Microsoft bevestigt wanneer WordPad voor Windows 11 uit het OS wordt verwijderd

Abraham54

Administrator
Forumleiding
Lid geworden
2 aug 2016
Leeftijd
70
OS
Windows 11 Professional
AV
Microsoft Defender
FW
Windows Firewall

Microsoft bevestigt wanneer WordPad voor Windows 11 uit het OS wordt verwijderd -​

en het is sneller dan je denkt​

Door Zac Bowden
Publicatie van Windows Central

nHxr8b9yj8ySkReGpJgFgZ-1920-80.jpg.webp

WordPad wordt verwijderd met de release van Windows 11 versie 24H2 later dit jaar.
Eind vorig jaar kwam Microsoft met schokkend nieuws voor alle Windows-gebruikers. WordPad, een app die al bijna 30 jaar deel
uitmaakt van Windows, wordt afgeschreven. Op dat moment was het bedrijf vaag over wanneer WordPad precies zou worden
verwijderd uit het OS, maar deze week heeft het bedrijf eindelijk een update uitgebracht over de timing van wanneer dit zal
plaatsvinden.

Microsoft heeft bevestigd dat WordPad vanaf Windows 11 versie 24H2 niet langer deel zal uitmaken van Windows.
De update van versie 24H2 zal naar verwachting later dit jaar beginnen, wat betekent dat we nog maar een paar maanden hebben
voordat WordPad niet meer bij ons is.

Dit is wat Microsoft's documentatie over de verwijdering van WordPad zegt:

"WordPad wordt verwijderd uit alle edities van Windows vanaf Windows 11, versie 24H2 en Windows Server 2025.
Als gevolg hiervan zal Windows niet langer een ingebouwde, standaard RTF-lezer hebben."

Als onderdeel van de verwijdering van WordPad zullen ook de volgende binaries uit het OS worden verwijderd:
  • wordpad.exe
  • wordpadfilter.dll
  • write.exe
Microsoft zegt dat ontwikkelaars of gebruikers die .rtf-bestanden moeten openen, dit kunnen doen met Microsoft Word.
WordPad verscheen samen met Windows 95 in 1995 en maakt sindsdien deel uit van het besturingssysteem. Het heeft in de loop der
jaren verschillende updates gekregen, waarvan de laatste grote update samenviel met de lancering van Windows 8 in 2012, waar de
app een facelift kreeg om hem in lijn te brengen met de vlakke esthetiek van Windows 8.

Het is duidelijk dat het moderne publiek WordPad niet langer nodig heeft als hulpmiddel in hun dagelijks leven, aangezien de meeste
mensen Word, Google Docs of Kladblok gebruiken. In feite heeft Kladblok de afgelopen jaren een heleboel grote updates gekregen,
waaronder een nieuw ontwerp, tabbladen bovenaan en zelfs spellingscontrole en AI-functies die binnenkort beschikbaar komen.

Notepad wordt uiteindelijk een mini WordPad, alleen zonder ondersteuning voor .rtf-bestanden.
Toch is het triest om te zien dat een klassieke app, die al zo lang meegaat, later dit jaar eindelijk het loodje legt.

Ik vermoedde al dat dat er Windows gebruikers zijn, die Worpad niet kunnen missen.
Maar ik vermoed ook dat er een alternatief komt.
Of er voor zorgen, dat je Wordpad red en dus kan terugzetten.

Wordpad staat ook in het register.

dit kunnen doen met Microsoft Word.
Ja Microsoft heeft gewoon graag dat je er voor betaald. Pffff..

Wat een enorme onzin weer. Dat ze het niet meer er in stoppen bij een nieuwe versie bijv. Windows 12 zou ik nog kunnen begrijpen.
Maar dat ze een bestaand en veel gebruikt iets zomaar even halverwege er uithalen is wel erg grof te noemen.

Wordpad en notepad (kladblok) zijn bijzonder veel gebruikte applicaties.
Mensen gaan echt geen Word aanschaffen om .rtf te kunnen lezen als MS dat soms denkt. Genoeg gratis alternatieven.

Ik kan Wordpad in principe wel missen en gebruik eerder notapad, maar ik vind het gewoon een ronduit belachelijke en onzinnige actie van MS.
Microsoft bepaald weer eens wat het publiek nodig heeft of niet.

Terug
Bovenaan Onderaan