Mijn Windows 11 is bijgwwerkt naar versie 23H2

Abraham54

Administrator
Forumleiding
Lid geworden
2 aug 2016
Leeftijd
69
OS
Windows 10 Professional
AV
AVG Internet security
FW
AVG Firewall
Ik las elders dat Window 23H2 is uitgebracht.
Daarom de Windiws Upate laten zoeken en inderdaad, de update werd gevonden:

65422307778d1-Win_11_23H2.jpg

Het is mijn geval een kleine update, omdat mijn Windows alle Moment 4 updates al heeft.

De installatie zelf ging dan ook heel snel.

Editie Windows 11 Home
Versie 23H2
Installatiedatum ‎28-‎10-‎2023
Build van besturingssysteem 22631.2506
Ervaring Windows Feature Experience Pack 1000.22677.1000.0

Bij mij is het nog niet zo ver. Ik had nog de preview update KB5031455 klaar staan. Normaal installeer ik geen preview updates, maar vooruit, deze keer nam ik de gok. Gelijk daarop kreeg ik de vraag of ik de optie "Krijg de nieuwste updates zodra ze beschikbaar zijn" wilde inschakelen. Nou, voor deze ene keer dan, want meestal is dat geen slim idee. Dan krijg je updates die nog niet voldoende gecontroleerd zijn. Je bent dan in feite proefkonijn voor Microsoft. Maar ach, mijn Windows 11 pc is een 11 jaar oude test pc. (Klopt... volgens Microsoft is deze pc niet echt geschikt voor Windows 11, maar ach, dat OS draait goed op die oude pc.) En het is geen punt als er wat mis gaat; dan installeer ik Windows wel even opnieuw.

De installatie van KB5031455 duurde niet zo lang. Daarna opnieuw Windows Update geopend en geklikt op Naar updates zoeken . Let wel, als je enkel noodzakelijke updates wilt ontvangen, dan hoef je nooit op die knop 'Naar updates zoeken' te klikken. Noodzakelijke updates worden automatisch gedownload.
Er kwam nog wel een definitie-update binnen voor Microsoft Defender, maar versie 23H2 werd mij nog niet aangeboden. Ik had wel gelezen dat deze update/upgrade gefaseerd wordt aangeboden. Niet iedereen zal hem op hetzelfde tijdstip aangeboden krijgen. Ik wacht het dus nog even af.

Ik heb nu nog versie 22H2, build 22621.2506.
Ik heb er eigenlijk ook geen haast mee. Natuurlijk zou ik het kunnen doen via een iso van Win 11 versie 23H2, maar dat kan altijd nog, wanneer ik de nieuwe versie ook over 3 maanden of zo nog niet heb gekregen.
Ik heb het even gecontroleerd: als je nu Windows 11 download via de website https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows11 , dan krijg je versie 23H2:

65426bac89ed1-2023-11-01_16_13_09-Window.png

Er is een nieuwe app Outlook als vervanger voor Mail.
@ShadyAngel - wat jij daar in d Windows Update hebt staan is de zelfde Moment 4 update
die ik al eerder installeerde in Windows 11 22H2.

Pas na die installatie krijg je de upgrade naar Windows 11 23H2.

Hier staat toch 23H2 in de systeeminfo.
6543da2974e83-2023-11-02_18h18_22.jpg

Previews zet ik niet meer aan. De laatste 2 weken was er telkens iets mis na een update.

Dan wordt bij de jou en anderen met de patchay van november de laatste hand gelegd voor Windiws 23H2.

Er staat elke keer een preview update klaar, die ik dus elke keer weg klik. Mijn systeem draait goed, en uiteindelijk komt de upgrade naar 23H2 vanzelf wel met de cumulatieve update van november of iets.

@Roxnaie - indien dat KB5031455 i=, dan is dat de Moment 4 upgrade, die je gewoon nodig hebt.

Ik wacht het gewoon af. Mijn andere pc (Z690, RTX3080Ti) die ik voor mijn werk gebruikt heeft de update zonder problemen geslikt.
Deze doet er moeilijk over.

nieuwe gebruiker :) Het valt me op dat er soms bij jou wat letters missen, terwijl ik het idee heb dat je ze wel tikt, ligt dat aan het toetsenbord van je Dell laptop?

