Microsoft laat zien wat Windows 10 over gebruikers verzamelt

• Onderwerp starterDanvers
  • Startdatum
  • Reacties 39
  • Weergaven 2.584
D

Danvers

Guest
Microsoft heeft voor de eerste keer informatie online gezet over welke gegevens het besturingssysteem verzamelt en naar Microsoft terugstuurt. Windows 10 zal vanaf de Creators Update twee opties bieden wat betreft het verzamelen van gegevens: een standaard en een volledig niveau.
Van het standaard niveau heeft Microsoft nu een volledig overzicht van de verzamelde diagnostische gegevens openbaar gemaakt. Daarnaast is er van het volledige niveau een gedetailleerde samenvatting gemaakt. Microsoft was in het verleden verschillende keren over het dataverzamelen door Windows 10 op de vingers getikt.
De softwaregigant heeft vervolgens aangekondigd om via de Creators Update, die op 11 april verschijnt, verschillende aanpassingen door te voeren. Zo moeten gebruikers straks hun huidige privacyinstellingen bevestigen en zal bij een schone installatie het besturingssysteem ook al van tevoren om de gewenste privacyinstellingen vragen. Verder zegt Microsoft dat het gebruikers binnen producten meer informatie over privacy zal geven en is de privacyverklaring aangepast.
Volgens Microsoft moeten gebruikers via deze maatregelen meer controle krijgen. Daarnaast krijgen gebruikers de toezegging dat verdere aanpassingen via toekomstige updates worden doorgevoerd. Verder zal Microsoft meer informatie delen om ervoor te zorgen dat Windows 10 aan de Europese privacywetgeving voldoet.

BRON

Zelf denk ik dat de overstap naar Linux nog niet zo heel eenvoudig is voor mensen omdat ze toch wel erg gehecht zijn aan hun Windows en vooral de mogelijkheden en het gemak wat wordt geboden. We kunnen er namelijk niet omheen dat nog steeds alles is ingericht op Windows.

Zelf denk ik dat de overstap naar Linux nog niet zo heel eenvoudig is voor mensen omdat ze toch wel erg gehecht zijn aan hun Windows en vooral de mogelijkheden en het gemak wat wordt geboden. We kunnen er namelijk niet omheen dat nog steeds alles is ingericht op Windows.
Uit eigen ervaring valt dat allemaal best wel mee.
Mint is geheel compleet en het gratis LibreOffice wordt met elke nieuwe versie nog compatibeler met het te betalen MS Office Pakket.
Daarnaast is Free Office ook geheel compatibel en te vergelijken met het MS Office Pakket voor studenten enz. met Word, Excel en PowerPoint.

Het gratis WPS Office (voor Windows en Linux) is weliswaar Engelstalig maar een lijkt volkomen op MS Office 2013 - inclusief show van templates en de mogelijkheid van export naar PDF.

Daarnaast zijn er inmiddels heel mooie mediaplayers om audiofiles af te spelen en in Mint naar een Blueray video kijken: dat is geen enkel probleem.

En niet onbelangrijk: internetten gaat gewoon sneller.
Laat daarbij niet uit het oog vallen, dat Mint oogstrelend mooi kan zijn: Linux Mint !8.1 Serena Cinnam - Void thema

Sluit ook aan bij Abe..
In Linux is heel veel voorgeinstalleerd, zeker in Mint/Zorin die zijn zo goed als klaar om direct er mee te kunnen werken.
In het softwarecenrum zijn duizenden tools, ook voordeel tegen over MS!
En natuurlijk ook geen gedoe met de updates , zoals soms in MS.In Linux loopt dit allemaal lekker!
Eens Windows naar je hand staat, ja is ook goed OS.
Mvg
Danvers

Afgelopen tijd, en al eerder, weliswaar in een virtuele omgeving, verschillende Linux distributie geprobeerd, ik mis gewoon wat, en dat heb ik ook al ergens hier op het forum gelezen van een gebruiker, dat was het "kermis gevoel". Wil je echt een Linux distributie uit proberen, moet je het eigenlijk installeren, dan pas kun je het echt beoordelen in al zijn onderdelen. En over de snelheid van mijn pc in combinatie met SSD, heb ik niets te klagen. Ik heb nog geen enkele reden om over te schakelen.
Binnenkort ga ik op een oudere pc waar nog W7 opstaat, een distributie installeren.

