Niet alle oudere word documenten te openen met Word 2016

Najsnarf

PCS Lid
Lid geworden
5 augustus 2016
Waarderingsscore
390
Punten
83
OS
W11pro
AV
MBAM en Windows
Soms is er dan een conversie-toets, maar ook kan ik dan docx wijzigen in doc.
Is er een instelling dat dat voor ALLE niet te openen word-documenten geldt? ik krijg de neiging terug te keren naar Office 2010, maar dat is jammer van de investering voor 2016.

Waarom wil jij docx wijzigen in doc?

Je kan toch bij Opslaan als ervoor kiezen het document op te slaan als oudere versie van Office!

Zo kan je het bestand dan opslaan in beide versies.
Mogelijk is het wel dat bij opslaan in een vorige versie van Office bepaalde opmaak verwijderd wordt.

Je gebruikt het woord "toch", maar het zijn al járen oude word-bestanden; de recente geven geen probleem. Ik zie dan (bijvoorbeeld in een word-document van 1,5 jaar oud, maar nog gemaakt met office 2010)
5aeda7b82bead-No.001.jpg

maar ik kan dat docx wijzigen in doc.

Vreemd - die problemen die je beschrijft heb ik met Office 2013 nooit ondervonden - wel dan de melding om het bestand naar de nieuwe opslag te converteren.

Wel had ik laatst een probleem dat ik een toegezonden docx bestand niet kon openen.

Na de installatie van Libre Office kon ik dat docx bestand wel openen in Writer en na opslaan kon het wel in Office 2013 geopend worden.

Ja ik weet dat er indertijd bij de overgang naar een nieuwere Office-versie een conversieprogrammaatje was om de nieuwe bestanden te kunnen openen met jet oudere office-programma (was het 2003 naar 2007?). Maar hier is het net andersom: de nieuwe office versie opent niet spontaan de oudere documenten. Ik red me wel, en het komt ook niet alle momenten voor, maar inderdaad vreemd = vervelend.

De foutmelding die je laat zien in post #3 krijg je wanneer je in het verleden op de verkeerde manier de extensie hebt gewijzigd. Dat mag je nooit doen via de Verkenner. Ik kan me bijna niet voorstellen dat jij dat toen toch hebt gedaan, maar wie weet...

Ik heb nagebootst wat jij in het verleden mogelijk fout hebt gedaan. In mijn documenten staat een oud Word bestand (uit 2005) met de zenders van Casema (heet nu Ziggo) . Het bestand heeft deze naam: tv-zenders Casema.doc. Dat is dus de oude indeling van Word bestanden.
Ik wijzigde de extensie in de Verkenner en zette er gewoon een x achter. Je krijgt dan deze waarschuwing te zien:

5aedc7fddf96e-2018-05-05_16_57_07-Naam_wijzigen-waarschuwing.png

Wanneer je in dat venstertje op Ja klikt, zal de extensie worden gewijzigd, maar Microsoft Word zal het bestand daarna niet kunnen openen. Wanneer ik dat toch probeer door te dubbelklikken op dat bestand, krijg ik deze foutmelding in beeld:

5aedc85dd9b88-Word_kan_bestand_niet_openen.png

Dat is dus precies dezelfde melding die jij laat zien in post #3.

Hoe wijzig je een .doc bestand naar .docx op de correcte manier?
Dat doe je dus niet via de Verkenner. Je dubbelklikt op het .doc bestand, waarna het geopend zal worden in Word.
Daarna klik je op Bestand > Opslaan als
Rechts onderaan klik je achter Opslaan als op de huidige indeling (.doc). Je krijgt dan meerdere keuzes. Kies voor Word-document (*.docx). Daarna klik je onderaan op de knop Opslaan:

5aedcd40cd751-2018-05-05_17_24_33-Opslaan_als.png

Daarna zul je de volgende melding krijgen:

5aedcb379d060-2018-05-05_17_11_07-Microsoft_Word-uw_document_wordt_bijgewerkt.png

Klik in dat venstertje op OK.
Je hebt dat bestand daarna dubbel: zowel als .doc als als .docx bestand.
Wordt het .docx bestand goed weergegeven in Word? Dan mag je het .doc bestand verwijderen.

In de eerste plaats: hartelijk dank. Voor ik er (morgen) verder induik: het zijn ook de wat oudere docx-bestanden die zich in eerste instantie niet laten openen. Wel als ik er een doc van maak.
p.s. het vreemde (bij mij altijd wel iets) is dat in oudere mappen met word-documenten vanaf 2013 hier alle doc en docx bestanden te openen zijn.

