M.2 SSD wordt niet gevonden

Mijn kleinzoon heeft in maart dit jaar een nieuwe laptop gekregen:
HP Laptop 15s-fq2000nb - 302B0EA
Intel® Pentium Gold 7505 (tot 3,5 GHz met Intel® Turbo Boost-technologie, 4 MB L3-cache, 2 cores)
Chipset: Intel® geïntegreerde SoC
8 GB DDR4-2666 SDRAM (1 x 8 GB)
Intel® UHD grafische kaart
512 GB PCIe® NVMe™ M.2 SSD
Windows 10 home 64

Nu wil ik een nieuwe M.2 erin steken met daarop een clean installatie van windows 10 (of 11) vanuit een usb-stick, gemaakt met het Media Creation Tool. Dit is een routine die ik al tig maal heb gedaan. Nu vervang ik de M.2 SSD door een Samsung van 1Tb met dezelfde eigenschappen als de originele M.2
Ik start een schone installatie en in het venster waar windows vraagt waar die moet geïnstalleerd worden, krijg ik geen schijf te zien (leeg venster). Normaal staat daar een schijf of diverse partities, al dan niet toegekend. In dit geval zou dat een partitie van quasi 1Tb moeten zijn, niet gekend. Echter: leeg.
Ondertussen al eens getest met een GPT geformateerde M.2, een andere M.2 en zelfs met de bestaande originele (geïnstalleerde) M.2: niks, nada.
Iemand hier enig idee waar ik moet gaan zoeken?
Wat heb ik wel kunnen doen: de bestaande originele M.2 terug in fabrieksinstellingen gezet vanuit Windows en nadien, ook vanuit windows, windows 11 geïnstalleerd zonder behoud van apps en gegevens. Allemaal perfect gelukt.

Abraham54

Beheer
Team lid
Lid geworden
2 aug 2016
Leeftijd
67
OS
Windows 10 Professional x64
AV
Ziggo F-Secure antivirus
Het is gissen, maar heeft jouw kleinzoon misschien een wachtwoord voor de SSD ingesteld?

ArtstudioG

pc-aholic
Lid geworden
30 jan 2017
Leeftijd
63
OS
Windows
Ik had uiteraard al contact opgenomen met HP maar helaas, die verwijzen mij door naar Microsoft (wat ik niet begrijp). Microsoft zegt dat dit een aanpassing/instelling is in het bios van de pc en stuurt mij terug naar HP. Bij HP zeggen ze dat mijn bios juist staat ingesteld en stuurt mij terug naar Microsoft. Tja, dan moet het wel ergens stoppen. Ik zal het maar zo laten en zal er wel mee handelen mocht ik ooit in de problemen komen. Momenteel draait het systeem perfect op windows 11. Schijf verdelen in diversie partities werkt ook, zelfs Acronis True Image werkt. Ik wou enkel een schone installatie doen om al die HP troep (o.a. recovery/fabrieksinstellingen) te elimineren.
Ondertussen ook met drie verschillende m.2 SSD schijven getest, op verschillende manieren geformateerd en ook niet-geïnitialiseerd. Helaas, bij een schone installatie ... geen schijf te zien.

Abraham54

Beheer
Team lid
Lid geworden
2 aug 2016
Leeftijd
67
OS
Windows 10 Professional x64
AV
Ziggo F-Secure antivirus
Waardeloos feitelijk.
Het betekent eigenlijk, dat wanneer de normale SSD de geest geeft, je daarna de laptop het raam kan uitgooien......

Anjo

Medewerker
Lid geworden
22 apr 2017
Leeftijd
67
OS
Windows 10; Windows 11 ; Zorin 16, Mint 18, Android 8 en 11
AV
Microsoft
FW
in KPN modem
Staat secure boot uit in de bios?

Anjo

Medewerker
Lid geworden
22 apr 2017
Leeftijd
67
OS
AV
Microsoft
FW
in KPN modem
Als je zin hebt, probeer eens een andere ssd met een installatie van Linux of win10.

Dan weten we in elk geval of t aan de laptop ligt.

Anjo

Medewerker
Lid geworden
22 apr 2017
Leeftijd
67
OS
AV
Microsoft
FW
in KPN modem
Dat denk ik dus ook. Dan is het dus aan HP of de verkoper om dit op te lossen.

Bovenaan Onderaan