Netbeheerder Tennet waarschuwt voor hoge prijzen en stroomtekort van 14 uur

Abraham54

Administrator
Forumleiding
Lid geworden
2 aug 2016
Berichten
34.796
Leeftijd
70
OS
Windows 11 Professional
AV
Microsoft Defender
FW
Windows Firewall

Netbeheerder Tennet waarschuwt voor hoge prijzen en stroomtekort van 14 uur​

Geschreven door Puck Scheres - RTL Nieuws

Als er niks gebeurt, gaapt er over negen jaar een gat van maar liefst 14,2 uur tussen wat er op jaarbasis aan stroom wordt opgewekt en wat we verbruiken. Tennet, de beheerder van het hoogspanningsnetwerk, waarschuwt dat de overheid snel met een plan moet komen, want nu is er nog tijd om maatregelen te nemen.

Onze energie-opwek is steeds meer gebaseerd op zon- en windenergie en dus afhankelijk van het weer. In 2023 kwam 44 procent van onze elektriciteit uit zonnepanelen of windmolens. Het aandeel zon- en windenergie loopt op naar 76 procent in 2030.

Meer vraag, minder centrales​

Maar niet alle dagen schijnt de zon en waait de wind. Op die momenten moet je kunnen terugvallen op energie die je kunt 'aanzetten', zoals kolen- of gascentrales, kernenergie, groene waterstof of grootschalige batterijopslag.

Tussen 2022 en 2030 neemt de vraag naar stroom met 34 procent toe, omdat we elektrisch gaan rijden. En omdat huishoudens en de industrie van het gas afgaan. Maar het 'regelbaar productievermogen' halveert bijna van 22,3 gigawatt in 2022 naar 12,9 gigawatt in 2033. Dit komt omdat we in 2030 stoppen met kolencentrales en vanaf 2035 gascentrales uitfaseren. Dat heeft dus gevolgen voor de leveringszekerheid.

Nieuwe kerncentrales?​

Ook is er nog geen overheidsbesluit genomen waar nieuwe kerncentrales moeten komen. De bouw duurt jaren en er moet voldoende ruimte zijn op het stroomnetwerk om kernenergie in te passen. Ook groene waterstof staat nog in de kinderschoenen en er is op termijn maar 4,9 gigawatt aan grootschalige batterijopslag beschikbaar. Er werd eerder uitgegaan van 10,3 gigawatt.

Volgens de Monitor Leveringszekerheid 2024 van Tennet hebben we in 2033 kans op tekorten tussen december en eind februari. En dan met name in de avonduren. In de winter gebruiken we meer stroom voor verwarming en verlichting en wekken we weinig zonne-energie op.

Extreem hoge stroomprijzen​

Het is niet zo dat we in 2033 ineens ruim 14 uur aaneengesloten in het donker zitten in heel Nederland, bezweert Tennet. Het gevolg van het gat tussen wat er wordt opgewekt en nodig is, zal vooral te zien zijn in de stroomprijzen, verwacht de netbeheerder. Die zullen extreem omhoog schieten op de dagmarkt waar energie wordt verhandeld. Huishoudens hebben hier niet meteen last van, omdat ze stroomprijzen hebben die voor één maand of jaar vaststaan.

Maar de industrie en huishoudens met een dynamisch energiecontract krijgen wel te maken met deze prijsstijgingen. "Bedrijven zullen als de prijs extreem hoog is, geen of minder energie afnemen. Dan wordt het evenwicht hervonden, maar wél onvrijwillig. Ze zullen hun economische activiteit moeten staken", zegt Patrick van de Rijt, hoofd marktanalyse van Tennet.

Schaarste​

Het probleem speelt niet alleen in Nederland. Ook in de ons omringende landen als België, Duitsland, Frankrijk, Denemarken en het Verenigd Koninkrijk worstelen ze met hen 'regelbaar vermogen'. In tijden van schaarste stroom kopen bij buurlanden is dus geen makkelijke optie.

En dat terwijl leveringszekerheid cruciaal is voor de samenleving. "Voor de industrie, het vestigingsklimaat en onze veiligheid", somt Maarten Abbenhuis, chief operations officer bij Tennet, op. "Er is nu nog voldoende tijd om de juiste beleidsmaatregelen te nemen om ook na 2030 de leveringszekerheid te houden op het hoge niveau dat Nederland gewend is."

