Maart 2018 - De meest saaie maand ooit

m44rtn

PCS Lid
Er is hartstikke weinig gebeurt maar er zijn twee bugfixes doorheen gekomen en een deel van de dingen die ik weg wilde halen aangezien ze te oud zijn (zie bericht #87 op het NCF).

- [BACKSPACE] haalt geen systeem tekst meer weg als je hem gebruikt. Het probleem kwam doordat het systeem geen rekening hield met de keybuffer. Ofwel: Het systeem hielt wel bij welke letters er waren geschreven en hoeveel, maar nam gebruikte dit niet voor backspace. Nu houd het rekening met het aantal ingedrukte toetsen, dit aantal wordt nadat je op enter gedrukt hebt weer gereset naar 0.

- Het toetsenbord werkt weer, het toetsenbord werkte niet meer doordat ik een keer bedacht had scancode set 2 (de standaard tabel met de nummers/code van de toetsen) maar deze had ik nooit afgemaakt. Hierdoor werd het toetsenbord niet gelezen (huidig is scancode set 1), dit heb ik veranderd.

- CMOS_Wait(), ofwel de sleep() die gebruikt maakt van de CMOS, is weg. Het werkte niet en was inaccuraat.

- De terminal is weg: commando's werken niet meer. Dit is zodat we informatie op het scherm kunnen gooien en alvast een voorbereiding op de GUI, waar we nog lang niet mee bezig zijn.

Hoi Maarten,

Voor zover ik je tekst begrijp zijn er dingen verdwenen waar je niet wakker van ligt, omdat het eigenlijk een nuttige verdwijning is.
En je bent nu blij met het toetsenbord.

Het is wel een korte samenvatting, maar meer mag je van mij niet verwachten, hoor! En dus kijk ik weer uit naar 23 april!:p

Ja, nu doen Unix en Linux het anders dan ik momenteel doe. Maar pas wanneer we een GUI hebben moeten we de manier hoe een backspace uitgevoerd wordt veranderen. Sterker nog, dan moeten we heel het toetsenbord anders regelen.

Maar voor nu kunnen we wegkomen door gewoon de karakters rechtstreeks op het scherm te gooien. Later zullen we programma's ervan op de hoogt moeten stellen dus dat zal wel een beetje anders worden. Maar ik weet nog niet hoe ik dat ga doen want daar zijn verschillende oplossingen en niet allemaal even elegant. Maar ik wil dat pas doen als we de GUI hebben want dan kan je er ook mee experimenteren.

Ik hoop dat ik niet te cryptisch ben in mijn uitleg. xD

@Kate

Ik lees daar op NCF een citaat van jou .

Ik ben blij dat je tegen kritiek kan, want dat is niet iedereen gegeven, hoor. Doe je voordeel met wat je hier aangedragen wordt, want ze weten waar ze het over hebben! Je bent aan het goede adres.

Je hebt twee soorten kritiek , goede opbouwende en slechte afbrekende .

Goede opbouwende
Nee , je bent verkeerd bezig , het is beter dat je het zo doet .

Afbrekende kritiek
Wat voor iemand ben jij zeg , zulke idiote dingen doe je toch niet . Je kent er helemaal niets van

maarten , hoe oud ben jij ? Als ik op NCF gelezen heb nog vrij jong .
Met wat jij / jullie bezig zijn, vind ik echt heel knap werk ! :cool:
Je zult het ver schoppen als je zo verder doet .

