Linux voor visueel beperkten

• Onderwerp starter Onderwerp starter EvC
  • Startdatum Startdatum
  • Reacties 21
  • Weergaven 2418
E

EvC

Gast
We staan er niet zo makkelijk bij stil hoe visueel beperkte mensen met een computer omgaan.
Voor Windows zal dat keurig geregeld zijn maar onlangs kwam ik ook een Linux versie genaamd Vinux tegen.
Bij gelegenheid zal ik het als ziende uit nieuwsgierigheid eens testen in VMware.

587f9949bb3b5-vinux.png

Vind het een leuk initiatief zal er eens naar kijken.

Wat zijn jullie mogelijke bevindingen?

In VMware heb ik Vinux even laten rusten omdat ik nog niet door het installatieproces kan komen. Het heeft te maken met schermen die ik nog niet zodanig kan verschuiven om dingen aan te vinken.
Elke handeling wordt ook met audio weergegeven: een soort robotstem.

Later meer.

Zo te lezen is het installatie proces van Vimus dus niet iets voor Linux newbies.

Zo te lezen is het installatie proces van Vimus dus niet iets voor Linux newbies.
Dat denk ik persoonlijk niet,zal meer aan Vmware liggen ,heb er soms ook problemen mee.
Als ik wat tijd heb,zal dan poging wagen om het te installeren.
Mvg
Danvers

Elke handeling wordt ook met audio weergegeven: een soort robotstem.
Met sonar 2016 maakte ik dat ook mee,was standaard aan!
Was blij dat ik het uiteindelijk vond om te uit schakelen,werd gek van die stem,was altijd raam open ...raam sluiten en.....
Mvg
Danvers

@Buurman,
Mij lukt ook van geen kanten in VMware,moet ergers toch mogelijk zijn,iets met instellingen maar vind het niet: unamused:
Mvg
Danvers

Lastig ja, maar om het nu als host te installeren, alleen maar om te testen, gaat me te ver.
Toch blijf ik nog even zoeken.

Lastig ja, maar om het nu als host te installeren, alleen maar om te testen, gaat me te ver.
Toch blijf ik nog even zoeken.
Daar heb je volledig gelijk in.
Zal een van de dagen eens proberen,of hem naast apricity os op externe HDD krijg.
Mvg
Danvers

Naast braille ondersteuning heeft het ook een pakket met applicaties. Misschien kun je dat met screenshots duidelijk maken.
Screenshots van actieve vensters kun je met een timer maken (heb ik onlangs geleerd :cool:).

Naast braille ondersteuning heeft het ook een pakket met applicaties. Misschien kun je dat met screenshots duidelijk maken.
Screenshots van actieve vensters kun je met een timer maken (heb ik onlangs geleerd :cool:).
Omdat je het zo vriendelijk vraagt eens dat installatie gebeurt is.Geef ik je seintje,en ben tot je dienst:)
Timer ???
Mvg
Danvers

Buurman,
Zal een van de dagen eens proberen,of hem naast apricity os op externe HDD krijg.
In tussen gelukt :)
Laat maat weten,wat voor afbeeldingen je wil,als ik dan tijd heb,begin ik eraan!
Mvg
Danvers

Heel goed. Uiteraard weet ik niet het fijne van deze distro omdat ik me niet kan verplaatsen in een visueel beperkt persoon.
De keuze is dus aan jou. Misschien een overzicht van specifieke applicaties die je opvallen en het verschil in uiterlijk van de twee screenreaders.
Ook ben ik benieuwd welke deskop de laatste versie heeft (gebaseerd op Ubuntu 14.04): Gnome, Mate of Unity?

Vinux Wiki Sitemap

Heel goed. Uiteraard weet ik niet het fijne van deze distro omdat ik me niet kan verplaatsen in een visueel beperkt persoon.

By default Vinux provides two screen readers, Braille support plus an accessible suite of applications.

De keuze is dus aan jou. Misschien een overzicht van specifieke applicaties die je opvallen en het verschil in uiterlijk van de twee screenreaders.
Ook ben ik benieuwd welke deskop de laatste versie heeft (gebaseerd op Ubuntu 14.04): Gnome, Mate of Unity?

Vinux Wiki Sitemap

Uiteraard weet ik niet het fijne van deze distro omdat ik me niet kan verplaatsen in een visueel beperkt persoon.
Kan ik ook niet :).
Draai hem anders nog eens live,en vertel me dan wat meer.
Mijn indruk is,dat het grote hulp middel die stem is.
Mvg
Danvers

danvers zei:
Mijn indruk is, dat het grote hulpmiddel die stem is.
Je hebt gelijk, ik zie een normale distributie met de gebruikelijke applicaties in een Ubuntu Unity desktop.
Voor specifieke software moet men in het sofwarecenter zoeken.
Ik denk dat het plaatje in de openingspost voldoende is en dat er verder maar weinig te vertellen valt wat meerwaarde kan hebben.
Dank voor de dualboot die helaas zonde van de tijd is gebleken. :(

Na wat gemanoeuvreer met de venstergrootte van het installatiescherm toch nog voor elkaar gekregen in VMware.
Wat opviel na de installatie was de grootte van de vensters / karakters, het highlight iconenthema, en uiteraard de spraakbegeleiding (in het Nederlands).
Het duurde even om met deze distro vertrouwd te raken en het naar mijn zin in te stellen (als normaal ziende). Bovendien vind ik Unity niet zo prettig.
De gelijkenis met een normale Ubuntu is nu dus groot, maar visueel is er met weinig moeite veel in te stellen.

Een paar afbeeldingen:
58f017cb4518c-Schermafdruk_van_2017-04-14_02_01_44.png

58f01836527d4-Schermafdruk_van_2017-04-14_02_08_06.png

58f018958bfff-Schermafdruk_van_2017-04-14_02_00_15.png

58f018b515c21-Schermafdruk_van_2017-04-14_02_04_20.png

Terug
Bovenaan Onderaan