Microsoft stopt met geforceerde herstarts bij updates Windows 10

• Onderwerp starter Onderwerp starter Danvers
  • Startdatum Startdatum
  • Reacties 14
  • Weergaven 1036
D

Danvers

Gast
Bekijk bijlage 37
Microsoft gaat met de nieuwe Creators Update de manier waarop de computer automatisch opnieuw wordt opgestart, wijzigen. Gebruikers krijgen straks veel meer de controle over wanneer de pc opnieuw mag worden opgestart nadat een update is geïnstalleerd.
Een van de grootste ergernissen van Windows 10 is dat de computer soms spontaan opnieuw wordt opgestart als er nieuwe updates zijn binnengehaald. In het ergste geval kan dat leiden tot bestandsverlies, bijvoorbeeld omdat documenten of projecten waaraan je werkt, dan niet worden opgeslagen.
Meer mogelijkheden

Gebruikers krijgen vanaf de Creators Update de mogelijkheid om de installatie van de updates uit te stellen, waarbij men dan kiezen voor een specifieke dag en tijdstip dat de computer opnieuw mag worden opgestart. Daarnaast komt er ook een extra functie bij, waarbij de gebruiker wordt gewaarschuwd wanneer een update is geïnstalleerd die een herstart van de computer vereist.
Gebruikers kunnen op dat moment er nog voor kiezen om de computer alsnog opnieuw op te starten, de herstart uit te stellen of te snoozen. In dat laaste geval verdwijnt de melding voor de update voor een tijdje, maar verschijnt weer als het nodig is.
Controle

Dankzij de extra functies krijgen gebruikers weer meer de controle over wanneer de computer opnieuw wordt opgestart na een update. Overigens is hert wel zo dat Windows 10 veel minder vaak een complete herstart nodig heeft om een update te installeren. Alleen grote updates, zoals een build-versie, zal altijd nog vereisen dat de computer opnieuw wordt gestart om alle wijzigingen door te voeren.
Bekijk bijlage 38

BRON

Dit gebeurde nogal bij mijn 2e pc, die aangesloten is op mijn tv, zat ik mooi naar een docu te kijken van youtube, viel de hele pc stil, na het opstarten zag ik dat dan een update geïnstalleerd werd. Ik dacht dat het aan mijn pc lag dan, maar dat was dus Microsoft!

Prutser,
Is het de Home of Pro versie?Pro kun je beetje aanpassen!
Mvg
Danvers

Het is de home versie, vond het altijd vreemd, zocht oorzaak bij pc!

Heb de info gelezen danvers. De pc wordt niet elke dag gebruikt, en nu ik weet dat het niet aan de pc ligt, maak ik mij er niet zo druk om.
Dat zou anders zijn met de computer die ik alle dagen gebruik, waar ook home opstaat, maar waar het verschijnsel niet optreed.

Zou mooi zijn want ik erger me echt aan die herstart.

Vind het wel heel brute manier van doen. Bij mij maakte het niet veel uit, maar je moet maar met iets bezig zijn, een verslag of zo!

Daar zit voor mij ook het probleem. Het gebeurt als je net even wegloopt om het een of ander te gaan doen. Dat is lastig.

Dat kan inderdaad vervelende gevolgen hebben. Dat Microsoft dit niet voorziet, en dergelijke brute herstart inbouwt!
Tenzij je pro gebruikt, daar zou je één en ander te kunnen instellen.

Heb het wel eens gehad bij de configuratie van een SQL server. Wat denken jullie dat er aan de hand is als je net een database overzet?

Daar wordt je denk ik niet gelukkig van, op z'n zachts gezegd.

Je krijgt een crash en de database is over de huizen. Backup was er wel gelukkig.

Een van de meest gehate trekjes van Windows 10 is het feit dat het besturingssysteem zonder jouw inspraak kan heropstarten na het installeren van updates. Zelfs Microsoft geeft ondertussen toe dat ze hier iets te voortvarend zijn geweest, en voorziet bij de uitrol van de creators update een pleister voor de wonde met een snooze-knop.
Met die snooze-knop kan je enkel een reboot uitstellen, maar niet afwenden. Er bestaat echter een definitieve manier om het heropstarten te stoppen. We doen de truc hieronder uit de doeken.

Lees hier

Thanks voor de tip. Die moet ik eens even onthouden. (toepassen op de eigen pc is al gebeurd! :)

Voor de informatie: ik heb ervoor gekozen de taak te verwijderen!

Terug
Bovenaan Onderaan