Lukt niet! Verbinding tussen een Win7 (host) naar een Win10 (client dus)

• Onderwerp starter Onderwerp starter perloc
  • Startdatum Startdatum
  • Reacties 22
  • Weergaven 1801

perloc

R.I.P.
Lid geworden
19 jun 2017
Waarderingsscore
37
Punten
28
OS
Windows 10
AV
Windows defender
FW
Win10 Firewall
Ik kan wel van de 10 naar de 7 maar omgekeerd niet.
Ik heb in de 10 een map in share mode gezet.
Maar met de 7 zie ik die niet, melding "bla bla bla You might not have permission to use this network bla bla bla....)
Dus een rechten kwestie.
Hoe los ik dat op?
MVG perloc
(vergeten, met een Wlan verbinding.)

Waarschijnlijk wel. Maar het is te lastig, moeilijk om de nederlandse text te vertalen naar een laptop met Engels.
Dus ik zoek eigenlijk een Engels forum. Ik ga op zoek.
Anyway, hartelijk dank voor de link!
perloc

Na een uurtje zoeken was de oplossing vrij gemakkelijk. Het geheim zat in de homegroup.
De win10 computer heeft een homegroup password gecreëerd.
Dat heb ik ingevoerd op de Win7 computer en ziedaar: verbinding!!
perloc

Fijn dat jij via een omweg alsnog de oplossing hebt gevonden.

Tja, verbinding maar een keer! Het blijkt dat de network passwords zomaar veranderen. Niet alleen op de 7 maar ook op de 10. Is dat een bekend fenomeen? De win10 laptop is nieuw en ook win10 dus. Het kost wat moeite en ook mis ik de ervaring met de 10 om zomaar even dat netwerk password tevooschijn te toveren.
Binnenkort haal ik Win10 eraf en zet er Win7 voor in de plaats. Want ik wil werken op de computer en niet alsmaar lopen zoeken hoe ik iets moet vinden of opstarten.
perloc

Probeer Windows 10 nu eerst uit met ClassicShell of een andere Windows 7 Startmenu.

Nee, want zogauw we weer thuis zijn (we zijn nu in Nederland) gaat Win10 eraf en zet ik Win7 er op.
Het ligt ook niet aan de windows smaak maar aan het verdwijnen van de passwords.
perloc

Nieuwjaar en verjaardag in Nederland gevierd, begrijp ik.
Welke processor zit in dat notebook?
Want is het een van de allernieuwsten, dan betekent dat je Windows 7 wel kan installeren, maar dan wordt deze Windows niet door MS ondersteund
(afspraak Microsoft en Intel).

Een Intel. Welk type weet ik niet want de letters zijn te klein.
Dat MS die niet ondersteunt kan me niet schelen, die Windows gaat in de waste bin.
Ik kan niet zien of een folder al of niet is ge-share-d. Dat is 0 (nul dus)
Als ik "share with" aanklik krijg ik 1. Stop sharing 2. Specific people. Meer keuze is er niet.
Kies ik 1. dan moet ik permissie hebben.
Kies ik 2. wat moet ik dan invullen? Mijn eigen naam?? Of wat?? Ik ben de enige gebruiker.
Ik ben die Win 10 al meer dan zat.
Ik heb een Apple gehad vroeger. Daar kon ik totaal niet mee overweg en kon hem wel uit het raam gooien.
Maar er waren een paar dingen die perfect waren. Dat was je HD indelen met partities en grootte en o.a. een netwerk opzetten: een fluitje van een cent, en tussen de Apple en een WinXp. Geen gelazer met permissies en securities of wat dan ook. Werkte gelijk en bleef werken!!
Met die Win10 is het hopeloos. Je moet al heel diep graven om het password boven tafel te krijgen.
En zoals gewoonlijk, de Help van welke windows dan ook is ook waardeloos. Die heeft me nog nooit geholpen.
Jullie (en mijn zoon) zijn de enigen!
perloc

Doe dan het volgende met jouw Windows 10 computer: post enkel de link, die je via onderstaand tool verkrijgt.

Download
51ec442687372-sp_64_Canned.png
Speccy van Piriform

Bij de installatie van "Speccy" wordt gevraagd om de Google Chrome webbrowser mee te installeren.
Indien je dit niet wenst, verwijder dan de vinkjes.

Speccy van Piriform opstarten:
  • Windows 2000 en Windows XP: start "Speccy" middels dubbelklikken.
  • Windows Vista, Windows 7, Windows 8/8.1 en Windows 10: start "Speccy" middels rechtsklik en dan kiezen voor Als Administrator uitvoeren.

