Mint Serena is de redding geworden van min Dell M6700.

Abraham54

Beheerder
Forumleiding
Mijn Dell M6700 heeft sinds dat er een proefversie ingezeten heeft van Windows 8, kuren.
Die kuren bestaan er uit dat dat de beide ventilatoren (voor de processor en de videokaart) met eender welke Windows je erin zet, tot stilstand komen en dan niet meer koelen.
Met als gevolg dat de temperaturen in het notebook danig oplopen.

De SSD in het notebook wordt momenteel door KillDisk onderhanden genomen, omdat er nogal wat Windows Uefi Bootloaders in de MBR stonden.

En dan installeer ik Mint Cinnamon weer - want de temperatuur van de processor blijft nu nu mooi laag.
Wat dus betekent dat de fans nu wel blijven werken.
En dan heb ik een perfecte machine (i7 Ivybridge op 2,7GHz met 8 kernen en 8MB level 2 cache) om voor het eerst met een VM te gaan werken.
Vermoedelijk ga ik dan voor de 32-bit versie van Windows 7.

Vooralsnog schijnt het prima te gaan.
Ik heb het notebook op dit moment weer uitgezet, Mint is volledig update en de driver voor de Intel processor en de nVidia Quadro kaart zijn geïnstalleerd.
De videokaart bij controle was 45 graden en de proces 47 graden, dus dat ziet er allemaal goed uit.
Later vandaag zal ik op op de Dell overschakelen om deze eerst via Computertip te gaan optimaliseren (ook de SSD).

Vooralsnog schijnt het prima te gaan.
Ik heb het notebook op dit moment weer uitgezet, Mint is volledig update en de driver voor de Intel processor en de nVidia Quadro kaart zijn geïnstalleerd.
De videokaart bij controle was 45 graden en de proces 47 graden, dus dat ziet er allemaal goed uit.
Later vandaag zal ik op op de Dell overschakelen om deze eerst via Computertip te gaan optimaliseren (ook de SSD).
Zitten die drivers in de automatische update zoals bv bij Zorin??

Zo ziet momenteel de desktop er uit:

58fb7251adfbe-Schermafdruk_van_2017-04-22_17-05-06.png

Gaan we straks aan veilen, de taakbalk wil ik wat dikker hebben.
Dit wil niet in Void - misschien eerst terug naar een standaard Mint thema.
De desktop snelkoppelingen heb ik nu uitgeschakeld, het computer applet staat nu in de systray.

Ik bedoelde eigenlijk je bureaublad afbeelding . Ik ben ook een dierenvriend .

Dat kattekoppie vind ik een geweldige foto.
Mijn zus heeft ook zo'n wit-zwarte kater gehad met een zelfde koppie.
Wil jij die jij die afbeelding ook hebben?

Ja dat zou leuk zijn , ik vind het een echt fijne afbeelding .

Sinds vanochtend zit ik weer achter/voor de Dell.
Deze machine draait heerlijk en internetten is nu zelfs sneller dan in Windows het geval is.
En de temps zijn nog steeds erg mooi.
Free Office is geïnstalleerd en geconfigureerd en ik ga ook eens kijken naar het office pakket Calligra.

Fijn dat het zo lekker draait en dat zijn de leuke dingen aan Linux , Het blijft lekker draaien en gaat niet zoals Windows na een hele tijd gaan beginnen trager werken .

Welnu - Linux Mint schijnt mijn Dell weer op de rails gezet te hebben.
Windows 8 is nu geïnstalleerd - nog geen drivers overigens, maar zowel CoreTemp als Speccy melden mooie lage temps van de processor.

Windows 8.1 Professional wil op geen enkele wijze updates binnenhalen.
Ingeschakeld zorgt de Windows Update ervoor, dat een wisselende processorcore een hoge temperatuur aangeeft en de processor zelf continu op 3,57 GHz draait.
Speccy gaf ook aan dat de videokaart netjes op 33 graden draaide.
Na in Services de Windows Update gestopt en uitgeschakeld had, gaf Taakbeheer aan dat de processor op 1,11 GHz draaide en de temps ervan waaren naar 44 graden gegaan.

Later vandaag installeer ik de 90 dagen versie van Windows 10 Enterprise, die geen last heeft van de informatiedrift van MS, omdat het een bedrijfsversie is.
Ten behoeve van de apps, waar ik geen interesse voor heb, gebruik ik de registertweak van Windows 8.1.

Inmiddels alle schijven in de Dell met KillDisk een beurt gegeven.
Morgen ga ik het notebook helemaal op nieuw inrichten.
a) er komt de 512GB M-Sata SSD in, die nu in mijn Lenovo T530 i7 draait.
b) er komen in totaal drie harddisks in de Dell - twee stuks elk 2TB en één van 750GB.
De 750 GB wordt op termijn ook vervangen door een 2TB harddisk van Seagate.

Als besturingssystemen worden Windows 10 Enterprise en Linux Mint Serena 18.1 Cinnamon geïnstalleerd op de M-Sata SSD (Dualboot).

Mijn Lenovo krijgt een SSD van 512 GB.
Additionele Harddisks zijn dan niet meer nodig.

Terug
Bovenaan Onderaan