O jee Swake, je moet niet 2 fora tegelijk ten tonele voeren, hoor! Dat kunnen mijn grijze cellen niet aan!
Ik zie Maarten (en nu lacht hij me waarschijnlijk uit!) als een soort uitvinder van iets dat Windows gaat inhalen ,en het is een kwestie van rustig afwachten en elke maand lezen hoe het gaat. En wij zitten toch maar mooi op de eerste rang!
Snappen? Ach dat hoeft immers niet: een mens kan nu eenmaal niet overal verstand van hebben. Maar leuk vind ik het wel!!:p

maarten , hoe oud ben jij ? Als ik op NCF gelezen heb nog vrij jong .
Met wat jij / jullie bezig zijn, vind ik echt heel knap werk ! :cool:
Je zult het ver schoppen als je zo verder doet .
Dank je. :)

Een dingetje dat belangrijk is voor de interpretatie van BirdOS is dat het Windows niet zal inhalen, zeker niet de eerste paar versies. Een OS platform heeft developers nodig en die komen er pas als er klanten zijn dus je zit in een soort eindeloos kringetje (want klanten komen niet als er geen apps zijn). Het platform moet het in het begin dus hebben van hobbyisten. En ik zie BirdOS als een project waarbij dit zo zal blijven vanwege dat kringetje. We maken een project dat zal falen, maar op een spectaculaire manier voor mij. Ook zal BirdOS de eerste versies geen .exe's kunnen uitvoeren omdat er gewoon teveel soorten zijn die allemaal anders behandeld moeten worden, misschien is het niet eens de moeite waard om ze te ondersteunen. BirdOS is trouwens geen Linux platform, maar een eigen, dit helpt ook niet mee.

Verder zal ik maar straight to the point zijn... Ik heb het gevoel (het lijkt voor mij zo, zeg het als ik het fout heb) dat het kritiek dingetje meer iets tussen jullie twee is en daarom zou ik willen vragen dit privé te doen?

Wel, ik weet van geen kritiek, hoor! Ik vind je heel enthousiast en dat heb ik al een paar keer gezegd, want het lijkt me heel moeilijk om dat zo lang te blijven. Het is per slot van rekening een heel werk.

Je hebt Swake denk ik verkeerd begrepen.

Hetgeen dat mij de grote hoeveelheid huiswerk gaf deze maand is klaar, dit betekent dat ik vanaf nu weer het normale aantal tijd heb om aan BirdOS te werken.

Ik startte net het systeem op en ik kreeg dit te zien:

428cd58aa6719cdc656af1de8b6c29df.png

Ik ga een start maken aan dus drive/file management deze maand.

23/4 is iets interessanter en het is pas de eerste. Ben benieuwd wat ik nog meer kan doen deze maand. Maar de start van driveman is gemaakt.

En aangezien het toch 1 april is: Je veters zitten vast.

Yay! *kuch kuch*

Ik heb altijd al een servertje van een oude laptop met Linux gebruikt om BirdOS te compilen (betekent ook wel: omtoveren tot een bestand die de computer begrijpt). Maar, ik kan jullie met trots mededelen dat deze het vandaag op software niveau begeven heeft.

De code zelf staat nog up-to-date op mijn PC staat (dus ik ben niks verloren). Maar nu is er wel een probleem. De (net up-to-date) uitvoerbare bestanden stonden wel op de server. Dus die ga ervan afhalen met behulp van een Ubuntu live USBtje (zou moeten lukken). Ook moet ik een andere manier bedenken om het compile verhaal op te lossen, hoewel ik een aantal ideeën heb wil ik hier nog even over na denken. Tijdelijk kan ik dus alleen toevoegen, maar niet testen. Ik hoop dit woensdag te hebben opgelost (nadruk op 'hoop').

Twee stappen vooruit, één achteruit. Zo hoort het ook te gaan blijkbaar.

Het gebeurde bij Build 404, dus misschien dacht de 'server' van: "Laten we zorgen dat 'ie z'n bestanden niet meer kan vinden! Oops, Error 404".

Anyway, de problemen zijn grotendeels opgelost en van de oplossing gaan we uit dat het werkt, aangezien dit in het verleden ook gewerkt heeft. Ik hoop binnenkort de oplossing in te zetten, maar voor nu zijn er wat voorbereidingen nodig om ervoor te zorgen dat het werkt.

Extra info: De oplossing is Ubuntu Desktop in plaats van Ubuntu Server en de herinzet van Git.

Kijk eens naar CentOS - community versie van RedHat Linux en dus ook serversoftware en rockstabiel.

Terug
Bovenaan Onderaan