Je kan het bestand wel veranderen narcis.jpg > naar narcis.png maar dan zal het bestand een dubbele extensie hebben en niet meer geopend kunnen worden . Het bestand heeft dan als naam narcis.png.jpg.
Nee, wat je nu schrijft klopt echt niet, Swake.
bestandsnaam zelfst.naamw. [informatica] naam waaronder een computerbestand is opgeslagen
Een volledige bestandsnaam bestaat uit een naam (de letters voor de punt) plus de extensie (de letters achter de punt in de bestandsnaam)
Een voorbeeld: Wanneer je rechtsklikt op een bestand met de naam vergrootglas.png en dan kiest voor
Naam wijzigen, zal alleen het gedeelte van de bestandsnaam dat voor de punt staat, blauw worden. Het lijkt er op dat je dan ook alleen de naam (het gedeelte voor de punt) kunt wijzigen. Windows doet dat met opzet zo omdat het niet verstandig is om de extensie (= de letters achter de punt te wijzigen), maar dat laatste kan natuurlijk wel. Dat het geen zin heeft begrijpen we allemaal wel, maar de mogelijkheid bestaat.
Als je toch per se de extensie wilt wijzigen, dan klik je op dat moment vlak achter de extensie (png in dit geval) en dan kun je alsnog de extensie wijzigen in een willekeurige extensie, bijvoorbeeld xyz. Dat doe je door de letters png te wissen met de Backspace toets en er dan xyz voor in de plaats te typen. Niks dubbele extensie.
En dan is dit het resultaat:
Ook wanneer ik rechtsklik op dat bestand en
Eigenschappen kies, dan zie ik dat dit een XYZ bestand is:
Volgens Windows dan, want wij weten natuurlijk wel beter. Het is gewoon nog een png bestand, ook al heb ik net de extensie handmatig veranderd.
Windows snapt nog wel dat het een afbeelding is (dat zie je aan het pictogram), maar heeft absoluut geen idee met welk programma dit .xyz bestand geopend zou moeten worden.
Een dubbelklik op vergrootglas.xyz levert dan ook deze vraag van Windows op: "Hoe wilt u dit bestand openen?"
Ach, dan klik je op
Meer apps, en daarna kies je een van de fotoviewers die op je pc staan.
Ik koos voor openen met IrfanView. Die liet de afbeelding niet direct zien, maar toonde mij eerst deze waarschuwing:
Ik klik in dat venstertje op
Ja. De extensie wordt dan door IrfanView gewijzigd van .xyz naar .png en de afbeelding wordt dan direct getoond.