voorraad, ook de recentste voorraad ontbreekt de mounting kit.😞😞😞

Abraham54

Beheer
Team lid
Lid geworden
2 aug 2016
Oplossingen
5
Leeftijd
68
OS
Windows 10 Professional
AV
F-Secure Antivirus (Ziggo)
FW
Windows Firewal
@Artstudio - een grafische kaart zal het gemis in de processor niet opheffen.

ShadyAngel

Enthousiast Lid
Lid geworden
12 sep 2018
Leeftijd
62
OS
Windows 10 64 bit pro
AV
Norton Security
FW
Norton Security
Ik ga op de nieuwe pc toch nog eerst windows 10 pro installeren en verder nog een tijdje afwachten tot de problemen met windows11 opgelost geraken. Ik kan me niet herinneren dat windows 10 ook zo veel problemen veroorzaakte.

Bovenaan Onderaan