V
Verwijderd lid 98
Gast
Gistermiddag kreeg ik plotseling een foutmelding als ik van sommige mailboxen nieuwe mail ophaalde. Het betrof allemaal accounts die op mijn eigen mailservertje staan, waarop niets veranderd was, dus dat was gek. Ik kreeg een IMAP error, 0x800CCC0E, cannot connect to server. Heel leuk, maar het was zondag, dus geen zin om het uit te zoeken.
Vanmorgen met frisse tegenzin dit probleem toch maar eens opgepakt.
- Eerst maar eens de mailserver herstart. Die draait in een kleine Virtuele machine op mijn computer, dus dat was zo gedaan. Nee, nog steeds geen mail, was het erg fijne resultaat.
- Kan ik de server pingen? Ja, hij reageerde wel op pings, dus er waren geen internet instellingen veranderd in de VM. Zou ook zeer vreemd zijn, die staan allemaal met de hand ingesteld. Dus de firewall op mijn pc maar eens uitgezet, puur om te testen. nee, dat was het ook niet.
- Ingelogd op de server, maar ook daar geen foutmeldingen te zien.
Dus die almachtige database van Google maar eens aangezwengeld en daar de foutmelding laten zoeken. Vind ik een lijstje met mogelijke oplossingen.
Oplossing 1: Internet verbinding probleem. Die kon ik negeren, want de server draait lokaal in een VM, dus internet heeft het niets mee te maken.
oplossing 2: Conflict met antivirus software. Dus maar even de antivirus uitgezet, maar nee, die was het ook niet
oplossing 3: Firewall houdt het verkeer tegen. Die had ik al getest, dus: Volgende!
Oplossing 4: ongewenste en/of verdachte emails. Die kon ik ook wegstrepen, want dan had ik foutmeldingen in de mailserver moeten zien. En die waren er niet. NEXT!
Oplossing 5: Een wachtwoord probleem. Die was het ook niet, want dan krijg je een andere foutmelding.
Oplossing 6: Fout ingestelde poorten. Het draait al jaren goed, dus dat er plotseling poorten verkeerd staan, nee dat geloofde ik niet.
Oplossing 7: Corrupt, outlook profiel of problemen met de OST bestanden van de mailboxen. Die kon ik ook doorstrepen, want mijn Gmail werkte nog wel en dat er 8 mailboxen tegelijk corrupt gaan is wel heel frappant. En omdat outlook gewoon goed leek te werken, was het voor mij aannemelijk dat dat het ook niet kon zijn.
Dat waren de oplossingen die Google mij aanbood en die hielpen ook niet.
Lichtelijk geïrriteerd achterover gezakt en na lopen denken. Al ruim een half uur besteed, maar niets kunnen vinden. Zou het dan toch een instelling kunnen zijn in outlook?
Dus in outlook naar account instellingen gegaan. Fout! Want als je in outlook naar accountinstellingen gaat en daar de instellingen wil zien krijg je alleen een wizard om de accounts automatisch opnieuw in te stellen. Zucht, dat weet ik, maar toch gebeurt het mij te vaak.
Dus naar het configuratiescherm in verkenner gegaan en daar "Mail (Microsoft outlook) " opgestart. Ik ga naar een van de mailaccounts en kijk daar naar de instellingen, want als je zo gaat krijg je wel het oude vertrouwde scherm waar je de instellingen gewoon ziet.
Ik kijk heel lang, naar de vakjes voor voor inkomende en uitgaande email en begin zachtjes te vloeken. Want in plaats van het verwachtte ip-adres van mijn server, staat daar XXXXX.mynetgear.com, wat de dynamisch gekoppelde domeinnaam WAS van mijn internet verbinding. Inderdaad, WAS. Een tijdje geleden was ik van deze afgestapt omdat NO-IP voor gratis accounts vereiste dat ik elke maand dat verlengde. En ik was dat elke maand bevestigen dat ik niet wilde upgraden zat. Dus ik had een nieuw Dynamisch DNS account aangemaakt bij een andere club, Dynu, die niet van die onzinnige eisen stelde.
Omdat ik er heilig van overtuigd was dat ik op mijn eigen computer die mailserver benaderde op IP adres had ik dat natuurlijk niet aangepast. Een van de mailboxen overgezet naar het IP adres wat er in had moeten staan en getest. Het eerste mailtje dat binnenkwam was van NO-IP, dat mijn account op non actief was gezet. Daarna even de andere accounts aangepast en alles werkt weer.
Moraal van het verhaal: Zelfs iteejers die mailservers beheerd hebben voor multinationals (en ja, dat heb ik jarenlang gedaan) maken domme fouten. 1: waarom had ik dat dynamische adres gebruikt in plaats van het vaste IP adres? Ik zal het nooit weten. Momentje van verstandsverbijstering, gok ik. 2: waarom niet even die instellingen gecontroleerd bij het overstappen naar de andere dienst? Tsja, ik had gewoon het idee dat die op IP benaderd werd, omdat ik dat altijd doe als ik de keuze krijg.
