Mailbox vol

Najsnarf

PCS Lid
Nog even een aanvulling over dat verd... "uw mailbox is vol": gisteren voor de derde keer25 min. gebeld met KPN + inkijksessie. Voorzichtig gezegd: alles loopt nog steeds, maar echt weten hoe dat komt wist de helpdesk niet. Er is nu twee keer gesproken over "een ticket aanmaken": dan zou het doorgegeven moeten worden naar de Tecnische Dienst. Wel wordt iedere keer mijn mailboxen leeg gegooid!

KPN..............
Bij Ziggo is mijn totale E-mailbox 5GB groot.
En daar heb ik twee e-mailadressen al jaren draaien en nog nooit sinds 2004 een melding gekregen dat de boel vol was!

Wel wordt iedere keer mijn mailboxen leeg gegooid!

Je bedoelt hiermee toch je mailbox op de server als je jou aanmeld via webmail . Maak je dan ook je spam folder leeg ?

Nadat ik een telefoontje kreeg van mijn brand-en inboedelverzekering dat een mail van hen aan mij geretourneerd was (met een eenvoudige PDF-bijlage!) onmiddellijk voor de 4e keer KPN gebeld. En eindelijk iemand (bleek in vaste dienst te zijn, veel helpdeskers zijn op oproep of zo) en die heeft de mails bij de server weg gehaald via webmail. KPN heeft een box van 1 GB, een heel verschil met die 5 GB van Ziggo. Warom di mails niet verdwijnen als je de map "verwijderde items bij Outlook" leeg maakt is mij een raadsel. Imap of Pop schijnt daar toch gen invloed op te hebben.
Zoals gezegd: het schijnt nu opgelost te zijn.
(andere boxen zijn ook geleegd, en de hele procedure bij mijn vrouw ook toegepast)

Als ik de accounts die via IMAP verbonden zijn en ik of verwijder e-mails via mijn e-mailclient - dan verdwijnen die netjes op de server.
Als je echter via POP3 verbonden bent met jouw account - dan kan je enkel via de web-interface e-mails verwijderen.

leuk dat verboden i.p.v. verbonden. Zou best kunnen: de beheerder van de domeinnaam @onzeachternaam.nl suggereert om POP3 i.p.v. IMAP (en uitgaand mail.kpnmail.nl in te stellen.
Maar we dwalen een beetje af van mijn oorspronkelijke vraag over die schijfletter: een onbeduidend item in vergelijking van echt volle mailbox.

Warom di mails niet verdwijnen als je de map "verwijderde items bij Outlook" leeg maakt is mij een raadsel.

Controleer dan eens in je Outlook instellingen
Of het vakje aangevinkt of de e-mails na ophalen moeten bewaard blijven op de server . En als dat vakje is aangevinkt is er ook nog een optie hoelang ze moeten bewaard blijven vooraleer ze automatisch moeten verwijdert worden van de server .
En maak via webmail ook regelmatig je spam folder leeg , want zo komt je mailbox ook vol zitten .
Wie thunderbird gebruikt is deze optie ook aanwezig .
Instellen van een kopie bewaren op server binnen Outlook 2007/2010/2013 | Argeweb

Ik adviseer mensen die een E-mailclient gebruiken, over het algemeen, om IMAP te gebruiken dit werkt in combinatie met een server toch net even wat beter. (Ook als het om het verwijderen van E-mail gaat.)

Als je echter via POP3 verbonden bent met jouw account - dan kan je enkel via de web-interface e-mails verwijderen.
Hoe kom je op dat idee? Ik gebruik niet anders dan Pop3 en als ik verwijder dan wordt het ook verwijderd van de server. Even afhankelijk wel van de Outlookinstelling of mail al dan niet op de server moet blijven staan x dagen. Het vervelende is dat bij standaard installaties tegenwoordig standaard staat ingesteld dat ie deze mails 14 dagen moet bewaren op de server.

@Rubensky: Kun je uitleggen waarom IMAP beter werkt? Mijns inziens werkt het gewoon anders, niet beter. Voordeel van Imap is dat je alle mappen die je maakt op de server hebt en op je lokale machine.
Met pop3 haal je alles naar je mail client toe, maar je kunt ook er voor kiezen een copie op de server te laten bepaalde tijd. Je aparte mappen heb je alleen lokaal.
Het is ook niet correct dat IMAP met een server beter zou werken, ook niet als het om het verwijderen van email gaat! Het ligt allemaal gewoon er aan hoe je het zelf in stelt. ;)

Beiden hebben voor- en nadelen. Bij Ziggo en Gmail valt dit misschien nog mee. Maar heb je ergens hosting en je gebruikt IMAP en je download de mails niet naar je e-mail client (vaak standaard) en er crashed iets bij je hoster, dan ben je meteen al je mails kwijt. Dat zal bij bijv. Gmail en Ziggo niet zo snel het geval zijn.
Kan ook bij je lokale schijf gebeuren, daarom is het gewoon erg verstandig altijd je mails te backupen. Een goed programma daarvoor is Mailstore Home en dat is ook nog eens gratis.

