Lotus test extreem krachtige elektrische Evija

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Abraham54
  • Startdatum Startdatum
  • Reacties 1
  • Weergaven 295

Abraham54

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
2 aug 2016
Berichten
36.756
Waarderingsscore
7.083
Punten
113
OS
Windows 11 Professional
AV
Microsoft Defender, MBAM & Eset Online
FW
Windows Firewall
AutoWeek
Lotus test extreem krachtige elektrische Evija

Lotus werkt aan misschien wel haar belangrijkste auto in decennia: de Evija. De monsterachtig sterke
elektrische hypercar is weer eens op z'n staart getrapt tijdens testwerk.

BB19i9eC.img

© Aangeboden door AutoWeek

Sinds Lotus onder de vleugels van het kapitaalkrachtige Geely opereert, kan het Britse merk weer met forse ambitie
naar de toekomst kijken. Dat het ze menens is, werd wel duidelijk toen het een jaar geleden het doek trok van
de Evija, de eerste nieuwe Lotus in jaren. Het is niet alleen de eerste nieuwe Lotus in een lange tijd, maar gelijk ook
de eerste elektrische auto van het merk. De tot 130 exemplaren gelimiteerde Evija zet prestaties neer die er niet
om liegen: vier elektromotoren laten tot maximaal 2.000 pk los alle vier de wielen. In minder dan drie seconden
zit de Evija vanuit stilstand op 100 km/h en nog veel indrukwekkender zijn de slechts negen seconden die nodig
zijn om op 300 km/h te zitten.

Op papier is de Evija met z'n absurde vermogen de krachtigste serieproductieauto ooit, al moet-ie natuurlijk nog
op de markt komen. Daar wordt nu hard aan gewerkt. Op het testcircuit in Hethel is een in bijzondere
prototype-achtige kleurstelling uitgevoerde Evija op z'n staart getrapt om de laatste ontwikkelingen in de praktijk
uit te proberen. Volgens Lotus zit de Evija nog op schema als het aankomt op de beloofde cijfers. De Evija krijgt
vijf verschillende rijmodi, waarbij in de 'Range'-modus 'slechts' 1.000 pk via de achterwielen overgebracht wordt,
in 'Tour' gaat er 1.400 pk naar de voor- en achterwielen, in 'Sport' is dat 1.700 pk en in 'Track' benut de Evija de
volle 2.000 paardenkrachten.

Torque Vectoring moet ervoor zorgen dat de krachten slim over de wielen verdeeld worden.

BB19i9eH.img

© Aangeboden door AutoWeek

De Range-modus moet de Evija als het goed is in staat brengen om tot 400 km af te leggen op één acculading.
De Evija put z'n kracht uit een 70 kWh-accupakket achter de voorstoelen, volgens Lotus perfect geplaatst om voor
een goede gewichtsverdeling te zorgen. Dat moet natuurlijk bijdragen aan het weggedrag van dit absurd sterke
monster. Het verleden leert dat Lotus wat dat betreft wel weet wat het doet. Een veelbelovende auto dus, al is het
nog altijd afwachten wanneer het doek van de definitieve productieversie gaat. De productiestart stond aanvankelijk
nog voor dit jaar gepland en het was direct na de introductie ook al mogelijk om een aanbetaling van maar liefst
€277.000 te doen. De kale vanafprijs van de Evija die toen werd gecommuniceerd, was een bepaald niet malse
€1,88 miljoen. Dan krijg je ook wat, zo lijkt het.

Fotogalerij:

Bron:
 
Terug
Bovenaan Onderaan