Met de Windows 10 Spring Creators Update zijn er vijf nieuwe Windows 10 versies uitgebracht.

• Onderwerp starter Onderwerp starter Abraham54
  • Startdatum Startdatum
  • Reacties 13
  • Weergaven 733
Met de Windows 10 Spring Creators Update zijn er vijf nieuwe Windows 10 versies uitgebracht en is Windows 10 S begraven.

Op basis van Windows 10 Home komen er verschillende nieuwe Windows-edities voor de hardwarepartners van Microsoft.
Deze nieuwe Windows-editiesdie zijn ontwikkeld voor de verschillende hardwarevereisten.

Dit heeft het voordeel dat bijvoorbeeld pc-fabrikanten, distributeurs en detailhandelaren hun computers gunstiger kunnen uitrusten met een besturingssysteem.
De volgende release namen en prijzen zijn momenteel bekend:
  • Windows 10 Entry ($ 25)
  • Windows 10 Value ($ 45)
  • Windows 10 Core ($ 65,45)
  • Windows 10 Core + ($ 86,66) Dollar)
  • Windows 10 Advanced (101 US dollars)

Vermoedelijk gelden voor de hardwarepartners prijzen, welke afhankelijk zijn van het totale aankoopbedrag, zodat kortingen daarop verkregen kunnen worden.

Windows 10 Entry en Windows 10 Value
Hardwarefabrikanten kunnen bijvoorbeeld Windows 10 Entry gebruiken op apparaten die worden aangedreven door een Intel Atom-, Celeron- of Pentium-processor. De computers hebben maximaal 4 GB RAM werkgeheugen en een harde schijf of een SSD. De schermgrootte mag maximaal 14,1 inch zijn voor laptops, 11,6 inch voor tablets en 17,1 inch voor all-in-one apparaten. Windows 10 Value heeft vergelijkbare beperkingen, maar grotere SSD's (tot 64 GB) of tot 500 GB harde schijven zijn ook toegestaan.

Windows 10 Core, Core + en Advanced voor de betere hardware
De twee versies Windows 10 Core + en Windows 10 Advanced zijn ontworpen voor modern uitgeruste computers.

Voor Windows 10 Core + kunnen dit apparaten zijn met de huidige high-end CPU's en meer dan 8 gigabyte RAM en meer dan 2 terabytes harde schijf.
Windows 10 Advanced maakt ook de huidige Core i9-CPU's, Core i7-CPU's met meer dan zes kernen, AMD thread ripper CPU's of gelijkwaardige processors mogelijk.
Bovendien kunnen de monitoren een resolutie van 4K of hoger ondersteunen.
Windows 10 Core positioneert zichzelf tussen Value en Core + en is daarom bedoeld voor apparatuur, die boven de vereisten van Value en Core + liggen.

Windows S verdwijnt weer
Met de Najaars-Creators update versie 1709 introduceerde Microsoft Windows 10 S.

Het besturingssysteem kon niet afzonderlijk worden gekocht en op elke computer worden afgespeeld. In plaats daarvan was Windows 10 S exclusief beschikbaar voor pc-fabrikanten die het besturingssysteem vooraf installeerden op hun apparaten en stuurprogramma-updates bieden via de Windows-specifieke updatefunctie.
Van veel bekende fabrikanten zoals Acer, Dell en HP waren er geschikte apparaten.
Naar verluidt hoefden de fabrikanten geen licentiekosten te betalen voor Windows 10 S.
Nu, amper een half jaar later, is Windows 10 S opnieuw geschiedenis en wordt het vervangen door de vermelde vijf nieuwe Windows-versies.

Het belangrijkste kenmerk van Windows 10 S, was dat alleen apps en applicaties uit de Windows Store konden worden geïnstalleerd. Iedereen die dit wil, bijvoorbeeld in onderwijsinstellingen of bedrijven, kan van de nieuwe huisvarianten omschakelen naar de zogenaamde S-modus. Wanneer dit is geactiveerd, worden alleen UWP-toepassingen uitgevoerd vanuit de Microsoft Store.
Alle eerdere gebruikers van Windows 10 S moeten kunnen overstappen naar Windows 10 Pro voor ongeveer 50 euro. Tot voor kort was dit nog steeds gratis mogelijk.

Wat een gedoe: moet ik dat nu uitzoeken of is het alleen voor nieuwe apparaten.
Het staat me nog bij: na Windows 10 komt er geen nieuwe Windows! 11mochten we dus niet verwachten!
Maar op deze manier kunnen ze nog jaren voort!!

Goed lezen - deze versies worden enkel aan fabrikanten verkocht/geleverd.
Vermoedelijk was Windows 10S alleen maar een proefballon om uit te testen of een en ander leeft.

