linux mint naast windows 10

• Onderwerp starter Onderwerp starter Verwijderd forumlid 58
  • Startdatum Startdatum
  • Reacties 74
  • Weergaven 4071
V

Verwijderd forumlid 58

Gast
Ik werk met een acer aspire E1-522 en daar staat windows 10 op, dus zou ik graag de laatste versie van linux er naast willen zetten?
geen uitleg over via een usb stick omdat ik liever werk met een herschrijfbare dvd-rom.
hoe ga ik precies te werk? vroeger wist ik hoe het moest maar geef eerlijk toe dat ik mijn kennis hierover kwijt ben

toska

Post een afbeelding van gemaximaliseerd Schijfbeheer.

G is onderdeel van de HD in jouw notebook?

ja staat er een paar bestanden in niet van windows zelf, die kan ik wel verhuizen zodaning dat die G leeg is?

Voor Linux Mint is dat dan een echt grote ruimte.

Computertip

Indien je een vrije USB stick hebt kan de ISO van Mint via Rufus op die stick krijgen, zodat jij met stick daarna jouw computer met live versie van Mint kan opstarten.

Als ik die iso op een stick zet en deze inbreng op een usbpoort, kan je dan bij het opstarten kiezen welk systeem je wenst?

Als de F12 bootmenu functie is ingeschakeld wel..

Dan moet het lukken.

moet naar de winkel heb geen herschrijfbare dvd-roms meer?

Rufus en een 2 GB USB stick zijn voldoende om een opstartbare USB-stick met Linux Mint te maken.
USB is vele malen sneller dan een DVD-rom.

oke abb dan koop ik me een usb stick, moet ik dan die bestanden die normaal te zien zijn kopieren naar die usbstick? bij die handleiding spreken ze over een geheugenstaafje van meer dan 2gb en 2.0 en hoger?

Als je überhaupt nog geen USB-stick hebt - wat mij verbaast - koop dan meteen een grotere.

En nee - je laat Rufus het werk doen.
Want anders lukt het niet.

ja heb hier er 3 van 8 tot 14 gb maar daar staan belangrijke bestanden en foto,s op zal eens kijken of ik een kan leeg maken

Dan neem je die van 8GB en kopieer je de data daarvan naar een map in jouw computer.
En dan heb je een stick die voldoet en via Rufus tot bootable Linux Mint worden gemaakt.

Terug
Bovenaan Onderaan