map met automatische updates 500 GB verwijderen?

Najsnarf

PCS Lid
Lid geworden
5 aug 2016
OS
W10pro
AV
FSecure van KPN
Vandaag probeerde ik een kennis advies te geven over een map (wel op een externe USB-schijf van 2 TB) of hij die probleemloos kan verwijderen. Al die bestanden zijn gezipt. Duidelijk is dat de computer dat automatisch doet, en ik heb gekeken hoe je dat kunt uitschakelen (W10). Maar volgens mij zou hij die 500 GB (!) aan opslagen (kennelijk van de C-schijf waar Windows op staat) mogen verwijderen. In eerste instantie heb ik hem (met een keurig word-bestand met plaatjes) verteld hoe dat kan. Heeft iemand ervaring hiermee vóór hij onherstelbare handelingen doet.? Ook mijn kennis is beperkt.
Het maken van een kloon of een systeemback-up van die pc: een wazige blik en nog nooit van gehoord. Dat wordt dus de volgende sessie bij hem.

Waar gaat het nu precies om, updates uit Windows verwijderen of die map up de USB-HD?
Ik vraag mij wel af of die map Windows updates bevat?
Want normaal gesproken slaat Windows alles op de systeemschijf op.

Hoeveel ruimte die gebruiker nog vrij op de systeemschijf in zijn computer?

kan ik nu niet beantwoorden , want ik zit niet achter die pc. Windows staat daar op de C schijf (500GB) en op 1 v an de 2 USB=schijven worden die bestanden weg geschreven.
Ik heb niet kunnen controleren of W 10 bij de tijd was; toen ik wilde kijken of dat zo was vertelde hij me dat dat automatisch ging. Ook ben ik niet zo thuis met dat moderne tegel-menu ganzebordspel op het bureaublad (zelf heb ik nog het klassieke opstartmenu). Voorlopig wacht ik even zijn reactie af over het kunnen uitschakelen van die updates: bij hem heb ik geadviseerd dit UIT te schakelen:
64246bd0459c8-No.002.jpg

(printscreen zoals het bij mij staat = inschakelen, zoe bij hem dus uitschakelen moeten worden. Dat is in feite mijn vraag)

Ik zelf vind dat echt niet nodig. Waarom wil je oude updates alsnog bewaren?
Ze zijn al geïnstalleerd en wat bereik je dan door ze te bewaren, een grote opslag dus.
Want al die updates bij elkaar nemen dan ruimte in.

dat zijn geen windows update bestanden volgens mij.
ik zou daar eerst zelf eens gaan kijken voordat je advies geeft.

Als je de systeembestanden wilt opschonen gebruik dan schijfopruiming met de optie systeembestanden opschonen

@A54: dat lijkt mij een goed advies
@boertje125: ik bèn er geweest maar heb ter plekke niet alles kunnen onderzoeken. Ook kom ik er niet op korte termijn terug, maar wel bekeken hoe je die opslag van bestandsgeschiedenisd (zie #3) kunt in- of uitschakelen. Van pc-eigenaar nog niets vernomen.

Bestand geschiedenis is best handig.
Daarmee kan je vrij snel een bestand terughalen als je hem per ongeluk overschrijft terwijl je de oude ook had willen bewaren.
dat kan ook vanaf een backup maar deze manier is veel minder omslagtig
op mijn werk systeem heb ik die optie aanstaan met 10% van de schijf grote.
opschonen gebeurd dan automatische

Inmiddels al een aantal keren adviezen en instructies verzonden naar pc-eigenaar, vooralsnog zonder duidelijk resultaat of antwoord. Ik laat het er nu maar bij zitten. Mijn vraag was alleen maar of iemand dit soort automatische bewerkingen doet (en allemaal bewaart tot 500 GB!!)

Terug
Bovenaan Onderaan