Burgers raken in de problemen omdat ze digitale post van overheidsinstanties en gemeenten die naar hun Berichtenbox van MijnOverheid wordt gestuurd niet lezen, zo meldt de
Nationale ombudsman aan de hand van eigen
onderzoek. Inmiddels zijn er 6,6 miljoen MijnOverheid-accounts geactiveerd. Via dit kanaal kan de overheid met burgers communiceren.
Meer dan 20 procent van de mensen met een geactiveerd account heeft langer dan een jaar niet in zijn account gekeken nadat er een nieuw bericht is gekomen. Zeventien procent van de mensen die een account heeft geactiveerd heeft geen e-mailadres aan het account gekoppeld. En van de mensen die dit wel heeft gedaan heeft slechts 7,5 procent (400.000 burgers) een herhaalnotificatie ingesteld. Gebruikers missen zo post van overheidsinstanties. Ook komt het voor dat gebruikers niet weten dat ze hun account hebben geactiveerd.
De Nationale ombudsman vindt dat de overheid de gebruiker altijd centraal moet stellen en zich moet afvragen wat burgers nodig hebben om met de overheid te kunnen communiceren. "De overheid is er voor de burger. En niet andersom. Niemand mag zich gedwongen voelen om gebruik te maken van een digitaal kanaal als diegene dat niet kan of wil", aldus de ombudsman. Digitale post verzenden naar de Berichtenbox en het verder maar aan de burger laten om zijn digitale brievenbus in de gaten te houden, is volgens de ombudsman de omgekeerde wereld.
Volgens de ombudsman is het van belang om de verschillende groepen gebruikers en hun behoeften te onderscheiden en daar MijnOverheid en de Berichtenbox op af te stemmen. Hij merkt op dat dit een andere manier vergt van kijken naar digitalisering van het berichtenverkeer en de overheidsdienstverlening in het algemeen. De ombudsman heeft inmiddels gesproken met het ministerie van Binnenlandse Zaken. Het ministerie zou met zijn aanbevelingen aan de slag willen gaan.
Burgers hebben echter zelf ook verschillende mogelijkheden. Het is namelijk niet verplicht om een MijnOverheid-account te activeren. Wanneer dit wel is gedaan kunnen alle vinkjes worden uitgeschakeld en kan er bij de Belastingdienst om papieren post worden gevraagd. Om te voorkomen dat berichten worden gemist kan een e-mailadres aan het MijnOverheid-account worden gekoppeld en een herhaalnotificatie worden ingesteld.
Bron