Mocht ik 't ergens mis hebben of iets vergeten ben ik er zeker nieuwsgierig naar!

Najsnarf: Om jou nog even misschien een tip te geven, je "verzonden items" neemt ook plaats in beslag op de server en telt mee voor je quota, dus het is handig om deze ook met regelmaat te backuppen (als je die nodig hebt) en daarna leeg te maken, naast je spam folder en verwijderde items.

Kun je dat op de mailserver instellen van je website of stel je dat in, in je mailprogramma?

Ziggo is een standaard mail server zonder verdere services, voor standaard gebruik.

Jij haalt je email op of je bekijkt je email en jij kunt bepalen hoelang de mail op de mail server van Ziggo blijft staan.

Met IMAP kijk je in je server en bepaald zelf welke emails je delete.

Met POP3 haal je de mails binnen en kun je in je mailprogramma een opdracht geven hoelang de mails in je mailbox moeten blijven staan.
Je kunt ook instellen dat er geen kopie achterblijft op de mail server van Ziggo.
Maar ben je een mail kwijt dan is hij ook echt weg.
Je kunt de opdracht geven in je mail programma dat de er nog 5 dagen een kopie achterblijft, hierna is deze weg.

Kun je dat op de mailserver instellen van je website of stel je dat in, in je mailprogramma?
Is die vraag aan mij gesteld? Zoja, kun je "wat" instellen op website of mailserver of in je mailprogramma? Waar precies doelt je vraag op?

Ziggo is een standaard mail server zonder verdere services, voor standaard gebruik.
??? Dat zijn ze mijns inziens allemaal. Wat zou dan een niet standaard mailserver zijn met verdere services voor niet-standaard gebruik?
Ik noemde overigens ook Ziggo, Gmail als uitzondering, Hotmail/Outlook eigenlijk ook. Omdat die zelf voor backups zorg dragen.

Je kunt de opdracht geven in je mail programma dat de er nog 5 dagen een kopie achterblijft, hierna is deze weg.
Nee hoor, dat van 5 dagen klopt niet. Je kunt met pop3 ook alles op de server laten staan of er voor kiezen dat het de verwijderde items leeg gemaakt wordt op het moment dat je deze zelf leeg maakt.

Als je een mail verwijderd met IMAP is ie ook echt weg dus zoveel verschil is er niet. Je kijkt wel op de server inderdaad, maar zoals ik zei, het heeft allemaal zijn voor- en nadelen. De keuze die je maakt is op basis van wat je er mee wenst te gaan doen.

De keuze tussen IMAP en POP3 wordt eerder gemaakt op basis van het feit dat het handiger is, niet beter v.w.b. verbinding. Handiger omdat mensen liever meer mappen maken en deze dan ook op alle apparaten bereikbaar zijn. Dat is iets wat met POP3 niet kan. Dus in die context gezien zullen er zeker velen zijn die daarom de keuze voor IMAP maken.
Kwalitatief is het echter nog steeds dezelfde mailbox, dezelfde mailserver en je kunt ze beiden via webmail benaderen.

Ik denk dat toska bedoelt als je een e-mail adres hebt dat gekoppeld is aan je domeinnaam of je daar een quota kan voor instellen, en het antwoord hierop is ja . Maar dat moet je dan instellen in het administratiepaneel van je hosting .

Ik kan je zeker uitleggen waarom IMAP beter zou werken. In het begin van het E-mailgebruik is er een protocol ontwikkeld POP3 gemaakt om E-mail van de server naar de lokale computer te trekken. Zo kon je de E-mail dan op die computer lezen en weer een nieuwe versturen. POP3 is zo ontwikkeld dat de mail na ophalen van de server verdwijnt.

In de loop der jaren zijn er mogelijkheden bij gekomen om de mail zowel op de computer te bewaren als ook op de server. Nu is het wel zo dat er op deze manier nog altijd een .pst bestand wordt aangemaakt waarin de lokale mail wordt opgeslagen.

