Nieuw forumonderdeel over oude computers

Abraham54

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
2 augustus 2016
Waarderingsscore
6.990
Punten
113
Leeftijd
70
OS
Windows 11 Professional
AV
Microsoft Defender
FW
Windows Firewall
Ik weet dat er genoeg computeraars zijn, die als hobby één of meer echt antieke computers er bij hebben.
Het doet mij dan ook genoegen, ook voor deze mensen het forum Vintage computers (antieke/retro computers) beschikbaar gemaakt te hebben.

Dat is leuk!Geen onderdeel voor krengen...grapje hoor :)
Mvg
d'anvers

Jammer dat ik mijne net tot moes heb vermalen! Was vast nog niet antiek genoeg, maar ik noemde hem af en toe wel 'kreng', hoor!

Naar de doe het zelf wat lijm en plakband gaan halen en terug aan elkaar lijmen en plakken. :)

@Kate,
Denk dat jouw kreng ,enkel beeldscherm probleem had?
Waarschijnlijk zou kreng bij mij nog wat leven.Als ik het beeldscherm volledig kan verwijderen ,en op extern beeldscherm aansluiten.
Mijn aller eerste laptop heb ik zo beetje verder laten leven :)
Mvg
d'anvers

Hoi, het beeldscherm was zowat het enige dat nog goed was! Want de kapotte scharnier trok het toetsenbord helemaal omhoog als ik het scherm omhoog zette. Nee, zelfs in de winkel werd geconstateerd dat de behuizing grondig naar zijn voorvaderen waso_O

Waarschijnlijk zou kreng bij mij nog wat leven.Als ik het beeldscherm volledig kan verwijderen ,en op extern beeldscherm aansluiten.
Mijn aller eerste laptop heb ik zo beetje verder laten leven :)

Die mogelijkheid bestaat als de laptop beschikt over een externe grafische adaptar op het moederbord, maar daarom hoef je niet persé het laptopscherm te verwijderen . in het BIOS schakel je dan de de interne grafische adaptar gewoon uit .
Heeft de laptop geen ingebouwde externe VGA adaptar kun je nog altijd een Externe USB Grafische kaart aansluiten .

Ha Swake, ik begrijp dit niet helemaal(zeg maar rustig: helemaal niet) maar ik weet heel zeker dat mijn laptop nu een hoopje kapotgeslagen kunststof is en vanuit de wifi-hemel op me neer kijkt!

70312

Dit is een grafische kaart die je kan inpluggen in een een gewone desktop computer . Dat kleine blauwe dingetje is de VGA adaptar waar je dan het computerscherm (monitor) op aansluit . Bij oudere laptops zit nog een externe grafische adaptar op het moederbord en kun je dan een computerscherm op aansluiten .
En dit is dan een USB externe VGA adaptar .

StarTech.com USB naar VGA Adapter Externe USB Video Grafische Kaart voor PC en MAC 1920x1200

Heb in elk geval niks van die spullen nodig gehad,geen Bios gedoe.Deksel verwijderd scherm aansluiten en klaar was kees.

Nou heren, als het aan de orde is, meld ik me wel bij jullie! Want om nou op mijn kop in de stort te gaan zoeken naar mijn laptop.......En zelfs als ik hem hier nog had gehad, was het voor mij een brug te ver geweest. Een mens moet zijn grenzen kennen!

Maar jullie hebben hem ook niet gezien, maar hij was grondig kapot en dat wist hij zelf ook, dus deed hij niks meer. Nee, het is goed zo, hij was oud en heeft de laatste adem in mijn bijzijn uitgeblazen!

