Linux Mint klonen naar SSD

• Onderwerp starter Onderwerp starter ArtstudioG
  • Startdatum Startdatum
  • Reacties 27
  • Weergaven 4149

ArtstudioG

pc-aholic
Lid geworden
30 jan 2017
Waarderingsscore
502
Punten
113
Leeftijd
66
OS
Windows 11
Website
www.artstudiog.be
Mbt bureaubladgadgets: bestaat er ook zoiets voor Linux? Ik had al screenlets gevonden maar dat wil niet installeren in de laatste versie van Linux Mint.

Amaai, da's een heel andere manier van denken in Linux tegenover Windows. Hier moet even een knop in het hoofd omgeschakeld worden. Is er ook een manier om mijn Linux HDD volledig te clonen naar een SSD? Moet ik iets voorbereiden op de SSD (formateren, MBR, ...)?

Ik heb nu een aantal discussies van jou in het Linux Mint forum gezet.
Ongetwijfeld zullen leden van de Linuxgroep hier verder op ingaan.

Het clonen wil alsnog niet echt lukken via Clonezilla. Ik kan het ganse menu doorlopen en heb al verschillende wegen geprobeerd, van automatisch naar expert, enz ... maar steeds krijg ik een foutmelding dat de target-schijf kleiner is dan de source-schijf. IN de pc zit een HDD van 500Gb met Linux Mint en ik wil de volledige schijf rechtstreeks clonen naar Samsung SSD van 250Gb

Mijn eerste gedachte is dat je de bron even groot maakt als het doel. Resizen dus met Gparted.

Laatst bewerkt:
Het is maar heel normaal dat het clonen niet lukt . De doelschijf (Target) moet een even grote of groter capaciteit hebben dan de bronschijf ! Moest de bronschijf (Target) 250 GB zijn en de doelschijf 500 GB dan zal het clonen probleemloos lukken .

Het is maar heel normaal dat het clonen niet lukt . De doelschijf (Target) moet een even grote of groter capaciteit hebben dan de bronschijf ! Moest de bronschijf (Target) 250 GB zijn en de doelschijf 500 GB dan zal het clonen probleemloos lukken .

Dacht dat het al ergers in bericht 7 word vermeld!
Mvg
Danvers

In bericht 7 lees ik
Mijn eerste gedachte is dat je de bron even groot maakt als het doel. Resizen dus met Gparted.
Clonen is een identieke copie van een harde schijf maken en niet een identieke copie van een partitie maken . Bij clonen ga je alle sectoren (gebruikte en ongebruikte) van een harde schijf kopiëren naar een andere harde schijf .

Blijkbaar zal ik me toch verder moeten verdiepen.
Het lastige is dat ik maar één schijf heb en het dus niet kan uitproberen.

De TS kan natuurlijk ook gewoon een verse Mint installatie (of andere distributie) op de kleine schijf zetten en zich later verdiepen in het clonen.

Stap voor stap dus (het mag niet tegen gaan staan).

Ik had al geprobeerd om de partitie op de HDD (500Gb) te verkleinen maar dat lukte niet, staat vergrendeld om de een of andere reden. Vervolgens heb ik op een externe HDD een image gemaakt ipv directe copie. Daarna de HDD in de PC vervangen door een kleinere SSD en vervolgens de image van die externe HDD terugzetten op de interne SSD ... helaas, speculaas, weer diezelfde melding.
@EvC: een verse Mint installatie was uiteraard het eerste wat ik probeerde maar om een onverklaarbare reden wordt mijn SSD niet herkend bij de installatie van Linux Mint. Het is een Samsung 750 EVO. Vandaar mijn poging tot clonen. De Samsung is perfect in orde (nieuw) en goed getest.
Ik zal het hier maar bij laten, de Linux op de klassieke HDD is sowieso al snel.

Het clonen wil alsnog niet echt lukken via Clonezilla. Ik kan het ganse menu doorlopen en heb al verschillende wegen geprobeerd, van automatisch naar expert, enz ... maar steeds krijg ik een foutmelding dat de target-schijf kleiner is dan de source-schijf. IN de pc zit een HDD van 500Gb met Linux Mint en ik wil de volledige schijf rechtstreeks clonen naar Samsung SSD van 250Gb
Om even terug te komen op mijn vorige bijdrage .
Lees hier meer bij Limitations .
Ik had al geprobeerd om de partitie op de HDD (500Gb) te verkleinen maar dat lukte niet, staat vergrendeld om de een of andere reden.
Hoe voer je dit uit ? ik veronderstel met Gparted . Maar als je Gparted gebruikt vanuit Linux Mint is het normaal dat de HD vergrendelt is , dit omdat ze in gebruik is . Wil je de de partitie verkleinen zul je dit moeten met een live schijfje aan te maken of een opstartbare USB stick en hiermee de PC booten en Gparted uitvoeren .
Download hier Gparted .

@EvC: een verse Mint installatie was uiteraard het eerste wat ik probeerde maar om een onverklaarbare reden wordt mijn SSD niet herkend bij de installatie van Linux Mint.
Die Samsung gebruik ik ook, maar ik moest het BIOS wel op Legacy zetten. Misschien bereik je dan wat meer.

Legacy is aangeduid/geactiveerd. Ik ga de instructies van Swake eens proberen met de Live USB-stick van Linux.
Wordt vervolgd.

@EvC: een verse Mint installatie was uiteraard het eerste wat ik probeerde maar om een onverklaarbare reden wordt mijn SSD niet herkend bij de installatie van Linux Mint.
Welke versie van Linux Mint probeer(de) je te installeren
17 , 17.1 , 17.2 , 17.3 of 18 , 18.1
Linux Mint heeft 4 werkomgevingen , Xfce , KDE , Cinnamon en Mate
Welke van de 4 werkomgevingen wou je installeren .

Het verkleinen van de schijf is gelukt volgens de instructies van Swake maar het clonen wil nog steeds niet lukken!!
Maar ... ik heb een nieuwe Live USB-stick aangemaakt (Linux Mint 18.1 cinnamon-64bit) en dit keer met een ander USB2-stickje en raar maar waar, Live USB start op en ik heb nog eens een poging gedaan voor een nieuwe installatie naar SSD en gelukt, hoera!! Nu kunnen we in volle snelheid gaan experimenteren. Ga nu eens kijken wat "Wine" voor mij kan betekenen ;)

Ga nu eens kijken wat "Wine" voor mij kan betekenen ;)
Ben daar ook al mee bezig,sommige dingen lukken mij andere weer niet lol,mijn Engels is te slecht!!!
Tof dat het je nu gelukt is !
Hier wat info over Wine (Engels)
Mvg
Danvers

Ga nu eens kijken wat "Wine" voor mij kan betekenen ;)
In plaats daarvan kun je je (later) beter verdiepen in het gebruik van een virtuele machine met Windows, binnen Linux.
Op die manier kun je heel veel wat je al gewend bent.

Terug
Bovenaan Onderaan