MijnOverheid

• Onderwerp starter Onderwerp starter EvC
  • Startdatum Startdatum
  • Reacties 38
  • Weergaven 2757
E

EvC

Gast
Steeds meer Nederlanders lezen aanmaningen en berichten in MijnOverheid niet

Steeds meer Nederlanders lezen de berichten in de Berichtenbox van MijnOverheid niet. Het gaat inmiddels om miljoenen mensen. Daardoor krijgen ze waarschuwingen en aanmaningen niet onder ogen, wat tot gevolg kan hebben dat rekeningen oplopen en ze in de schulden belanden.

Lees hier verder:

59b05fcfba7c3-mijnoverheid.jpeg

Laatst bewerkt:
Ik hoorde het op het nieuws en ben meteen eens in MijnOverheid gedoken. En het is inderdaad van mij, want de eerste pagina was de beste: hier moet je Ja aanklikken om voortaan alles in je berichtenbox te krijgen en niet meer op papier.

Ik ben gek op papier: je kunt het vastpakken, er ergens mee gaan zitten, het hoeft niet opgeslagen te worden maar past in je mooie ordner en als je ogen er over dwalen, zie je alles zonder te scrollen.

Ja, nu komt de aap uit de mouw bij mij! Mijn laptop is een fijn ding, maar beslist niet voor alles!

Ik begrijp je, Kate. Of mijn DigiD nog geldig is weet ik nog niet: anders maar een nieuwe aanvragen.
M.a.w. het is voor mij al even geleden dat ik het bezocht heb.
Is het zo in te stellen dat men een e-mail krijgt als er iets veranderd? De inhoud hoeft dan niet zichtbaar te zijn (privacy reden), maar puur als reminder?

Alleen met een mailnotificatie kunnen mensen weten dat er nieuwe berichten zijn, maar niet iedereen heeft de notificatie per e-mail ingesteld.

Geen problemen mee,krijg altijd vooraf een mailtje.

Ik heb er geen idee van wat er allemaal mogelijk is en of je via de mail een boodschap krijgt van een verandering, want als je op pagina 1, die echt je bureaublad beslaat, niet op ja klikt, kom je niet verder. Voor mij prima, maar wel apart.

Soms mogelijk om die schreeuwende grote letters , niet meer te doen?
Ben er ook aangesproken door in den tijd,door een mod.(vind ik niet rust gevend)
Mvg
d'anvers

Ik heb Mijn Overheid vanaf het begin ervan al geactiveerd en all berichten van de overheid vind je daar netjes in PDF-vorm.

ergo - printen en dan ergens anders lezen kan altijd nog.

Maar ja, ook al heb ik Mijn Overheid alweer een paar jaar, het gros van de berichten valt nog steeds ook in mijn brievenbus.......

Ja, dat heb je keurig voor elkaar, Abraham. Maar ik vind het dubbel op, en dus kies ik voor de post. Je krijgt toch al bijna niets meer op de mat: ik kijk met smart uit naar de kerstkaarten. Hoewel: vorige kerst kreeg ik een kerstboodschap per mail, maar de afzender was vergeten dat er BCC bestond!
En dus las ik wel 40 mailadressen, en vond ik opeens niets meer aan die kaart. Die persoon krijgt niks meer van me.

Soms mogelijk om die schreeuwende grote letters , niet meer te doen?
Ben er ook aangesproken door in den tijd,door een mod.(vind ik niet rust gevend)
Logo's zal ik iets kleiner maken als het alleen maar letters bevat.

Nu zou men kunnen denken dat het logo aanklikbaar is.
Zou dat mogelijk zijn?

Zo, mijn DigiD werkt nog. De Inbox van MijnOverheid liet geen dingen zien die ik nog niet wist (die werden gewoon per post bezorgd, 1x per jaar).

Notificatie is nu geactiveerd.

Ik wil ook alles digitaal maar voor de overheid is het lastig om te bepalen wat ze nu willen. Daarom doen ze het een wel en het ander niet. Een raar fenomeen is het wel.

Vergeet niet, dat er nog steeds mensen zijn die geen internet en computer hebben.
Maar het is wel de gehele bedoeling uiteindelijk geheel over te gaan op digitaal - zodat de rijksoverheid, de provinciale overheden en alle lokale overheden gaan communiceren via Mijn Overheid.

Zeker ben ik bekend met het fenomeen dat niet iedereen internet op zijn pc heeft. Of zelf helemaal geen pc heeft. Voor die mensen is papier erg handig. Het wordt voor die mensen overigens een steeds grotere uitdaging om alles zonder pc te doen. Daarnaast gaat het ook nog eens (extra) geld kosten: postzegels worden duurder, acceptgiro kaarten moeten je gaan betalen.

Een volgend couplet in het verhaal is natuurlijk wel dat de overheid eerst eens iets aan de veiligheid moet doen. Al meermalen is het systeem zo lek als een mandje gebleken.

Die heb ik toen je die eerder plaatste al gezien.

Dat klopt, maar al diegenen die deze uitzending nog niet gezien hebben, daar kan ik maar één ding tegen zeggen: bekijk die documentaire.

Burgers raken in de problemen omdat ze digitale post van overheidsinstanties en gemeenten die naar hun Berichtenbox van MijnOverheid wordt gestuurd niet lezen, zo meldt de Nationale ombudsman aan de hand van eigen onderzoek. Inmiddels zijn er 6,6 miljoen MijnOverheid-accounts geactiveerd. Via dit kanaal kan de overheid met burgers communiceren.

Meer dan 20 procent van de mensen met een geactiveerd account heeft langer dan een jaar niet in zijn account gekeken nadat er een nieuw bericht is gekomen. Zeventien procent van de mensen die een account heeft geactiveerd heeft geen e-mailadres aan het account gekoppeld. En van de mensen die dit wel heeft gedaan heeft slechts 7,5 procent (400.000 burgers) een herhaalnotificatie ingesteld. Gebruikers missen zo post van overheidsinstanties. Ook komt het voor dat gebruikers niet weten dat ze hun account hebben geactiveerd.

De Nationale ombudsman vindt dat de overheid de gebruiker altijd centraal moet stellen en zich moet afvragen wat burgers nodig hebben om met de overheid te kunnen communiceren. "De overheid is er voor de burger. En niet andersom. Niemand mag zich gedwongen voelen om gebruik te maken van een digitaal kanaal als diegene dat niet kan of wil", aldus de ombudsman. Digitale post verzenden naar de Berichtenbox en het verder maar aan de burger laten om zijn digitale brievenbus in de gaten te houden, is volgens de ombudsman de omgekeerde wereld.

Volgens de ombudsman is het van belang om de verschillende groepen gebruikers en hun behoeften te onderscheiden en daar MijnOverheid en de Berichtenbox op af te stemmen. Hij merkt op dat dit een andere manier vergt van kijken naar digitalisering van het berichtenverkeer en de overheidsdienstverlening in het algemeen. De ombudsman heeft inmiddels gesproken met het ministerie van Binnenlandse Zaken. Het ministerie zou met zijn aanbevelingen aan de slag willen gaan.

Burgers hebben echter zelf ook verschillende mogelijkheden. Het is namelijk niet verplicht om een MijnOverheid-account te activeren. Wanneer dit wel is gedaan kunnen alle vinkjes worden uitgeschakeld en kan er bij de Belastingdienst om papieren post worden gevraagd. Om te voorkomen dat berichten worden gemist kan een e-mailadres aan het MijnOverheid-account worden gekoppeld en een herhaalnotificatie worden ingesteld.

Bron

Terug
Bovenaan Onderaan