Speccy van Piriform gebruiken:
  • nadat de analyse van Windows klaar is, plaatst "Speccy" de uitkomst daarvan in een nieuw venster.
  • Klik nu in de menubalk op Bestand (File) en kies voor Publiceren (Publish Snapshot)
  • Bevestig het publiceren door JA (Yes) te klikken.
  • Nu zal een pop-upvenster openen met daarin de vraag voor wel of niet publiceren.
  • Bevestig dat eerste dus.
  • Kopieer nu de link in het nieuw geopende webvenster en plak die link in jouw volgende bericht.

Om even duidelijk te zijn:
Ik kan files zien op de Win 7 vanuit de Win10.
Dat betekent dat op de 7 een folder (users) in share mode staat. (Default??)
Maar ik weet niet of de folder op Win 10 (die ik wens!!) in share mode staat omdat ik die niet kan openen op de Win 7. (You might not have permission.....)
En zoals geschreven, ik kan niets meer met de share van Win 10.
Maar het betekent wel dat er communicatie mogelijk zou moeten zijn tussen beide laptops.
perloc

Wat gebeurd er als je de firewall op beide machines ( tijdelijk) uitzet?

Dat heb ik gedaan. Geen effect. Maar inmiddels zijn er nieuwe ontwikkelingen want ik zit natuurijk ook niet met mijn armen over elkaar af te wachten.
Morgen vroeg schrijf ik er meer over.
perloc

Tja, dat morgen vroeg is wel een stuk later geworden.
Ik vecht er nog steeds mee en krijg diverse veranderingen te zien in het resultaat.
Het is pas voor de 2de keer gelukt om verbinding te krijgen van de Win7 naar de Win10.
Van de 10 naar de 7 gaat vrijwel altijd.
Ik krijg nu een venster in 7 als ik netwerk en de computer aantik waarin ik de username en password moet invullen.
Die zijn zo goed als zeker gelijk aan die van de 10. Diverse keren gekontroleerd.
Nog niet gevonden waarom de user of pw niet wordt geaccepteerd.
Als iemand een tip heeft.....
Anders zoek ik verder tot ik écht vastloop.
Voor vandaag kan ik weinig doen, want we reizen terug naar Mozambique.
MVG perloc

Wat gebeurd er als je op beide machines een gelijke inlognaam met bijbehorend password aanmaakt evt als extra gebruiker met admin rechten?
Zitten ze in dezelfde thuisgroep?

Tja, verbinding maar een keer! Het blijkt dat de network passwords zomaar veranderen. Niet alleen op de 7 maar ook op de 10. Is dat een bekend fenomeen?

Het password verandert niet . Bij de verbinding kun je keuzerondjes markeren "Paswoord maar voor éénmaal onthouden" en "Paswoord voor altijd onthouden" . Bij éénmaal onthouden zal het paswoord dan ook uit het geheugen gewist worden wanneer Windows afgesloten word .

Maar ik weet niet of de folder op Win 10 (die ik wens!!) in share mode staat omdat ik die niet kan openen op de Win 7. (You might not have permission.....)

En hoe is de share modus ingesteld ?
Met meerdere gebruikers op de windows10 laptop
Of met meerdere gebruikers in de thuisgroep

Anjo: ik kan niet van het begin af aan beginnen omdat op beide machines al een netwerk is opgezet.

In Win10 gaat het heel anders dan in win7.
Windows grossiert in passswords: ik zie overal verschillende passwords die je in moet invullen maar meestal staat er niet bij welk password wordt bedoeld.
Ik kan nog steeds niet van de 7 naar de 10.
Ik krijg nu weer : "bla, bla bla.... You might not have permission bla, bla bla". en ik moet de ädministrator erbij halen.
We hebben het toch over een thuisnetwerk??
Langzamerhand krijg ik meer ervaring om dingen op te zoeken.
Ik wil eerst Win10 vervangen door Win7, dan is de zoektocht naar een bepaald iets voor beide machines gelijk.
Ik moet nu voor 2 machines een administratie voeren.
Ook hier (netwerk) laat de help functie van Windows het afweten. Daar heb ik nog nooit een oplossing gevonden.
perloc
P.s. Hierboven staat Netwerk -- met als titel Systematische aanpak netwerkproblemen.
Dat is werl erg kort door de bocht, dat artikel. Daar heb je niets aan.

Terug
Bovenaan Onderaan