Ik mis het levendiger van Windows. Ik vind het moeilijk uit te leggen. Ik moet er een klik bij hebben, en dat heb ik niet met Linux.
Het is voor mijn gevoel allemaal zo strak, het leeft niet!
Linux mint Cinnamon/Ubuntu GNOME 17.04 64 bit/Zorin OS en nog één, maar daar kan ik niet zo opkomen.
Ik hoop bij mijn installatie op een andere pc, mijn echte beleving weer te geven op dit forum.

Prutser doelt op het kermisgevoel in Windows. Die uitdrukking heb ik vaker gehoord.

Linux komt degelijk en probleemloos over omdat er niet gevraagd wordt om met voorwaarden in te stemmen voor software.
Er hoeft geen antivirus op, het indexeert niet bij het opstarten, het hoeft niet gedefragmenteerd te worden, en dergelijke...

Het lijkt wel of men het daardoor een beetje saai gaat vinden, het lijkt te makkelijk allemaal, en dat is wennen!
Je kunt dus zeggen dat met het overstappen naar Linux, er veel gedoe wordt weggenomen dat Windows gebruikers als normaal zijn gaan beschouwen.

Zelf ervaar ik de rust van Linux als een zegen. Daardoor verleg je de focus.

Laatst bewerkt:
We kunnen allemaal nog zo positief en misschien zelfs wel lyrisch zijn over Office voor Linux en dergelijke. Maar het is Office NIET!! Het heeft niet dezelfde functies compatibiliteit en dergelijke. Het kent geen Outlook zoals we dat kennen van Windows het kent niet de Excel variant zoals we deze kennen in Windows.

Linux is beperkter dan Windows. Als ik achter een pc ga zitten hoef ik niet eerst te kijken of ik dat wel kan installeren op Windows. Nee, want over het algemeen kan dat "gewoon"! Bij Linux is dat gewoon nog steeds niet het geval.

Ik denk dat Ruben het meer van het zakelijke gebruik van Windows bekijkt. In dat geval maakt hij zeker een punt.
Maar als we het over thuisgebruik hebben, dan ligt het anders.
Overigens kun je van beide werelden profiteren door virtualisatie.

Linux is beperkter dan Windows. Als ik achter een pc ga zitten hoef ik niet eerst te kijken of ik dat wel kan installeren op Windows. Nee, want over het algemeen kan dat "gewoon"! Bij Linux is dat gewoon nog steeds niet het geval.
Ik had het niet beter kunnen zeggen!

Linux Mint en Zorin zijn gebaseerd op Ubuntu en die stamt uit uit Debian.
Over Debian gesproken: het omvat de grootste programma bibliotheek die er is.

Zelf denk ik dat de overstap naar Linux nog niet zo heel eenvoudig is voor mensen omdat ze toch wel erg gehecht zijn aan hun Windows en vooral de mogelijkheden en het gemak wat wordt geboden.

Voor mensen zoals ik die de voorlopers van windows gekend hebben of kennen is het een makkie .
Moest het nu eens zo zijn . Je koopt een PC met een totaal lege harde schijf en bij die PC zit een Linux installatieschijfje en een windows installatie schijfje en de gebruiker zelf de installatie moet uitvoeren .
Als men dan zal vergelijken dat een Windows installatie uren zal duren voor je een kant en gebruiksklaar systeem hebt en bij Linux 25-30 minuten er veel Windows afhakers zullen zijn .

k'Weet wel dat ik best wel eigenwijs ben, maar ik durf dat te betwijfelen of dan veel Windows gebruikers af zullen haken en op Linux overgaan.
Als dat allemaal zo simpel was, zou dat al gebeurd zijn. Linux is al ruim 25 jaar op de markt als besturingssysteem.
Windows gewend eerder dan Linux, in Linux gaan bepaalde simpele zaken toch net even iets anders.
Ik gebruik lastpass bv, het installeren daarvan in Linux, gaat toch net weer anders, het is me nog niet gelukt.
Straks maar even weer proberen!

Mijn Firefox in Linux gebruikt ook LastPass.
Net zo als Firefox in mijn Windows is dat enkel de LastPass Add-on voor Firefox.

Terug
Bovenaan Onderaan