Mijn Dell Precision M6400

• Onderwerp starter Onderwerp starter Abraham54
  • Startdatum Startdatum
  • Reacties 20
  • Weergaven 2443

Abraham54

Administrator
Forumleiding
Lid geworden
2 aug 2016
Waarderingsscore
7.052
Punten
113
OS
Windows 11 Professional
AV
Microsoft Defender, MBAM Free & Eset Online
FW
Windows Firewall
Mijn Dell Dell Precision M6400 heeft in maart 2008 de Dell Fabriek verlaten en heb ik in 2011 overgenomen.
Uitgerust met een Intel Quadcore Extreme op 4x 2,53 GHz en een L2 cache van 12 MB, verder is er 16 GB DDR3 werkgeheugen aanwezig.

Ik heb twee Crucial 512 GB SSD's in Raid 0 geconfigureerd en Windows 8.1 Professional 64-bit geïnstalleerd.
Nadat de internetverbinding actief was, is Windows geactiveerd geworden.

Tot zover ging alles goed, toen moest Windows 8 dus geupdate worden en uren later was dit nog steeds zonder resultaat.

Ik had al een update voor de Windows Update gevonden: Windows8-RT-KB2937636-x64.msu - maar deze geeft aan niet voor mijn Windows te zijn.

Ook heb ik het WindowsUpdateDiagnostic.diagcab gebruikt en het Dism command.

Gisteravond laat door nogmaals Gegoogeld te hebben op Fresh Windows 8.1 will not update vond ik nog weer een update voor de Windows Update - namelijk Windows8.1-KB3112336-x64.msu - na installatie hiervan en aansluitende reboot werkte de Windows Update nu wel.

Inmiddels is er een enorme hoeveelheid aan updates geïnstyalleerd, inclusief de December, 2016 Security and Quality Rollup for .NET Framework 3.5, 4.5.2, 4.6, 4.6.1, 4.6.2 on Windows 8.1 and Windows Server 2012 R2 for x64 (KB3205404).

Maar voor Windows zelf mis ik o.a alle rollup updates en wie weet wat nog meer, want de WIndows Update llaat weten dat er geen updates meer zijn.

Een vreemd proces wat die laptop heeft afgelegd. Mocht je geen updates meer kunnen vinden doe eens een herstart van de bijbehorende service. De kans bestaat dat je dan weer wel updates vind.

Ik heb inmiddels de Windows Update uitgeschakeld, temps zijn nu terug naar normaal.

Kan de Windows Update service niet ergens onderweg defect zijn gegaan?

Hoi, het vreemde is, dat ik eerder hetzelfde met Windows 7 ondervond in dit notebook.
Ook in Windows 7 kwamen op een gegeven moment de meldingen dat updates niet voor dit apparaat bedoeld zijn.

In juni 2015 heb ik hetzelfde gedaan met dit notebook en toen waren er geen problemen.

Onderstaande is een kopie van bericht in het Café van hijackthis.nl:

Dit notebook heeft in Maart 2008 de Dell fabriek verlaten en is door de eerste eigenaar voor 2100 euro aangeschaft.
Ik heb dit notebook in 2011 via marktplaats overgenomen voor € 700.

Afgelopen zaterdagmorgen heb ik de twee Crucial M550 512GB SSD's geïnstalleerd en als Raid 0 geconfigureerd.
Mede omdat ik wou weten wat het resultaat zou zijn, omdat de aanbinding via SATA 2 is, dus 300MB doorgifte maximaal.
Windows 8.1 Pro is met succes hierop geïnstalleerd.
Er ontstond die morgen wel een probleem overigens - nadat Windows klaar en gereed was om met internet verbonden te worden, bleek dat niet te kunnen.
Achteraf is mij gebleken dat Ziggo in vrijwel het hele land problemen had.

Vanmiddag heb ik bij Cruciaal nagekeken of er een firmware update voor de SSD's voorhanden is en dat was zo.

Eerst een overzicht van de hardware:

5575a5b51b815-Speccy.jpg

Voordat de SSD's van de nieuwe firmware werden voorzien, had ik al een benchmark gemaakt, om te kijken wat Raid 0 in deze machine betekende:

5575a63a2b3aa-AS_SSD_Benchmark1.jpg

Niet slecht dus.
Maar de firmware update heeft zelfs voor meer tempo gezorgd:

5575a69490eb7-AS_SSD_Benchmark2.jpg

Voor een notebook dat al ouder is dan zeven jaar draait dit nu als een tierelier.
Ook het beeldscherm ziet er veel beter uit in Win 8 dan in Win 7.

Er komt nog wel een upgrade in - de 1TB HD wordt over een poosje vervangen voor een 2TB.

Inmiddels is Windows 10 Enterprise LTSB x64 geïnstalleerd.
Alle drivers zijn geïnstalleerd - alleen de videokaart (nVidia FX3700) gaf enige problemen; dat is opgelost door de laatste versie van nVidia voor Windows 7 en Windows 8 te installeren.
Dit alles ondanks het feit deze machine door Dell niet gevalideerd is geworden voor Windows 10.
De Intel Chipsetinstaller van Dell voor Windows 7 werd keurig geïnstalleerd.
En de Update geeft aan dat de machine nu volledig geupdated is.

Mooi hoor dat je op deze manier het probleem op hebt kunnen lossen!

Voor het moment draait de machine nu geweldig is ook heel snel.

AS SSD Benchmarktest gedaan; de SSD is aangesloten op een SATA2 controller.

5867ade7f0998-AS_SSD_Benchmark.png

Ik heb de test nogmaals gedaan na installatie van de Crucial Storage Executive

5867b7eb22c0b-AS_SSD_Benchmark_na_activatie_Crucial_Storage_Executive.png

Zit er geen snellere controller in dan SATA 2?

SATA 3 was toen net uit of moest nog uitkomen - deze machine is van maart 2008.
Zijn opvolger, de M6500 heeft wel de nieuwere chipset van Intel met SATA 3 en de eerste serie i processoren van Intel.

Wat mij het meest verraste was de kleuren weergave van het scherm - standaard leken de kleuren al goed - vooral de wittere achtergrond verraste - in Windows Vista, Windows 7 was dit wit-gelig; in Windows 8 leek het scherm standaard al witter.
Na de kleurweergave gecalibreerd te hebben met de Beeldschermcalibratie van Windows, zijn de kleuren van het scherm nu heel natuurlijk en mooi.

Het bureaublad nu in mijn Dell:

586aa6b1cbdcd-Dell_M6400_bureaublad_2_januari_2017.png

Ziet er goed uit!

Heb je gezien wat voor startknop er nu zit?

Combineert leuk met de taakbalk zo klein ingesteld, vind ik.

Terug
Bovenaan Onderaan