Microcode update voor Windows 10

• Onderwerp starter Onderwerp starter Abraham54
  • Startdatum Startdatum
  • Reacties 28
  • Weergaven 1838

Abraham54

Administrator
Forumleiding
Lid geworden
2 aug 2016
Waarderingsscore
7.049
Punten
113
OS
Windows 11 Professional
AV
Microsoft Defender, MBAM Free & Eset Online
FW
Windows Firewall
Microsoft heeft een paar uur geleden KB4078407: Update voor Windows 10 uitgebracht.
Deze update bevat o.a. nieuwe microcodes van Intel (Spectre/Meltdown).

Deze download is beschikbaar gesteld via de Windows Update Catalogus: Microsoft Update Catalog

Komt deze update ook automatisch binnen via Windows Update? Zit ie mee vervat in de cumulatieve update van eerder KB4093105? Vreemd dat dit zo'n kleiner nummer is (KB407...)

Deze update is extra uitgebracht.

Security Advisory Updated on April 24
===================================================================

* Microsoft Security Advisory ADV180002

- Title: Guidance to mitigate speculative execution side-channel
vulnerabilities
- https:{{windowTitle}}
advisory/ADV180002
- Reason for Revision:
The following updates have been made: 1. Revised FAQ #11 to
announce that stand-alone security update 4078407 is available
via the Microsoft Update Catalog to enable by default the
mitigation against Spectre variant 2 (CVE 2017-5715) for all
supported versions of Windows 10 and Windows 10 Servers. See
Microsoft Knowledge Base Article 4078407 for more information.
2. Updated FAQ #14 to announce that a stand-alone update for
Windows 10 is available via the Microsoft Update Catalog.
This update includes microcode updates from Intel. See
Microsoft Knowledge Base Article 4091666 for more information.

- Originally posted: January 3, 2018
- Updated: April 24, 2018
- Version: 17.0

Het is een update in verband met de Spectre 2 variant.

Maar wat nu? Gewoon afwachten tot Windows-update alles aanbied?

Hallo,

Citaat:
De nu uitgebrachte "stand-alone" beveiligingsupdate met het nummer 4078407 is te downloaden via de Microsoft Update Catalogus en is bedoeld voor systemen die eerdere Spectre-updates niet hebben ontvangen. Deze updates werden onder andere via de automatische updatefunctie van Windows uitgerold.

Bron: Microsoft komt met losse Spectre-update voor Windows 10 - Security.NL

Zo te zien heb ik die niet (AMD processor) paar dagen geleden net nieuwe updates geinstalleerd KB4093105. Dus Windows maakt er niet zo veel haast mee kennelijk? Wat kan ik het best doen? KB4078407 zelf ophalen? Of wachten?

Ik heb gekozen voor zelf ophalen uit de catalogus. En als ik hem gedownload heb, zit hij in mijn downloads. Maar wat doe ik er dan mee? Uitvoeren als administrator leek me een goed idee, maar ik zie dat bestand niet verschijnen in de lijst van updates.
en waarom moet het dit keer zo moeilijk?

Kate, waarschijnlijk heb jij die update al automatisch binnen gekregen. Ik heb 'm ook uit de catalogus gehaald en als admin opgestart ... gebeurde niks, ook niet bij de geïnstalleerde updates. No worries, volgende week komt de "nieuwe" en hopelijk lentefrisse upgrade naar versie 1803 en daar zit alles mee in gebakken. Geduld en alles komt goed, als het dat al niet is.

Ummm.. updates lijken tegenwoordig steeds chaotischer te worden is mijn idee. Dit is een service van Microsoft (zeggen ze) maar al vele gebruikers hebben er een barstende koppijn aan overgehouden Kate :) Dat is nou net niet de service waarop we zitten te wachten.

Als alles goed werkt moeten we toch echt niet zo bezig zijn met die updates. Op mijn hoofdpc laat ik dan ook alles zijn beloop, op de test-pc echter ... :):imp:

Hoi, ik heb maar 1laptop, snik. En ik lees nu eenmaal al jullie post van a tot z!
En dan moet ik af en toe iets, nietwaar. In de catalogus staat:essentiële update. En wat denkt een gewoon mens dan? Ja, inderdaad: waarom sturen jullie die dan niet gewoon!
Maar nou zit er in mijn downloads een update, ik lees hem niet bij de rest van zijn familie en ik begin ongerust te worden: dit is een verloren of een zwart schaap! Maar wat moet ik nou met dat dier: hoe krijg ik hem in zijn hok?

Geen paniek Kate, gewoon op geitenhoeder Microsoft wachten (soms een beetje lang), maar wanneer jij regelmatig updates ontvangt dan zit je nog goed. In jou plaats zou ik gewoon op de reddertjes van Microsoft wachten. :)

Och Hans, ik geloof veel eerder in de schaapherders van Piep! Die andere neemt niet eens de moeite zijn dieren volgens de gewone weg naar de kooi te sturen. Nee, hier zit een luchtje aan:het is een soort test en ik ben nu gezakt!

Ik denk dat ArtstudioG het bij het rechte eind heeft Kate

Terug
Bovenaan Onderaan