laptop omzetten naar Oekraiense taal

Najsnarf

Enthousiast Lid
Lid geworden
5 aug 2016
OS
W10pro
AV
FSecure van KPN
Ik heb een overtollige Lenovo Ideapad laptop beschikbaar gesteld aan buurtgenoten die waarschijnlijk binnenkort Oekraieners in hun huis (een gastenverblijf) krijgen. Mijn vraag is of iemand al ervaring heeft met het overzetten van de taal zowel voor Windows 10 als voor de aanwezige Office. Als ik daar naar zoek bij "instellingen"en in "word" kom ik hier:
627faea34ca0f-No.001.jpg

en voor Office hier:
627faed261bfc-No.002.jpg

Daarbij neem ik aan dat zij vooralsnog liever Oekraïens als taal hebben dan (bijvoorbeeld) Engels of Nederlands.
Ook zie ik dat Bol.com zowel een Oekraïens toetsenbord verkoopt, maar ook plakletters voor het bestaande toetsenbord.(of die blijven plakken?)
Alles t.z.t. na overleg (en: of ze sowieso een laptop willen hebben, want de smartphone zal daar # 1 zijn denk ik). Voor alle zekerheid heb ik een back-up (Aomei) om terug te kunnen gaan naar Nederlands, maar dat zal dan wel moeten met ook vanuit boot-menu en opstarten met (NL) opstart-USB en de back-up op een andere uitwendige USB. Nogmaals: heeft iemand enige ervaring?
plakletters hier:
en toetsenbord hier na enig zoeken bij maxx.nl via bol.com :
627fb32a07c6c-No.003.jpg

Abraham54

Beheer
Team lid
Lid geworden
2 aug 2016
Oplossingen
5
Leeftijd
68
OS
Windows 10 Professional
AV
F-Secure Antivirus (Ziggo)
FW
Windows Firewal
Je kan de taalpakketten als extra in Windows installeren, zodat per knopdruk kan oversgechakeld
kan worden van de ene taal naar de andere taal.

Najsnarf

Enthousiast Lid
Lid geworden
5 aug 2016
OS
W10pro
AV
FSecure van KPN
Ja, zo ver was ik al, maar ik vraag of er lezers zijn die het echt uitgevoerd hebben (en niet alleen bv. een Engelstalige Windows of Firefox overzetten op Nederlands, maar naar een taal die wie voor ons niet leesbaar is met die cyrillische letters.
Het woord Путин kan iedereen nog wel lezen als je weet dat de eerste letter een P is, maar dan houdt het bij mij op.

Black Tiger

Moderator
Team lid
Lid geworden
6 aug 2018
Oplossingen
3
OS
Windows 10 Pro
AV
AVG
FW
Windows Firewall
als je weet dat de eerste letter een P is, maar dan houdt het bij mij op.
Bij mij hield het meteen al op, totdat je me zij dat die eerste letter een P is, dat wist ik ook niet dus ik gok dat er Pint staat maar dat zal het wel niet zijn.
Ah... even opzoeken leert dat het hier om de grote Russische bandiet gaat. Had ik er niet uit gehaald.

Abraham54

Beheer
Team lid
Lid geworden
2 aug 2016
Oplossingen
5
Leeftijd
68
OS
Windows 10 Professional
AV
FW
Windows Firewal
Ik heb er nog over nagedacht.

Ik zou de laptop eerst voorzien van een bios-wachtwoord en sla dat wachtwoord dan goed op.
Ten tweede, geef jouw Windows een goed wachtwoord (desnoods het zelfde wachtwoord als het bio!).
En installeer dan op een nieuwe Partitie Windows 10 in het Oekraïens.
Via het tandwieltje krijg je dan instellingen in die vreemde taal, maar je weet waar de Bijwerken knop zit (de laatste).
Update Windows dan.

Het installeren van een office pakket laat je gewoon over aan de Oekraïners - Libre Offic e zal het dan wel worden.
Hetzelfde geld voor e-mail, laat dat over aan de nieuwe gebruiker.