Bron:

Gerelateerd:
 
:unsure: En dan maar iedereen stimuleren om toch maar elektrisch te gaan rijden, dit terwijl het stroomnet
nu al overbelast word:cool:
 

Over drie jaar in Europa: om de 60 kilometer snelladers langs belangrijkste wegen en meer prijstransparantie voor elektrisch laden​


Vanaf 2026 moeten er op de belangrijkste Europese wegen om de 60 kilometer snelladers zijn voor elektrische auto’s en om de 120 kilometer voor vrachtwagens en bussen. Aanbieders van laadpalen met een hoog vermogen zullen ook de prijs van het laden helder moeten afficheren, zoals dat gebruikelijk is aan benzinepompen. Dat heeft het Europees Parlement vandaag beslist.


@Johannes1956 Ik denk niet dat dit gaat lukken.

Er gaapt alijd een gat tussen dromen en werkelijkheid.
 
Tja het zal alleen maar erger worden. Nu energieleveranciers vinden dat ze ook betaald moeten krijgen voor teruglevering van stroom zullen veel zonnepaneel bezitters hun stroom opmaken, of anders opslaan in plaats van terug op het net te sturen.
Ze maken het zichzelf moeilijk. en de overheid ook trouwens.

@Johannes1956 Je hebt helemaal gelijk. Het stroomnet wordt nu al overbelast. Dan willen ze elektrisch rijden stimuleren, terwijl er voor voldoende laadpalen geen capaciteit is, laat staan fatsoenlijke leidingen.
In diverse steden willen ze het ZES beleid invoeren, dus bedrijfswagens alleen nog puur op elektro in de binnenstad, zelfs geen hybride meer.
Totaal niet nagedacht over de gevolgen. Sommige bedrijven zijn enthousiast, maar vergeten dat ze dan wel het aantal ampere voor de hoofdzekering van hun 380 aansluiting ook flink moeten verhogen en dat het vastrecht per maand dan ook behoorlijk omhoog gaat.
Ik meende een bedrag van 100 euro per maand gehoord te hebben. En dan heb je nog niet eens geladen.

Een beetje elektrotechnisch ingenieur kan je vertellen dat de leidingen in de straten vervangen moeten worden als we meer stroom gaan verbruiken, ook al door het verminderen van gas. Dat is ook weer en gigantische kostenpost.
Afijn, het is nu al duidelijk dat het allemaal niet gaan werken zoals ze graag willen en tekorten alleen maar erger worden en dan willen de milieufreaks niet eens aan kerncentrales beginnen.
Maar zonder komen we er niet. Het is een grote ondoordachte puinhoop.
 
Tja het zal alleen maar erger worden. Nu energieleveranciers vinden dat ze ook betaald moeten krijgen voor teruglevering van stroom zullen veel zonnepaneel bezitters hun stroom opmaken, of anders opslaan in plaats van terug op het net te sturen.
Ze maken het zichzelf moeilijk. en de overheid ook trouwens.

@Johannes1956 Je hebt helemaal gelijk. Het stroomnet wordt nu al overbelast. Dan willen ze elektrisch rijden stimuleren, terwijl er voor voldoende laadpalen geen capaciteit is, laat staan fatsoenlijke leidingen.
In diverse steden willen ze het ZES beleid invoeren, dus bedrijfswagens alleen nog puur op elektro in de binnenstad, zelfs geen hybride meer.
Totaal niet nagedacht over de gevolgen. Sommige bedrijven zijn enthousiast, maar vergeten dat ze dan wel het aantal ampere voor de hoofdzekering van hun 380 aansluiting ook flink moeten verhogen en dat het vastrecht per maand dan ook behoorlijk omhoog gaat.
Ik meende een bedrag van 100 euro per maand gehoord te hebben. En dan heb je nog niet eens geladen.

Een beetje elektrotechnisch ingenieur kan je vertellen dat de leidingen in de straten vervangen moeten worden als we meer stroom gaan verbruiken, ook al door het verminderen van gas. Dat is ook weer en gigantische kostenpost.
Afijn, het is nu al duidelijk dat het allemaal niet gaan werken zoals ze graag willen en tekorten alleen maar erger worden en dan willen de milieufreaks niet eens aan kerncentrales beginnen.
Maar zonder komen we er niet. Het is een grote ondoordachte puinhoop.
Stikstofbeleleid?
 
LoL, moet je voor dat ene woordje mijn hele reply quoten? Volledige berichten quoten is toch not done? Foei! :)
Anyway, ik zou niet weten wat stikstofbeleid te maken heeft met de elektriciteitsnood, waar doel je op?
 
Het graven voor nieuwe kabels.
Daar komt het stikstofbeleid bij om de hoek kijken!
 
Terug
Bovenaan Onderaan