Netwerk opzetten tussen een XP (server) en een Win7 (client)

• Onderwerp starter Onderwerp starter perloc
  • Startdatum Startdatum
  • Reacties 15
  • Weergaven 1190

perloc

R.I.P.
Lid geworden
19 jun 2017
Waarderingsscore
37
Punten
28
OS
Windows 10
AV
Windows defender
FW
Win10 Firewall
Ben bezig met een programma dat werkt in een netwerk. Dat is bewezen want het heeft gewerkt.
Ik ben nu zover met dat programma dat ik het netwerk opnieuw wil gebruiken om verder te testen.
Maar ik slaag er niet in om een netwerk verbinding tot stand te brengen.
De "Server" is een XP laptop.
Wat ik moet delen is <folder>/Data. Daar staan mijn databases in.
Er is ook een <folder>/Index. Daar staan de index files in, zoals jullie wel dachten.
De naam D:\<folder> is de hoofdfolder waar mijn programma in staat.
De "client" laptop is een Win7. Daar moet mijn programma weer in <folder> worden gezet. En die moet gebruik maken van de databases op de XP laptop.
De <folder>/Data. op de XP is in sharemode gezet. Het heeft een handje onder de folernaam.
Maar ik slaag er niet meer in om verbinding te maken met de Win7 naar de XP.
Ik weet dat er een drive-letter wordt toegekend op de Win7 aan de folder die verwijst naar de <folder>/Data op de XP.
Ik heb een tijd zitten pielen maar het is niet gelukt.
Mag een korte uitleg vragen om verbinding te maken met de XP??
MVG perloc

Helaas, dat lukt niet. De taal is Nederlands en ik heb alles in Engels.
Ik moet toch eens een Engels forum zien te vinden.
Zal zelf zoeken op Internet.
perloc

Het gaat ontzettend moeizaam. Ik heb altijd een gevecht moeten leveren om een netwerk op te etten.
Ik heb lang geleden een Apple laptop gehad. Wat een verademing!!!! Een fluitje van een cent om een netwerk tussen de Apple en een Windows systeem op te zetten. Ging zomaar, binnen de minuut. En dat was voor de eeuwwisseling. MS is na zowat 25 jaar, dat ze Windows systemen leveren nog steeds niet in staat om een behoorlijk programma te schrijven om een netwerk op te zetten!
Zal wel weer een paar dagen duren om dit voor elkaar te krijgen.
perloc

Daarom ook dat ik de Google link heb gepost, omdat je zo over vele klikmogelijkheden beschikt.

Swake, bedankt voor de tip, maar mijn ervaring is dat er met Nederlands niet uit te komen is. Als het al niet lukt met Engels......

Abraham54: Ik lees van de de eerste site dat het met een paar klikken voor elkaar is. Niet dus, ik ben al 2 dagen aan het "klikken".
Bij de tweede kom ik op een gegeven moment ergens tegen "Local Area connector access doesn't have a valid IP configuration."
Nooit geweten dat je vaste IP adressen nodig heb voor een netwerk. Is dat zo?
Internet werkt prima op de XP en de Win7.
Het gaat even in de ijskast. Doe het in het week-end met mijn zoon. Die weet er tegenwoordig meer van dan ik.
MVG perloc

Het gaat even in de ijskast. Doe het in het week-end met mijn zoon. Die weet er tegenwoordig meer van dan ik.
MVG perloc

Dan nog even geduld hebben en hopen dat hij er uitkomt.
Maar ik denk dat als je geen Thuisnetwerk hebt het lastig blijff en dat mogelijk een kabel tussen beide computers de oplossing is.

Abraham54: De laptops zijn verbonden met een crosscable. Met wireless nog meer ellende....

Swake: bedankt. Zal ook dit vandaag eens proberen.
perloc

Swake, nadat ik een heel verhaal had ingetypt en op "plaats reactie" heb gedrukt vraagt ie om mijn username en password.
Het verhaal gaat erover dat ik ook met de engelse (vertaalde versie) niet verder kom.
Ik was ingelogd maar heb dus opnieuw mijn data ingevoerd.

Toen kreeg ik dit:
Piepende Computer Forum - Fout
Beveiligingsfout opgetreden. Ga terug, vernieuw de pagina, en probeer opnieuw.

Tja, ik heb geen zin om het hele verhaal nogmaals in te typen.
En dit is al de tweede maal ingelogd zijnde, dat opnieuw moet worden ingelogd.
perloc

Met een crosscable is het ook niet makkelijk een goede verbinding tussen twee verschillende Windows versie te maken - daarom dat ik wederom de Google-link heb gepost.
En ook is dit dus geen netwerkverbinding!

Je gebruikt hopelijk de link https://www.piepcomp.nl

Hoe het ook heet, een verbinding tussen twee computers of een netwerk, mijn zoon heeft het voor elkaar gekregen.
Maar ookhij is er bijna een uur mee bezig geweest....
Dank voor de hulp.
perloc

Fijn en mooi dat jou zoon het voor elkaar heeft gekregen.
Jouw wens is dus succesvol uitgekomen.

Het is dus geen netwerkverbinding maar enkel een onderlinge verbinding via croscable en dat is zo als ik al eerder schreef een lastige verbinding om werkend te krijgen.
Ik zal dit topic op opgelost zetten

Terug
Bovenaan Onderaan