De preview is verdwenen de update naar Windows 11, version 23H2 is nu beschikbaar. Even geduld AUB. Opname loopt.

@Roxnaie - indien dat KB5031455 i=, dan is dat de Moment 4 upgrade, die je gewoon nodig hebt.
@Abraham54 als ik op internet rond kijk valt mij op dat er wordt geadviseerd om deze KB5031455 nog niet te installeren.
Er zouden diverse problemen kunnen ontstaan door deze update, de een heeft er last van en de ander niet, dus wat is wijsheid :unsure:

@Johannes -als je wacht met de Moment 4 upgrade te installeren kom je er nooit achter,
of jij ook tot die kleine groep Windows 11 gebruikers hoort, die er een probleem mee hebbeb.

Er zouden diverse problemen kunnen ontstaan door deze update, de een heeft er last van en de ander niet, dus wat is wijsheid :unsure:
Ik heb de preview ook niet geïnstalleerd en kreeg de upgrade dus toch netjes aangeboden.
geen idee hoelang de installatie geduurd heeft. Ik had hem vanmorgen voordat ik wegging opdracht tot installatie gegeven, toen ik terug kwam en de pc aan wilde zetten was deze nog aan, en moet ik bevestigen om de update te installeren, waarna het gelukkig snel ging. Ik was ff vergeten dat ik de computer nog aan had staan, toen ik wegging. Maar het belangrijkste is, het staat er op. Ik zou dus gewoon wachten tot de update vanzelf komt @Johannes1956 .

Ik krijg versie 23H2 niet spontaan aangeboden. En dat zal waarschijnlijk nooit gebeuren, ook al zou ik 10 jaar wachten, omdat mijn pc volgens Microsoft veel te oud is voor Windows 11. Gewone updates voor Windows 11 krijg ik wel aangeboden, maar een nieuwe versie van Windows 11 krijg ik niet zomaar.
Vorig jaar moest ik daarom met Rufus een aangepast installatiemedium maken om te kunnen upgraden van versie 21H2 naar versie 22H2.
Dat kostte me bij elkaar toen wel wat tijd: iso bestand van de nieuwste versie van Windows 11 downloaden; het iso bestand aanpassen met Rufus en op een USB stick zetten en daarna nog de installatie uitvoeren.
Zou die upgrade van versie 22H2 naar 23H2 niet sneller kunnen op een pc waarvan de hardware volgens Microsoft niet geschikt is voor Windows 11? En ja, dat kan sneller. Veel sneller zelfs. Het kan in 1 minuut! :)

Niks iso bestand downloaden van flink wat GB. Ik hoefde slechts een klein .msu bestand van 179 KB te downloaden:

6548f26817cda-msu_bestand_gedownload.png

Daarna die Enablement Update uitvoeren en daarna de pc opnieuw opstarten en nu heb ik versie 23H2:

6548f16b8678a-2023-11-06_14_40_29-Over_Windows_versie_23H2.png

Ik vond de benodigde informatie op deze website: https://ghacks.net/2023/11/01/how-to-upgrade-to-windows-11-2023-update-on-unsupported-hardware/
Het gaat over het volgende stukje op die website:

Update: There is an even easier solution. Here are the steps:
  1. Make sure that the October 2023 Preview update or a later update is installed on the device. This should be offered via Windows Update when you run a manual check for updates.
  2. Download the Enablement update for the Windows 11 2023 Update from here.
  3. Double-click on the download and follow the instructions to install the update.
  4. Restart the PC.

Windows 11 version 23H2 is installed on the device, even if it is has incompatible hardware.
End

En ja, zo makkelijk en zo snel ging het inderdaad. Mijn 11 jaar oude pc is weer helemaal bijgewerkt. ;)

@porrelaar, bedankt voor deze tip. Heb hem bij mijn oude pc ook geinstalleerd. Nu afwachten of de updates gewoon blijven werken.

Terug
Bovenaan Onderaan