Nou Abraham, ik heb het nog eens goed gelezen en dit is nu mijn samenvatting.
Met de Spring Creator kwamen 5 nieuwe Windows versies en werd Windows S na een kort leven van een half jaar ten grave gedragen. Volgens mij dus 5 soorten aangepaste Windows die je natuurlijk niet nieuw kunt noemen. Slim!
Voordeel van deze 5: gunstig voor fabrikanten enz. !
Tot op heden was Windows 10 Home voor elk apparaat hetzelfde, of heb ik nu een minder soort?
Nu heeft de een meer dan de ander in het nieuwe plan
Maar er zijn er ook nog die met de overleden S genoegen nemen, zoals onderwijsinstellingen. Die doen het met een mindere variant, die ik dan een 6e versie zou willen noemen.
Gebruik je S en je wilt naar een huisvariant, dan zie ik geen prijs staan, maar naar Pro, dat kost 50 euro!
Ik begrijp intussen wel dat ik rustig kan blijven zitten, maar ik vraag me wel iets af: heeft Linux ook van die verschillen in uitvoering voor mensen met minder geld die vaak blij zijn dat ze een computer kunnen kopen?

Op dit moment gebruik jij Windows 10 Home en zolang Microsoft niet openbaar maakt welke veranderingen er voor Home gebruikers plaats gaan vinden, zit je nog goed.
Op de langere termijn zal dit namelijk gaan veranderen en zullen alleen Windows 10 Professional en Windows 10 Enterprise in de huidige vorm blijven.

Hoe en wat er gaat veranderen voor de Home-gebruikers, is nog koffiedik kijken.

Windows 10 S werkt hetzelfde als bijvoorbeeld Google Chrome OS - alleen bij de gratie van internet en het aanbod van Apps.
Het is niet mogelijk om software te installeren in Windows 10 S - alleen dus apps via de MS website.
Diegenen die bijvoorbeeld Windows 10 S in de computer hadden en bijvoorbeeld niet zonder Office kunnen, die kunnen dan upgraden naar Windows 10 Professional.

Maar nogmaals - op dit moment zijn de nieuwe Windows 10 versies straks alleen in verbinding met hardware te krijgen en vermoedelijk net zo als 10 S enkel met apps uit de Windows store te gebruiken!

En wat vind jij nu van dit alles? Doet Linux ook zo apart? Want ik vind dat dit weinig te maken heeft met nieuwe ontwikkelingen en veel met geld.

Hoi Kate, volgens mij begrijp jij het nog steeds niet.
Een en ander heeft niks met Linux te maken, maar afhankelijk van toekomstige ontwiikkelingen kan Linux een alternatief zijn voor Home-gebruikers of de Home gebruikers upgraden naar Windows 10 Professional.

Ja, hier lees ik weer dat ik het echt goed begrijp. Nee, het heeft niets met Linux te maken, maar ik vroeg me af of dat besturingssysteem net zo vreemd doet!
Want ik geloof graag dat Linux een goed alternatief zal zijn voor Windows als dat op deze manier zit te rommelen!
Het blijft gek:geen Windows 11, maar wel allerlei geknutsel voor verschillende computer-uitvoeringen. Het bedrag dat je straks over hebt voor een laptop, bepaalt de versie en dus de mogelijkheden. Dat is nu toch niet zo? Windows home is Windows home.
Ik heb er geen last van, maar als ik over een paar jaar (ha!)weer een laptop koop, dus wel.
Maar.........dan zijn er vast wel 25 versies bij gekomen, maar geen Windows 11.
Maar verder doen ze maar een eind weg, hoor!!

Microsoft zegt welliswaar dat Windows 10 de laatste Windows versie is.
MS is allang met Windows 11 aan de gang, is gebleken.
Want Windows 10 zal uiteindelijk aan het einde van zijn latijn zijn (kernel).
En nee, Linux is iets geheel anders dan MS.

Ik snapte het dus wel en ik kan me voorstellen dat jullie enthousiast met Linux aan de gang zijn! Want daar maakt MS het naar.

voor maakt niks meer MS doet ik stap stoch over naar Apple binnen 2 maanden ;)

Ja, jij wel! Maar weet je zeker dat er geen 5 versies van Apple zijn?;). Als dat zo is, laat je het me maar weten, hoor. Dan kan ik mee jammeren!

Er is maar één courante MAC OS versie en natuurlijk een aantal voorgangers daarvan, die dels nog gebruikt worden.
En dan heb je daarnaast iOS - voor de iPhones en iTablets.

Terug
Bovenaan Onderaan