Linux Mint Serena 18.1 Bêta Cinnamon x64

Abraham54

Beheerder
Forumleiding
Heden heb ik na een halve dag van etteren alsnog Linux Mint Serena 18.1 Bêta Cinnamon x64 met succes kunnen installeren.
Dat etteren was een gevolg van de instelling in het bios.

Boot stond ingesteld op een combinatie van Uefi/MBR - was oorspronkelijk nodig om Windows 7 in Uefi modus te kunnen installeren.

Die instelling zorgde ervoor, dat Mint zich in de MBR versie installeerde en daardoor Grub op geen enkele wijze wou installeren, daarbij kwam de foutmelding dat er een "Reserved Bios boot ara" - minimaal 1 MB groot en niet te verwarren met /boot aangemaakt moest worden.

Uiteindelijk dat een Ubutu site daar opheldering over gaf.
Dus in het bios de instelling van Uefi/MBR geheel op Uefi gezet en dat was de oplossing.
Grub2 staat nu netjes in de Windows Boot Loader erbij en werkt als vanouds.

Ten op zichte van de stabiele versie 18 merk ik nu weer dat het opstarten in ieder geval echt snel gaat, net zo als onder Mint 17.3.
Die wou ik oorspronkelijk installeren, maar ik las op het blog van Mint veel positiefs over de bêta, dat ik toch besloot die te installeren, mede ook vanwege de betere kernelondersteuning - de nieuwste 4.4 kernel zit er nu in en er zijn ook 4.8 kernels aanwezig om te kunnen installeren.
Ik heb ondertussen alles geupdated en aangepast voor gebruik op SSD.
Zodra ik klaar ermee ben, zal ik een paar screenshots publiceren.

Hoe zo wil jij de partities zien?
Kijk maar, waarschijnlijk zie je de twee partities met daarop Mint meteen.

584c1f97a61ff-Voor_de_nieuwsgieren.png

Ik wacht tot de stabiele versie als officiële update uitkomt dan hoef ik waarschijnlijk niets aan te passen v.w.b. mijn SSD. Mijn computer mag gerust in 1 of 2 minuten opstarten, het hoeft niet van 0-150 in 3 seconden

Terug
Bovenaan Onderaan