@hobbyisten ondereen;)
Ben ook begonnen met XP, gans je twee verhalen gelezen en ja heb ook voor mijn werk(gok kantoor)met Win 98 of toen al hoger.We werkten met touchscreen, concurrentie werkte met klavier, wij waren sneller .Maar ook dat klere ding blokkeerde ook veel,en uiteraard als het kei druk was.Klanten razend,ja duurde wel effe voor ik terug kon werken.Herstarten duurde wat W8 invullen redelijk lang...laatste ticket na zien, of het aangenomen was of niet.dan konden we verder,soms naar 3 min weer het zelfde je werd soms totaal gek van,koste me ook inkomsten!Kregen eens nieuwe bakjes (noemde dat zo toen)problemen bleven,had iets met internet te maken (denk toen nog inbel)heel veel stress pffff.
Later hoorde ik die verhalen diskette en...van sommige vrienden we speelde competitie tafelvoetbal, die konden ook uren en uren lullen over die dingen.Zegde hallo mannen is vrijdagavond lekker pilsje drinken en wat leute maken...hielp niet lol.
Had zo iets toen nee pc niet voor mij.
Mvg
d'anvers

Allez Kate met je bezem door het stort, gaat toch snel:p.
Heb 4 pc's is meer als voldoende ...ze kunnen ook samen met de kaarten spelen:cold_sweat:.
Anders had ik je gevraagd neem eens foto's van de achterkant..mocht ik dan denken ,krijg het deksel eraf en pc zal werken.Neem info bij de post of...zeg me hoeveel de verzending kost,dan bedrag storten...pruts graag aan zulke dingen;)
Mvg
d'anvers

Hoi d'anvers, ik moet je dus teleurstellen: mijn laptop speelt rummy op de stort! En volgens mij is hij heel erg blij daarmee! Al dat gepruts met die toetsen, hij had het echt gehad. En dan ging ik ook nog op een computerforum! Daar kwam de concurrentie zo maar binnen en ze bemoeiden zich met dingen die hij veel beter wist, maar ja, hem werd niets gevraagd!
Kun je je het voorstellen? Een laptop heeft het niet gemakkelijk, hoor!

Ja als er nog mankementen aan waren,kan hij inderdaad beter rummy gaan spelen:)
Maar mijn jongens waren ook niet akkoord vroeg ,mag er vijfde bij .Antwoord nee wij spelen verder met 4 boomke wies:p
Mvg
d'anvers

We hadden het over oude computers. Mijn eerste computer was een Nascom II. Bouwpakket. Die heb ik zelf in elkaar moeten solderen en bestond uit 2 printplaten plus een zak met componenten: een plaat voor de uP (Z80 van Zilog) en voor de stuurcomponenten, plus een voeding, een cassetterecorder moduul en en RF moduul, de tweede plaat voor 64 geheugen chips (128 Kbyte). Dat was in 1980. Dus over oude computers gesproken........
Als monitor een TVtje (hondehokje) van Philips. Voor opslag kon je je werk op een cassettebandje wegschrijven. Als je meerdere dingen onderhanden had was het moeilijk deze weer op de cassette bandje terug te vinden.
Verder was er een een heus keyboard bij. Na alle componten op de printplaten te hebben gesoldeerd, aanzetten, werkte het niet. Bij een speurtocht op de uP plaat ontdekte ik 2 onderbroken printbanen. Toen werkte het wel, ik kreeg een knipperende cursor op het scherm. Ik had er een boek bij waar alle Z80 processor codes instonden. Ik weet niet meer of ik er iets nurttis mee heb bereikt, het staat me bij dat ik een heel primitieve tekstverwerker heb gemaakt in processorcode. Later kwam een z.g. interpreter beschikbaar die in heel eenvoudige opdrachten de uP code genereerde. Dat was "on the line" dus als je je programma startte werden de interpreter commandos vertaald en de uP voerde de taak uit.
Mijn volgende computer was een Atari. Daar zat een 6502 uP (Intel) in en later bleek het mogelijk om er een Z80, (ik meen dat je één pootje omhoog moest buigen) boven op de 6502 te kunnen zolderen. Het voordeel was dat de instructie-set van de Z80 véél uitgebreider was dan die van de 6502.
Daarna hebben we (met mijn collega) een kloon van de allereerste Apple's in Duitsland gekocht en over de grens gesmokkeld. De kloon was véél goedkoper dan de originele.
Dat zijn mijn oude computers.
perloc

Terug
Bovenaan Onderaan