microsoft edge

• Onderwerp starterKate
  • Startdatum
  • Reacties 21
  • Weergaven 1.741
K

Kate

Guest
Omdat ik niet weet of Edge onder software valt, post ik de vraag maar hier.

Het is mijn gewoonte om elke avond CCleaner te gebruiken. En terwijl ik zit te kijken hoe alles schoon wordt, valt me één ding steeds op en nu wil ik het naadje van de kous toch maar weten.
Er wordt namelijk telkens weer gevraagd of CCleaner Microsoft Edge voor me moet afsluiten en ach, dat vind ik dan maar goed. En er worden zelfs cookies van gewist. Maar ik verbaas me daar over, want ik ben me niet bewust van het gebruik van Edge. Ik heb Google Chrome als standaardbrowser en je gebruikt toch geen 2 browsers?
Moet ik ergens iets aanvinken waardoor Edge niets meer met me te maken heeft? Of gebruik ik dit stiekem toch ook?

Ik heb het even onder software gezet.

Toen ik nog Wise disk cleaner gebruikte had ik het zelfde., ik gebruikte ook nooit Edge en toch werd hij opgeschoond.
Ik zou het zo laten, want mogelijk werkt Edge op de achtergrond, waardoor er bestanden zijn die verwijderd kunnen worden.

Oké, dus doordat ik CCleaner gebruik, kom ik er achter dat er waarschijnlijk iets werkt wat ik dan schoon maak. Aarie, ik vind het prima hoor, en als zo'n programma elke avond verschoond wil worden (hm), dan krijgt het van mij wel een beurt, daar zit ik niet mee.

Maar toch vind ik het bijzonder en een beetje apart dat Microsoft dan iets (en dat iets is dan ook nog een browser!) laat werken waar je niets van weet en wat je ook niet uitgenodigd hebt.! Ik vraag me dan ernstig af wat men nog meer in mijn laptop laat werken zonder dat het nodig is.
Want 2 browsers is toch 1 te veel en niet nodig?

Ik heb even gekeken onder start-instellingen-systeem-batterij-apps weergeven die invloed zijn op de levensduur van de accu.
Daar staat Edge ook tussen, dus dan weet ik zeker dat die altijd op de achtergrond blijft werken.

Je zou het eens kunnen testen door Edge niet meer op de achtergrond te laten werken.
Ik heb even gekeken en hij is uit te zetten.

• Achtergrond-apps optimaliseren. Maak optimaal gebruik van de batterij van uw pc door te kiezen welke apps u op de achtergrond wilt uitvoeren. Selecteer de Startknop en vervolgens Instellingen > Systeem > Batterij > Batterijverbruik per app. U ziet een lijst met apps en het relatieve batterijverbruik. Op basis hiervan kunt u kiezen welke apps u wilt toestaan (de belangrijkste apps) en welke apps u wilt blokkeren (de minst belangrijke apps). Selecteer een app in de lijst en schakel vervolgens het selectievakje Windows laten bepalen wanneer deze app op de achtergrond mag worden uitgevoerd uit. (Bepaalde apps kunnen niet worden gewijzigd.)

Ik heb jouw pad ook gevolgd en inderdaad staat er een hele rit programma's die van invloed zijn op de werking van de accu. Maar ik gebruik die accu nooit en bovendien staat er achter elk genoemd programma: 0%. Dus dan denkt deze simpele heks dat ze niet gebruikt worden, maar wel iedere dag schone kleren van me krijgen! Zal wel verkeerd gedacht zijn en misschien moet ik niet proberen om het te begrijpen?

Dan kun je beter Ccleaner gebruiken en er maar niet teveel bijna denken welke programma`s worden opgeschoond.