Ja, je mag lachen
Vanmorgen met frisse tegenzin dit probleem toch maar eens opgepakt.
- Eerst maar eens de mailserver herstart. Die draait in een kleine Virtuele machine op mijn computer, dus dat was zo gedaan. Nee, nog steeds geen mail, was het erg fijne resultaat.
- Kan ik de server pingen? Ja, hij reageerde wel op pings, dus er waren geen internet instellingen veranderd in de VM. Zou ook zeer vreemd zijn, die staan allemaal met de hand ingesteld. Dus de firewall op mijn pc maar eens uitgezet, puur om te testen. nee, dat was het ook niet.
- Ingelogd op de server, maar ook daar geen foutmeldingen te zien.
Dus die almachtige database van Google maar eens aangezwengeld en daar de foutmelding laten zoeken. Vind ik een lijstje met mogelijke oplossingen.
Oplossing 1: Internet verbinding probleem. Die kon ik negeren, want de server draait lokaal in een VM, dus internet heeft het niets mee te maken.
oplossing 2: Conflict met antivirus software. Dus maar even de antivirus uitgezet, maar nee, die was het ook niet
oplossing 3: Firewall houdt het verkeer tegen. Die had ik al getest, dus: Volgende!
Oplossing 4: ongewenste en/of verdachte emails. Die kon ik ook wegstrepen, want dan had ik foutmeldingen in de mailserver moeten zien. En die waren er niet. NEXT!
Oplossing 5: Een wachtwoord probleem. Die was het ook niet, want dan krijg je een andere foutmelding.
Oplossing 6: Fout ingestelde poorten. Het draait al jaren goed, dus dat er plotseling poorten verkeerd staan, nee dat geloofde ik niet.
Oplossing 7: Corrupt, outlook profiel of problemen met de OST bestanden van de mailboxen. Die kon ik ook doorstrepen, want mijn Gmail werkte nog wel en dat er 8 mailboxen tegelijk corrupt gaan is wel heel frappant. En omdat outlook gewoon goed leek te werken, was het voor mij aannemelijk dat dat het ook niet kon zijn.
Dat waren de oplossingen die Google mij aanbood en die hielpen ook niet.
Lichtelijk geïrriteerd achterover gezakt en na lopen denken. Al ruim een half uur besteed, maar niets kunnen vinden. Zou het dan toch een instelling kunnen zijn in outlook?
Dus in outlook naar account instellingen gegaan. Fout! Want als je in outlook naar accountinstellingen gaat en daar de instellingen wil zien krijg je alleen een wizard om de accounts automatisch opnieuw in te stellen. Zucht, dat weet ik, maar toch gebeurt het mij te vaak.
Dus naar het configuratiescherm in verkenner gegaan en daar "Mail (Microsoft outlook) " opgestart. Ik ga naar een van de mailaccounts en kijk daar naar de instellingen, want als je zo gaat krijg je wel het oude vertrouwde scherm waar je de instellingen gewoon ziet.
Ik kijk heel lang, naar de vakjes voor voor inkomende en uitgaande email en begin zachtjes te vloeken. Want in plaats van het verwachtte ip-adres van mijn server, staat daar XXXXX.mynetgear.com, wat de dynamisch gekoppelde domeinnaam WAS van mijn internet verbinding. Inderdaad, WAS. Een tijdje geleden was ik van deze afgestapt omdat NO-IP voor gratis accounts vereiste dat ik elke maand dat verlengde. En ik was dat elke maand bevestigen dat ik niet wilde upgraden zat. Dus ik had een nieuw Dynamisch DNS account aangemaakt bij een andere club, Dynu, die niet van die onzinnige eisen stelde.
Omdat ik er heilig van overtuigd was dat ik op mijn eigen computer die mailserver benaderde op IP adres had ik dat natuurlijk niet aangepast. Een van de mailboxen overgezet naar het IP adres wat er in had moeten staan en getest. Het eerste mailtje dat binnenkwam was van NO-IP, dat mijn account op non actief was gezet. Daarna even de andere accounts aangepast en alles werkt weer.
Moraal van het verhaal: Zelfs iteejers die mailservers beheerd hebben voor multinationals (en ja, dat heb ik jarenlang gedaan) maken domme fouten. 1: waarom had ik dat dynamische adres gebruikt in plaats van het vaste IP adres? Ik zal het nooit weten. Momentje van verstandsverbijstering, gok ik. 2: waarom niet even die instellingen gecontroleerd bij het overstappen naar de andere dienst? Tsja, ik had gewoon het idee dat die op IP benaderd werd, omdat ik dat altijd doe als ik de keuze krijg.
Ja, je mag lachen