Toen de E-mail meer gebruikt ging worden, ook op zakelijk gebied, heeft men er goed aan gedaan een ander protocol te ontwikkelen wat wij IMAP noemen. Doordat er bij dit protocol eigenlijk direct op de server wordt gewerkt gaat de synchronisatie eenvoudiger en wordt er ook niet gewerkt met een lokaal .pst bestand.

Het verwijderen dan wel verplaatsen van de E-mail kent een eenvoudigere weg waardoor het vol lopen van de mailbox minder snel gebeurt. Want als je een mail verwijderd dan is deze ook daadwerkelijk van de server verwijderd. Iets wat met POP3 nog wel eens wil weigeren.

Toen de E-mail meer gebruikt ging worden, ook op zakelijk gebied, heeft men er goed aan gedaan een ander protocol te ontwikkelen wat wij IMAP noemen.
Dat klopt niet echt. Het IMAP protocol is al in 1986!! ontwikkeld en gebruikt. Weliswaar in een andere vorm dan tegenwoordig, het is een paar keer verbetert en uitgebreid en inmiddels zitten we eigenlijk al aan IMAP v4 of zoiets. Dus het betaat al veel langer.

V.w.b. het vollopen van mailboxen ben ik het niet met je eens, dat kan met IMAP zelfs sneller dan met pop3, omdat ook de verzonden items op de server bewaard worden, je moet dus eigenlijk 2 mappen leeg maken. Met IMAP moet je ze expliciet verwijderen terwijl dat met Pop3 automatisch gebeurt. Je kunt dat dus zowel als voordeel alsook als nadeel zien.

Het verhaal dat verwijderen met pop3 nog wel eens wil weigeren, is mij niets van bekend, op onze servers nooit last van gehad.
Verplaatsen is niet echt een argument, dat gaat offline bij pop3 net zo makkelijk.

Toch is het een keuze die je maakt. IMAP heeft veel voordelen, vermits men daar gebruik van maakt. Het heeft ook een groot nadeel, namelijk dat alles online blijft. Persoonlijk hou ik niet zo van alles online houden, zeker niet v.w.b. het zakelijke e-mail verkeer. 1x een hack en je hele mailbox met al je mappen is beschikbaar voor een hacker.

Maar ik denk dat wij het wel met elkaar eens zijn, alleen gebruik ik liever de term handiger dan beter. Imap heeft voordelen ook als je bijv. met meer mensen van een mailbox gebruik wilt maken. Dus als beter=handiger dan kunnen we het met elkaar eens zijn. Afhankelijk van wat je er mee wilt gaan doen.

Het blijft hoe dan ook verstandig om je e-mail te backuppen, of je nu IMAP of POP3 gebruikt, dat maakt verder niet uit, behalve dus misschien bij de eerder genoemde providers.

Dan ben je het zeker ook met mij eens dat de meeste Exchange servers zijn ingericht als IMAP. En als ik mij niet vergis heeft dat ook te maken met het de eventueel gedeelde agenda's.

Bij gebrek aan ervaring met Exchange servers zal ik zeker niet aan jouw uitspraak twijfelen. Zou me eerlijk gezegd ook totaal niet verbazen als deze standaard de IMAP configuratie hebben. Juist vanwege genoemde voordelen, zoals inderdaad de agenda.

IMAP kan bij mijn weten echter standaard geen agenda's aan en is dit een typisch Exchange dingetje, toch?

Dus gedeelde agenda's is dan relatief beperkt aangezien bij mijn weten de meeste mailservers op Linux met name met Exim draaien, correct?

Dat over Exchange heb ik eens even voor je nagekeken. Ik heb ze namelijk alleen IMAP voor mijn neus gehad. Microsoft (want daar is Exchange van) schrijft in een artikel het volgende: "By default, POP3 client connectivity isn't enabled in Exchange." Dat heeft niet alleen met het delen van agenda's maar ook met het delen van complete postvakken en het gebruik van de zogenaamde aliassen te maken.

Ja dat klopt, dat is wat ik iets hoger al in een reactie schreef, dat dit een van de voordelen was van IMAP dat je ook alle postvakken en mappen met meerdere gebruikers kunt delen.
Voor bedrijven zeker onmisbaar! Maar zoals gezegd, ik weet eigenlijk zo goed als niets van Exchange.

Geen idee wat voor werk je doet. Maar als dat in de IT is moet je er toch al eens mee te maken hebben gehad?

Terug
Bovenaan Onderaan