Hallo Kate,

Ik heb een desktop pc (dus niks met een batterij te maken) en krijg ook geregeld die melding:

edge_cache_database.png

Ik ben het antwoord gaan zoeken en die vond ik voor je:

CCleaner kan tijdens het schoonmaakproces geen bestanden opschonen die in een programma zijn geopend. De databases die Edge gebruikt om gegevens op te slaan, worden ook gebruikt door andere programma's op uw computer om hun eigen informatie op te slaan - dit zijn normaal gesproken systeemprogramma's die Edge's functionaliteit gebruiken om toegang te krijgen tot internet. Daarom is CCleaner verplicht om de database te sluiten als deze open is en toegang te krijgen tot de Edge-database terwijl de clean bezig is om schoon te maken. Dit is de reden waarom de prompt verschijnt ondanks dat Edge wordt gesloten - een ander programma gebruikt de Edge-database.

Wel, als Edge zo gemakkelijk zijn databases laat gebruiken, wie ben ik dan om het niet lekker schoon te maken! Onbetaald werk, maar ja. Ergens zal het zo geregeld zijn en niemand verwacht daar waarschijnlijk dat de een of andere malle heks het gaat uitzoeken! Thanks, Abbs.

Hetzelfde had ik een tijd geleden ook (nog over gepost). Maar ik gebruik Microsoft Edge en Internet Explorer letterlijk nooit. Desondanks kreeg ik dezelfde meldingen als die waarover Kate nu ook heeft gepost. Hoe valt dat dan te verklaren?

Hallo,

Je hoeft beide browsers niet te gebruiken, maar ze zijn wel actief op de achtergrond. Daarom verkrijg je indien nodig ook gewoon updates voor beide browsers
en is het ook belangrijk om die te installeren..
Bepaalde programma's blijven aan deze browsers verbonden zonder dat je er weet van heb, wat hierboven staat voor Edge is ook voor IE.
Hier is niks raars of engs aan, hoe vaak lees je niet dat sommige systemen updates voor Defender krijgen terwijl ze die niet gebruiken.
Het gehele Windows met zijn eigen programma's blijven met elkaar in verbinding, daarom is het ook zo moeilijk bepaalde Windows programma's uit te schakelen.
Wi9ndows heeft niet voor niks onder "Programma's en onderdelen" een eigen gedeelte Windows-onderdelen in- of uitschakelen waar je onderdelen alleen maar zoals het zegt in- of uit kan schakelen en niet verwijderen omdat het aan elkaar is gekoppeld.
Je kan hebben als je via het register één onderdeel zou verwijderen bepaalde Windows onderdelen het niet meer doen.

Niet helemaal duidelijk - je geeft aan één webbrowser te gebruiken en je vermeld zowel Google Chrome als ook Firefox.
Dus vraag ik mij af - welke webbrowser gebruik jij als standaard?

Niet helemaal duidelijk - je geeft aan één webbrowser te gebruiken en je vermeld zowel Google Chrome als ook Firefox.
Dus vraag ik mij af - welke webbrowser gebruik jij als standaard?

ik gebruik FF

tis maar kleine TIP he
Als je de vraag goed leest gebruikt ze geen Edge en gebruikt ze al een andere browser. Ze wilde alleen graag weten waardoor dan de melding van Ccleaner
kon ontstaan. Daarom zeg ik "deze TIP" heeft niks met de vraag te maken.
Natuurlijk zal je het goed bedoeken maar zo kan je op elke vraag een antwoord geven en zo word afgeweken van een onderwerp van een topic en eindigt
een topic op heel iets anders dat is zo zonden.

Als je de vraag goed leest gebruikt ze geen Edge en gebruikt ze al een andere browser. Ze wilde alleen graag weten waardoor dan de melding van Ccleaner
kon ontstaan. Daarom zeg ik "deze TIP" heeft niks met de vraag te maken.
Natuurlijk zal je het goed bedoeken maar zo kan je op elke vraag een antwoord geven en zo word afgeweken van een onderwerp van een topic en eindigt
een topic op heel iets anders dat is zo zonden.

sorry niet gezien

Ik denk dat mijn vraag helemaal beantwoord is en dat er OPGELOST bij gezet kan worden.
Met dank aan alle beantwoorders!

Terug
Bovenaan Onderaan