Waren die wat oudere docx bestanden oorspronkelijk doc bestanden?
Indien ja, dan is er destijds wat mis gegaan bij het converteren van doc naar docx.
Een andere verklaring kan ik op dit moment niet bedenken.

de extensie van doc naar docx wijzigen doe ik net zo als jij. toets F2, letter x achter toevoegen en als er de vraag komt : wilt u de extensie toch wijzigen? "dit bevestigen. En àls ik dan 2 gelijke documenten zou hebben met een doc en een docx bestandsnaam gooi ik de oude weg. Vreemd is dat in een grote map met wat oudere documenten alleen sommige een probleem hadden. Inmiddels zijn de meeste nu wel bijgewerkt (en ik hoef ze ook niet allemaal meteen te kunnen openen). Nogmaals dank.

de extensie van doc naar docx wijzigen doe ik net zo als jij. toets F2, letter x achter toevoegen en als er de vraag komt : wilt u de extensie toch wijzigen? "dit bevestigen.
Normaal mag je dit dus nooit doen. Wanneer je op deze manier een bestandsnaam wijzigt (door in de Verkenner de extensie te wijzigen), dan wordt het bestand onbruikbaar. Het kan niet meer geopend worden.
De enige manier om dat bestand daarna toch weer te openen is door in de Verkenner die toegevoegde x er weer af te halen.

Ik ken zelf maar 1 type bestand waarbij je straffeloos in de Verkenner de extensie kunt wijzigen. Dat zijn .pps bestanden (diashows). Wanneer je van een pps bestand in de verkenner die extensie wijzigt naar .ppt, dan zal het bestand daarna geopend worden in PowerPoint. Echter niet als diashow, maar in de bewerkingsmodus.

aha, toch een nuttige discussie en alweer wat geleerd. Ik deed dat nogal eens met foto's van een website (Dpreview) met lange naam.
en op het bestand klikken en rechtsklik en "naam wijzigen" dan?

De naam vóór de punt mag je wijzigen op die manier, maar de extensie (= de letters achter de punt in de bestandsnaam) mag je nooit op die manier wijzigen.
Voorbeeld: mooiebloem.jpg mag je via rechtsklik > Naam wijzigen veranderen in narcis.jpg.
Wanneer je de naam zou willen wijzigen in narcis.bmp of narcis.png, dan moet je mooiebloem.jpg eerst openen in een fotobewerkingsprogramma en daarna kiezen voor Bestand > Opslaan als, waarna je de keuze krijgt uit een aantal extensies. De extensie .doc zal daar in dit geval niet bij de opties staan, omdat .doc geen extensie is die bij een afbeelding hoort.

Er is een verschil tussen bestandsnaam wijzigen en bestandsextensie wijzigen .

Wanneer je de naam zou willen wijzigen in narcis.bmp of narcis.png

narcis.jpg kun je zomaar niet veranderen in narcis.png zonder het eerst te openen met de juiste software en op te slaan als , zoals porrelaar het al uitgelegd heeft .
Je kan het bestand wel veranderen narcis.jpg > naar narcis.png maar dan zal het bestand een dubbele extensie hebben en niet meer geopend kunnen worden . Het bestand heeft dan als naam narcis.png.jpg .
Als je rechtsklikt op het bestand en kiest voor eigenschappen zul je zien dat het nog altijd een jpg bestand gebleven is .

Stel dat het document nu narcis.doc zou noemen en jij verandert het handmatig naar narcis.docx zal het document narcis.docx.doc noemen en niet meer geopend kunnen worden .

Je kan het bestand wel veranderen narcis.jpg > naar narcis.png maar dan zal het bestand een dubbele extensie hebben en niet meer geopend kunnen worden . Het bestand heeft dan als naam narcis.png.jpg.
Nee, wat je nu schrijft klopt echt niet, Swake.

bestandsnaam zelfst.naamw. [informatica] naam waaronder een computerbestand is opgeslagen
Een volledige bestandsnaam bestaat uit een naam (de letters voor de punt) plus de extensie (de letters achter de punt in de bestandsnaam)

Een voorbeeld: Wanneer je rechtsklikt op een bestand met de naam vergrootglas.png en dan kiest voor Naam wijzigen, zal alleen het gedeelte van de bestandsnaam dat voor de punt staat, blauw worden. Het lijkt er op dat je dan ook alleen de naam (het gedeelte voor de punt) kunt wijzigen. Windows doet dat met opzet zo omdat het niet verstandig is om de extensie (= de letters achter de punt te wijzigen), maar dat laatste kan natuurlijk wel. Dat het geen zin heeft begrijpen we allemaal wel, maar de mogelijkheid bestaat.

