Toen de E-mail meer gebruikt ging worden, ook op zakelijk gebied, heeft men er goed aan gedaan een ander protocol te ontwikkelen wat wij IMAP noemen.
Dat klopt niet echt. Het IMAP protocol is al in 1986!! ontwikkeld en gebruikt. Weliswaar in een andere vorm dan tegenwoordig, het is een paar keer verbetert en uitgebreid en inmiddels zitten we eigenlijk al aan IMAP v4 of zoiets. Dus het betaat al veel langer.
V.w.b. het vollopen van mailboxen ben ik het niet met je eens, dat kan met IMAP zelfs sneller dan met pop3, omdat ook de verzonden items op de server bewaard worden, je moet dus eigenlijk 2 mappen leeg maken. Met IMAP moet je ze expliciet verwijderen terwijl dat met Pop3 automatisch gebeurt. Je kunt dat dus zowel als voordeel alsook als nadeel zien.
Het verhaal dat verwijderen met pop3 nog wel eens wil weigeren, is mij niets van bekend, op onze servers nooit last van gehad.
Verplaatsen is niet echt een argument, dat gaat offline bij pop3 net zo makkelijk.
Toch is het een keuze die je maakt. IMAP heeft veel voordelen, vermits men daar gebruik van maakt. Het heeft ook een groot nadeel, namelijk dat alles online blijft. Persoonlijk hou ik niet zo van alles online houden, zeker niet v.w.b. het zakelijke e-mail verkeer. 1x een hack en je hele mailbox met al je mappen is beschikbaar voor een hacker.
Maar ik denk dat wij het wel met elkaar eens zijn, alleen gebruik ik liever de term handiger dan beter. Imap heeft voordelen ook als je bijv. met meer mensen van een mailbox gebruik wilt maken. Dus als beter=handiger dan kunnen we het met elkaar eens zijn. Afhankelijk van wat je er mee wilt gaan doen.
Het blijft hoe dan ook verstandig om je e-mail te backuppen, of je nu IMAP of POP3 gebruikt, dat maakt verder niet uit, behalve dus misschien bij de eerder genoemde providers.