Door het Bois/Uefi van een wachtwoord te voorzien, ben je handigers voor en behoud je een notebook dat je altijd kan terugbrengen
naar je moederstaal.

Abraham54

Beheer
Team lid
Lid geworden
2 aug 2016
Oplossingen
5
Leeftijd
68
OS
Windows 10 Professional
AV
FW
Windows Firewal
Een nog beter idee is een back-up van Windows te maken en dan de laptop van een Oekraïense Windows 10 voorzien!

Najsnarf

Enthousiast Lid
Lid geworden
5 aug 2016
OS
W10pro
AV
FSecure van KPN
Dank voor je info. Ik wacht eerst maar af òf en wanneer die mensen komen, en of ze behoefte hebben aan een gewone laptop. En ook of ze redelijk Engels spreken om te kunnen overleggen. Volgens mij moet die (door mij aangeschafte) Office voor hen ook in het Oekraiens werken. Libre Office heeft geen mail. dus dan is hun keuze Gmail of Thunderbird of zo. Ik wacht eerst maar af en meld mij bij vragen.
Ik heb (van alle pc's hier in huis) een recente back-up. (zie # 1)

Abraham54

Beheer
Team lid
Lid geworden
2 aug 2016
Oplossingen
5
Leeftijd
68
OS
Windows 10 Professional
AV
FW
Windows Firewal
Goed idee van je.
Maar ik zou niet MS Office met jouw licentie meeleveren.
Libre Office en Thunderbird zijn in zo'n toestand de betere opties om te laten gebruiken.

Dotchiejack

Junior Lid
Lid geworden
19 dec 2021
In bijlage het Oekraiens taalpakket voor Office 32 bit.

Instructies:

Configureren Office taal​

Wanneer u het taalpakket hebt geïnstalleerd, moet u Office configureren voor uw nieuwe taalvoorkeuren. Deze configuratie is van invloed op al uw Office-toepassingen.

Ga in een Office-toepassing naar Bestand > Opties > Taal.
  1. Controleer onder Office-weergavetaal of de weergavetaal wordt weergegeven die u wilt gebruiken voor Office.

Weergavetaal voor Office
  2. Controleer of de taal die u wilt gebruiken voor het schrijven van uw document, wordt weergegeven onder Bewerkingstalen en taalprogramma's voor Office.
    Bewerkingstalen en taalprogramma's voor Office

Als het pakket met taalaccessoires taalprogramma's voor die taal bevat, wordt de status weergegeven als Taalprogramma's geïnstalleerd. Als de status Taalprogramma's beschikbaar is, klikt u op de koppeling om de taalprogramma's te installeren.
  3. Start alle Office-programma’s opnieuw om de wijzigingen te activeren.

Bijlagen

• OfficeSetup.exe
    7,8 MB · Weergaven: 1

Abraham54

Beheer
Team lid
Lid geworden
2 aug 2016
Oplossingen
5
Leeftijd
68
OS
Windows 10 Professional
AV
FW
Windows Firewal
Waarom? Als je iets weg geJe hebt gelijk als die weggegeveft doe je dat toch niet? Maar waarom zou je dat sowieso doen, ook al is het een leentoestel?
Je hebt gelijk als die weggeven wordt.
Echter: wordt het toch een uitleen, dan is het beveiligen van het bios eigenlijk een vereiste, om verrassingen te voorkomen.

Najsnarf

Enthousiast Lid
Lid geworden
5 aug 2016
OS
W10pro
AV
FSecure van KPN
Ik heb nergens geschreven dat het een uitleen zou worden: ik heb voldoende reserve-pc's en ssd's en back-ups inmiddels. Heeft Dotchiejack mij # 1 gelezen? daar heb ik het al over om zowel taal van Windows als van Office te wijzigen. En och, een goed werkende office kopen is ook een kwestie van 2 tientjes, dus waarom modderen met een ander programma. Zie verder weer --> #7.

Bovenaan Onderaan