Met Rufus kan Windows 11 aangepast geïnstalleerd worden

Abraham54

Administrator
Forumleiding
Lid geworden
2 aug 2016
Leeftijd
70
OS
Windows 11 Professional
AV
Microsoft Defender
FW
Windows Firewall
Met Rufus versie 3.21 kan Windows 11 worden geïnstalleerd op computers die niet officieel ondersteund
worden voor Windows 11.

Met versie 3.21 van Rufus bestaat er de mogelijkheid, om Windows 11 voordat de de Windows 11 ISO wordt uitgepakt
naar de USB-Stick, eerst de juiste instellingen te activeren.
De mogelijkheden zijn:
  • safeboot, werkgeheugen eis en de eis voor TPM 2.0 deactiveren.

• de Microsoft eis voor een online account deactiveren

• het aanmaken van een lokaal account op jouw gebruikersnaam

• het aanmaken van regionale opties gelijk aan die van de gebruiker

• deactiveer de data collectie

Je kan dus de Windows 11 ISO helemaal aangepast door Rufus op de USB=stick laten zetten

63b17bab04bcd-Rufus_3.21.jpg

Belangrijk
Wordt Windows 11 geïnstalleerd met de optie safeboot, werkgeheugen eis en de eis voor TPM 2.0 gedeactiveerd,
kunt u dit het best uitvoeren op een andere computer dan uw hoofdcomputer.
Heeft u echter maar één computer, zorg dan eerst voor een goede back-up van uw Windows 10,
zodat u deze makkelijk kan terugzetten als u toch liever met Windows 10 werkt.

Bovenal moet u het volgende in acht nemen, indien Windows 11 op hardware wordt geïnstalleerd,
die niet aan de eisen voor Windows 11 voldoet, kan het gebeuren dat Microsoft de machine niet van
updates zal voorzien. Maar nog steeds schijnt het goed te gaan; wel kan het voorkomen dat Microsoft
deze Windows versies van een watermerk zal voorzien.

Aangepast: 1-1-2023

En waar vind ik die Beta?
Op github kan ik de weg niet vinden en de .ie site geeft wel een versie 16 die echter niet op mijn Zorin 16 wil draaien ( terwijl dat OS .exe bestanden aankan....

Alsjeblieft!
Rufus 3.16 bèta is bijgevoegd.

Het bijgevoegde bestand heb ik verwijderd, omdat Rufus 3.16 nu op de Rufus site staat.

Cheers Abe.

Succes ermee!

Het laatste nieuws over Rufus:
het hoofdartikel is inmiddels aangepast -

Notabene: Rufus 3.16 is inmiddels uit de ontwikkelingsfase en staat nu gewoon op de Rufus site ter download:

Toch nog even een opmerking: Wel leuk wanneer je Windows 11 op deze manier kunt gebruiken, maar wanneer je geen updates kunt krijgen dan wordt je systeem je na verloop van tijd zo lek als een mandje.

@HansGU - er is nog geen enkele Windows 11 door Microsoft bestraft, omdat Windows 11 in een computer
draait, die niet voldoet aan de door Microsoft gestelde eisen.

Wel is Microsoft sinds kort bezig in de USA Windows 11 te voorzien van een watermerk, dat meldt dat de
computer niet voldoet.
Maar ook die gebruikers melden nog steeds updates te onvangen.

Ik denk dat Microsoft het toch wel interessant vindt, om gegevens uit Windows 11 te ontvangen, die draait in
in oudere hardware.

Zo draaide Windows 11 op zich perfect in mijn oude trouwe Dell Precision M6400 uit 2009.

Abraham, nu ik weet dat mijn processor niet aan de Microsoft eisen voldoet denk ik dat ik nog een jaartje met Windows 10 doorga en intussen voor een goede volwaardige Windows 11 Desktop PC ga sparen.

Nota bene gisteren heb ik een nieuwe Samsung televisie aangeschaft (de oude ging te veel dode pixels krijgen) zodat mijn spaarpot nu eerst weer aangevuld moet worden. Overigens heb ik daar geen spijt van, er is immers geen haast bij (y)

Je kan je geld nu eenmaal één maal uitgeven.

Je computer kan nog een paar jaar door met Windows 10.
En je zou tegen die tijd Windows ook nog overboord kunnen gooien, door over te stappen op een linux distributie. Die gratis zijn, alleen veel varianten.

Maar er zit al veel oftware ingebakken bij linux zoals office pakket en b.v. vlc. Of deze zijn eenvoudig toebte voegen.

Dank jullie wel. Ik ga nog even in de wachtkamer ;)

Het hoofdartikel is vernieuwd, vanwege de nieuwste Rufus mogelijkheden,
om Windows 11 aangepast te kunnen installeren.

Werkt heel vlotjes, die aanpassing in rufus.
Ik heb ondertussen al een 8-tal pc's en laptops die niet geschikt waren zo voorzien van windows 11 en alle ontvangen nog steeds updates. Eén van de grootste voordelen lijkt me wel dat windows 11 vlotter draait op de oude systemen windows 10.
Bovendien heb ik het probleem niet meer van al die omwegen omdat ik de accountnaam (van gebruikersmap) kan behouden of zelfs kiezen voor al mijn pc's.

Terug
Bovenaan Onderaan