• De community van 'PiepComp Support - dat andere PC-Helpforum' staat voor u klaar, om hulp bij computerproblemen te geven,
    zoals traagheid, malware, BlueScreensOfDeath, netwerkproblemen, crashes, updateproblemen en nog veel meer!

Discussie Lees goed voordat je conclusies trekt

m44rtn

Gevestigd lid
Lid geworden
16 jan 2018
Waarderingsscore
94
Punten
28
Leeftijd
17
Website
github.com
Het leek mij leuk om de pret te bederven hier. Ook is dit de eerste post in dit subforum...

Introducing the first post in Tips, wensen en vragen
Coming to you today!

Goed, sorry daarvoor. Dit is een soort van een discussie maar ook gewoon meer een opmerking. Doe ermee wat je wilt.

Disclaimer: Het is niet mijn bedoeling om met dit topic iemand boos te maken, te irriteren of leugens te verspreiden. Ook is dit topic niet gericht op 1 persoon, maar in het algemeen aan het forum. Dit topic is er enkel om aan te geven wat ik waarneem en mijn mening hierover. Ik geef alleen voorbeelden mocht dit mij gepast lijken. Daarnaast vraag ik jullie, mochten jullie hier ook een bericht posten, dit ook op deze manier te doen. Alvast bedankt.

Nu dat we dat uit de weg hebben...

Ik zou graag aandacht willen vragen voor het geval dat er met enige regelmaat, naar mijn mening, kwalitatief slecht gelezen wordt. Hiermee bedoel ik niet te zeggen dat mensen slecht kunnen lezen, maar dat er misschien te weinig tijd besteed wordt aan het correct begrijpen van iemand zijn tekst.

Zo zie ik wel eens dat er in een discussie/argument, het volgende gebeurd:
1. iemand (persoon A) beweert iets over iets
2. iemand anders (persoon B) is het daarmee eens en zegt dat ook, maar geeft toch aan dat er twijfel is over de bronnen, enkele beweringen of over wat er in de toekomst zou kunnen veranderen waardoor de argumentering van persoon A (waar persoon B zich in kan vinden) misschien toch nog onjuist verklaard kan worden.
3. persoon A heeft niet goed begrepen dat persoon B het eigenlijk eens was met persoon A, en gaat op de argumentering van persoon B in alsof persoon B het er niet mee eens was,
(4. er ontstaan misverstanden omdat nu onduidelijk is geworden of persoon B het nou wel of niet eens was met de argumentering van persoon A.)

Ik zou graag iedereen willen vragen, en dit geld ook voor mezelf, om goed op te letten wat iemand schrijft en wat zijn/haar motivaties zijn. Mocht iemand zijn tekst onduidelijk zijn, vraag dan eerst om uitleg of verklaring.

Ik zou het interessant vinden om te weten wat jullie hierover denken, of wat jullie mening is.

Nogmaals, dit is niet een post gericht op een specifiek iemand. Wel is dit een post om mijn mening aan te geven. Het is gericht aan iedereen, of je je nou wel of niet aangesproken voelt door deze tekst.

K

Kate

Hoi Maarten, ach dit is me best wel eens opgevallen en ik ben er van overtuigd dat ik me er zelf ook wel aan zal bezondigen.

Maar ik reageer nu op het feit dat je dit interessant zou vinden. Niet omdat ik het zo vervelend vind als een discussie verschillende kanten op gaat. Ik mag graag naar Buitenhof of iets dergelijks kijken en dan ben ik blij dat het spontaan is en niet zo ingestudeerd.
Maar aan het stuk hierboven tussen 'zo zie ik wel eens' en 'ik zou graag iedereen' , nou daar ben ik niet aan begonnen, want het lijkt wel een puzzel: wie zegt iets tegen wie. Daar wil ik niet over discussiëren met je, brr. En ik hoef er ook geen uitleg of verklaring over!

Kortom: ik ben bang dat we allemaal onze eigen wijze van reageren op een topic hebben, en daar ben ik erg blij om. En het mooie van dit forum is, dat je via 'reageer' een citaat van een ander kunt invoegen, zodat het toch erg duidelijk is.

Ik hoop dat je iets aan mijn reactie hebt, want dat is toch wat je wilde. Maar.....wie weet komen er nog heel andere!

m44rtn

Gevestigd lid
Lid geworden
16 jan 2018
Waarderingsscore
94
Punten
28
Leeftijd
17
Website
github.com
Dus ook als er ruzies of misverstanden ontstaan doordat er niet goed begrepen wordt wat er gezegd wordt?

Ik vind het ook goed en fijn dat iedereen op zijn eigen manier kan reageren.

Maar wat ik met het voorbeeld bedoelde was niet wie wat tegen wie zegt, maar wie wat begrijpt en hoe. Dus niet dat iemand anders reageert dan een ander, maar het feit dat er een misverstand is ontstaan omdat persoon A, persoon B verkeerd had begrepen terwijl dit niet had gehoeven.

Dus misschien is het niet alleen de lezer, maar ook de schrijver; samen zorgen ze voor een misverstand.

K

Kate

Ruzies mogen er natuurlijk nooit in een discussie ontstaan. Maar ik vind het nog belangrijker dat je de manier van schrijven respectvol en netjes houdt. En dat is soms moeilijk, maar je moet altijd goed bedenken of je een reactie zo kunt versturen zoals je hem schreef. Hoezeer je van je gelijk ook overtuigd bent, je reactie moet ook leuk zijn voor anderen om hem te lezen.
Soms weet ik heel zeker: hier geef ik mijn mening niet! Want dan raakt het me teveel. En ik heb hier niet de opdracht om iedereen te overtuigen van mijn mening, die kan ik dan goed voor me houdem!
En elkaar verkeerd begrijpen is altijd te herstellen, maar je moet het wel doen!!!!

quandor

hondje
Lid geworden
23 aug 2017
Waarderingsscore
113
Punten
43
Leeftijd
60
@maarten70 : ik heb je bericht goed gelezen ( :cool: ) en concludeer dat ik het herken.

Een andere / volgende bron van irritatie is wellicht ook het gemis aan voldoende informatie waardoor berichtjes soms 'uit de bocht gieren'.

Ik charcheer : "Mijn computer doet 't niet meer, wat moet ik nu doen?"

Een dergelijke vraagstelling leidt dan bij 'helpers' niet zelden tot een wat geïrriteerde reactie waarop topicstarter ook weer een klein beetje geprikkeld reageert en dan is het cirkeltje wel zo'n beetje rond rond.

Bovenaan Onderaan