5af019036a640-vergrootglas_is_blauw.png

Als je toch per se de extensie wilt wijzigen, dan klik je op dat moment vlak achter de extensie (png in dit geval) en dan kun je alsnog de extensie wijzigen in een willekeurige extensie, bijvoorbeeld xyz. Dat doe je door de letters png te wissen met de Backspace toets en er dan xyz voor in de plaats te typen. Niks dubbele extensie.

En dan is dit het resultaat:

5af01a62bb1e9-vergrootglas.xyz.png

Ook wanneer ik rechtsklik op dat bestand en Eigenschappen kies, dan zie ik dat dit een XYZ bestand is:

5af01b2054719-Eigenschappen_van_vergrootglas.xyz.png

Volgens Windows dan, want wij weten natuurlijk wel beter. Het is gewoon nog een png bestand, ook al heb ik net de extensie handmatig veranderd.
Windows snapt nog wel dat het een afbeelding is (dat zie je aan het pictogram), maar heeft absoluut geen idee met welk programma dit .xyz bestand geopend zou moeten worden.
Een dubbelklik op vergrootglas.xyz levert dan ook deze vraag van Windows op: "Hoe wilt u dit bestand openen?"
Ach, dan klik je op Meer apps, en daarna kies je een van de fotoviewers die op je pc staan.
Ik koos voor openen met IrfanView. Die liet de afbeelding niet direct zien, maar toonde mij eerst deze waarschuwing:

5af01c9fc658f-2018-05-07_11_17_04-IrfanView.png

Ik klik in dat venstertje op Ja. De extensie wordt dan door IrfanView gewijzigd van .xyz naar .png en de afbeelding wordt dan direct getoond.

Windows doet dat met opzet zo omdat het niet verstandig is om de extensie (= de letters achter de punt te wijzigen), maar dat laatste kan natuurlijk wel. Dat het geen zin heeft begrijpen we allemaal wel, maar de mogelijkheid bestaat.

@porrelaar
Inderdaad in windows is het zo . Wanneer je nu in Linux de eigenschappen van het bestand gaat raadplegen zal de dubbele bestandsextensie getoond worden .
Doe maar eens de test . In Linux zal het bestand getoond worden als vergrootglas.xyz.png
Windows geeft die waarschuwing omdat het bestand in windows als een virus beschouwd word .

Swake, waarom zou ik in Linux gaan testen als dit topic over Windows gaat?

En bij je laatste zin ga je de mist in. Windows waarschuwt dat je het bestand mogelijk onbruikbaar maakt wanneer je via de Verkenner de extensie wijzigt. Dat heeft helemaal niets te maken met een (waarschuwing voor) een virus.

En bij je laatste zin ga je de mist in. Windows waarschuwt dat je het bestand mogelijk onbruikbaar maakt wanneer je via de Verkenner de extensie wijzigt. Dat heeft helemaal niets te maken met een (waarschuwing voor) een virus.

En mag ik even weten welke Windows versie jij gebruikt
7 , 8.1 of 10

Windows 10.
Maar... volgens mij is het probleem voor Najsnarf al opgelost. Hij weet nu dat je (normaal gesproken) niet de extensie van een bestand mag wijzigen via de Verkenner > rechtsklik > Naam wijzigen.
Het is zijn topic. Dus als hij vindt dat het genoeg is geweest, dan heeft het niet veel zin om nog door te gaan.
Ik wacht daarom een reactie van Najsnarf af.

Wel porrelaar dan ga ik niet de mist in , maar gaat Windows 10 de mist in , omdat het geen onderscheid maakt in bestandsextensies .
Als ik in windows 7 de extensie verander van een jpg bestand naar xyz dan beschouwt windows 7 dat als een onbekende extensie , maar in #15 krijg ik te zien dat xyz extensie volgens windows10 een afbeelding is , te herkennen aan het pictogram . In windows 7 word xyz als een onbekende extensie beschouwd met als pictogram blanco en met geen enkele toepassing kan geopend worden .

Terug
Bovenaan Onderaan