Macrum reflect

• Onderwerp starter Onderwerp starter sperwer
  • Startdatum Startdatum
  • Reacties 20
  • Weergaven 502

sperwer

PCS Lid
Lid geworden
7 okt 2020
Waarderingsscore
21
Punten
8
OS
windows 10
Ik gebruik al jaren de gratis versie van Macrium reflect om een image backup te maken. Het duurde tot voor een week ongeveer 7 minuten met een output van 110 gb. Opeens duurt het het gemiddeld nu 44 minuten.
Ook het opstarten ven de software duurt langer. Ik heb de software verwijderd en opnieuw geïnstalleerd maar geen verschil.
Het vreemde is als ik een image backup maak met Hassleo Backup Suite duurt het ongeveer 7 minuten en een output van 107 gb..

Welke Windows versie gebruik jij en draait Windows op een SSD en naar waar maak jij de back-ups en is dat op een SSD of HD?

Windows 11 Home versie 24H2.
Windows draait op een SSD en ook de schijf waarop de back-ups komen is een SSD.

Controleer de gezondheid van beide SSD met Crystal Disk Portable!

Blauw 93% goed.
Als het aan de schijf zou liggen waarom duurt een image backup met Hassleo Backup Suite maar 7 minuten?

Is het een image van Windows?
En zitten in Windows ook al persoonlijke bestanden zodals documenten, muziek en video's?

Het is en image van de complete C schijf met o.a. documenten, geen video's en geen muziek.

Als het aan de schijf zou liggen waarom duurt een image backup met Hassleo Backup Suite maar 7 minuten?
Zou kunnen liggen aan de manier waarop de backup gemaakt wordt. Stel Macrium doet een sector to sector backup, dan wordt elke sector gelezen, als daar opeens foute sectoren tussen zitten gaat er vertraging optreden.
Als het andere programma alleen een backup maakt van de beschreven sectoren, kan dit dus de normale tijd duren als daar geen fouten op te vinden zijn.
Dit is maar een voorbeeld. Het hoeft niet zo te zijn, maar het is een mogelijkhheid.

Misschien ook eens een backup maken met Aomei backupper, die kun je een jaar gratis proberen daar is wel een key voor te vinden ook.
Standaard doet die ook beschreven sectoren maar die kun je ook omzetten naar volledige backup. Dan zou je beide methodes kunnen proberen en kijken of het verschil maakt.
Misschien kan dat met Macrium ook wel.

Duidelijk. Ik vind 7 minuten niet bepaald lang, Je documenten zijn kleine bestanden en ik denk dat net zoals kopieren van kleine bestanden altijd langer duurt, dat dit ook geldt voor het maken van een image.

Wat betreft je SSD's, zijn die helemaal vol of hebben beide een niet gebruikt gedeelte, waar de SSD-controller gezonde delen van kan over zetten?

93% wil zeggen, dat de SSD met een toekomstig sterfproces bezig is, hou het dus in de gaten.
Als het in de toekomst 30% gezondheid is geworden, denk dan aan vernieuwing om geen dataverlies te leiden.

Hoe groter de SSD, hoe beter bestand.

Mijn twee NVME-SSD's zijn 2 TB en 4 TB groot en anderhalf jaar oud en beiden 100% gezond.

7 minuten was normaal maar nu voor Macrium 44 minuten en voor Hassleo nog steeds 7 minuten.
Op de schijf is 392 gb van 931 beschikbaar.
Ik blijf gewoon doorgaan met Marcrium. Ik start het op elke avond op en met de optie de laptop afsluiten. Voor de zekerheid maak ik een keer i nde week een image back-up met Hassleo.

Beiden bedankt voor de moeite die jullie genomen hebben.

Ter informatie:

Vanaf afgelopen zaterdag is het gewoon weer in 7 minuten gepiept, zonder dat ik iets bijzonders gedaan heb. Het blijft een raadsel.

7 Minuten is toch redelijk weinig voor een complte back-up

Is dat de grootte van de back-up is van je Windows?

Maar dan is 7 minuten behoorlijk snel.

Sorry 537 gb is niet juist
c schijf: 475 gb waarvan 329 gb beschikbaar, gebruikt 146 gb
d schijf: 931 gb waarvan 499 gb beschikbaar, gebruikt 423 gb
grootte image backup 109 gb

Dan nog is 7 minuten volledig acceptabel.

Want als jij een bestandsmap van146 GB kopieert naar een andere locatie heeft Windows daar tijd voor nodig.

Heb jij al je persoonlijke documenten in Windows zitten?

De map met persoonlike documenten is slecht 1,2 gb

Als jij je persoonlijke bestanden overbrengt naar de tweede schijf in jouw computer,
heb je ze veilig staan.
En de back-up van Windows hoeft dan ook niet die kleine bestanden mee te nemen,

Overigens, je schijnt nogal vaak een back-up te maken.

Hoeveel oude back-ups heb jij nu in je computer staan?

de map documenten elke dag naar een usb-stick.
De image backup elke dag in drie generaties, vader, zoon en kleinzoon.
Ik wil als ik stoms doe ten alle tijden terug kunnen naar een oudere versie.
Misschien overdreven maar het is me al een paar keer van pas gekomen in de afgelopen 20 jaar.
Net als vroeger op de IBM.

Terug
Bovenaan Onderaan