MicroSD-Kaart met 400 GB voorgesteld

• Onderwerp starter Onderwerp starter Abraham54
  • Startdatum Startdatum
  • Reacties 13
  • Weergaven 1288
Sandisk heeft op de IFA in Berlijn een nieuwe MicroSD-Kaart met 400 GB voorgesteld.

Mobiele gebruikers, fotografen en videomakers willen altijd een zo groot mogelijke opslag hebben.

59a99fd9d699e-Sandisk_4120226_950x475.jpg

De leessnelheid bedraagt tegen de 100Mb/sec.; de garantie bedraagt 10 jaar - dat zegt tevens iets over de duurzaamheid.

Die ontwikkelingen gaan maar door: meer opslag en steeds goedkoper.
Heb even gecheckt wat ik betaalde voor het geheugenkaartje in mijn digitale camera...
Goh, heb ik die camera al weer 10 jaar? Fujifilm xD 1GB, type H, gekocht op 21 mei 2007, zie ik op de factuur. Dat xD geheugenkaartje (dat type wordt nu niet meer gebruikt, meen ik) kostte toen € 24 voor 1 (één) hele GB.
Dat kaartje werkt nog perfect. Het scheelt misschien dat ik het kaartje nooit uit de camera haal. Ik gebruik het bijgeleverde USB kabeltje om foto's over te zetten naar de computer.
De leessnelheid van mijn xD kaartje zal veel en veel lager liggen dan 100 MB/s. Ha, al gevonden: een schrijfsnelheid van 4MB/s en een leessnelheid van 5MB/s. (Bron: xD-Picture Card - Wikipedia)
Moet ik nu meteen een nieuwe camera kopen en zo'n retesnel geheugenkaartje? Neuh, die camera doet het nog best.

Tevreden zijn met iets heeft ook zijn genoegens.

Wat te denken van de Diskettes die 360 KB en later 1,2 MB konden bevatten. De laatste werden nog maar 6 jaar geleden (2011) door Sony geproduceerd.

Voor de mensen die niet eens weten wat voor dingen dat zijn. Nu dit zijn de bekendste:
59ae608fd6e78-vector-diskette.jpg

Ach, dat is de floppy! Bij de weduwe van een van mijn vrienden ligt nog een kast vol met die dingen. maar daar liggen ook nog bandjes van een bandrecorder, want hij deed nooit iets weg en zijn vrouw nu ook niet.
Ik heb nog cassettebandjes en die speel ik wel eens om te kijken of mijn muzieksmaak erg veranderd is. En.....nee dus.

Die hele grote diskettes van 8 inch of 5¼ inch heb ik zelf nooit gebruikt. Ik kocht pas in 2003 mijn eerste laptop. Die had geen diskettestation en volgens mijn vriendin had ik die toch echt nodig. Ja, vanuit haar oogpunt gezien wel, want zij werkte toen nog op een desktop pc, die draaide op Windows 3.1. en zij sloeg alle brieven die zij typte op op diskettes. Niet meer die grote floppies, maar 3½ inch diskettes, met een opslagcapaciteit van 1,44 MB. Nou, daar konden heel wat brieven op hoor!
Dus ik kocht toen op haar aanraden een extern diskette station voor bij mijn laptop. Heb ik die veel gebruikt? Nee, niet echt. Maar in augustus of september 2003 was de grote uitbraak van de worm Blaster. Diverse collega's en familieleden werden daardoor getroffen. Ik zette FixBlast.exe (een klein removal tool) op een diskette, stapte op de fiets, reed naar die getroffen mensen en ging met die diskette de worm te lijf. Ik blijk die diskette nog steeds te hebben. :cool:

Wat te denken van de volgende ontwikkelingen? HDDs met helium waardoor er nog meer opslag nodig is. Te weten 14 TB: Tweakers

In mijn eerste laptop (2003, draaide op Windows XP) zat een harde schijf van 40 GB, verdeeld in 2 partities van ieder 20 GB. Daar had ik toen genoeg aan.
In mijn huidige desktop pc (van 2013) zit nu een SSD van 240 GB en daarnaast een gewone harde schijf van 2 TB voor mijn persoonlijke bestanden. En hoeveel staat daar op na 14 jaar verzamelen en bewaren van bestanden? Nog geen 100 GB.
Aan die harde schijf van 2 TB heb ik dus genoeg tot aan mijn dood, vooropgesteld dat die harde schijf niet kapot gaat en ik niet opeens films ga downloaden.

Ik heb echter ook een zwager die wel films verzamelt. Vroeger sloeg hij die op op externe harde schijven. Hij had er zeker een stuk of 6, elk van 1 of 2 TB. Ja, met films gaat het hard.

Als je veel films download wordt een NAS ook in rap tempo interessant. Dan kan je de download door laten lopen terwijl de pc uit gaat is een mooie oplossing.

Bij mij muziek - meer dan 600 GB.
Video's beslaan bij mij een 5 GB in totaal.

Vooral speciale documentaires hebben mijn interesse tegenwoordig.

Terug
Bovenaan Onderaan