Te Koop Laptop gaat na en half uurtje zomaar uit.

perloc

Gevestigd lid
Lid geworden
19 jun 2017
Reaction score
17
Punten
18
Leeftijd
82
Het staat er! laptop na een half uurtje aan, gaat zomaar uit.
Dan denk je gelijk aan oververhitting van de uP. Dat is om tenminste 3 redenen onwaarschijnlijk.
1. Nadat een jaar, twee jaar geleden dit inderdaad een paar keer gebeurde, te heet, heb ik, na reiniging van het koelblok, onderop de ingang van de luchtinlaat naar het ventje een luchtige dunne spons geplakt. Die vangt het eerste groffe stof op.
Dat is dus twee jaar goed gegaan.
Als ik de laptop boot komt er een normale hoeveelheid lucht uit de uitlaat, dus versopt lijkt het koelblok niet.
2. Als ik Speccy draai die nadat de laptop uit zichzelf is uitgegaan, weer aanzet (boot van Win7) zie ik een temp van 43-45 graden. Dat is toch niet (te) heet?
3. Ik heb de laptop weer opengemaakt, (het is een onzettend karwei!!!) niet tot op het koelblok maar wel zichbaar op de ventilator, heb ik met de stofzuiger eerst op de ventilator gezogen, daarna de slang op de stofzuiger op de uitlaat aangesloten, komt een forse stroom lucht uit, en op de uitlaat aan de zijkant van het koelblok gezet. De vertilator ging met grote snelheid draaien.

Ik heb ook nog even getest de hoeveel voelbare lucht mèt en zònder sponsje: geen verschil merkbaar.
Na een tijd aanstaan voel ik nog nauwelijks hete lucht, zoals vroeger, uit de uitlaat komen. Probleem met het ventilatortje? Maar ook in de buurt van de uP voelt de kast boven en onder nauwelijks warmer dan de rest aan.

Ik vermoed dat er iets anders aan de hand is.
Laptop is zeker 10 jaar out, HP G62
Windows 7 Ultimate

Iemand een idee??
perloc

Abraham54

Admin
Team lid
Lid geworden
2 aug 2016
Reaction score
1.931
Punten
113
Leeftijd
66
Ongetwijfeld zal er inwendig een stof opeenhoping zijn, die een en ander verzaakt

Black Tiger

Enthousiast
Lid geworden
6 aug 2018
Reaction score
315
Punten
83
Website
www.satellitefun.org
Misschien cpu of gpu oververhitting. Dit is toch 9 van de 10 keer een temperatuurprobleem ergens. Dus nooit 100% uitsluiten.
Het beste kun je het eens proberen realtime bij te houden.
Dus niet met Speccy achteraf maar met een tool als CPUID HWmonitor die diverse temperaturen (en stroompjes) bij houdt. Daarop is ook al snel te zien of er iets stijgende is of er een probleem is met stroomwaardes ergens.

perloc

Gevestigd lid
Lid geworden
19 jun 2017
Reaction score
17
Punten
18
Leeftijd
82
@Abraham54: Als ik wist wat normaal was kon ik wat meer zeggen.
Ik heb Speccy aangezet. Na een tiental minuten blijft de uP temp op ongeveer 45 graden hangen
Ik ben aan het werk gegaan. Met wat ik bezig ben, programmeren, blijft de temp rond die waarde, soms piept ie voor 1 seconde boven de 50.
Om hem te stressen heb ik een video opgezet. Langzaam loopt de temp op tot 55 graden en piept soms 1 sec. boven de 60.
@Black Tiger: Speccy meet konstant de temp. Iedere seconde (tenzij dezelfde waarde) verspring de temp waarde.

Wat is normaal?
perloc

Discovery Sjeng

Bekend gezicht
Lid geworden
13 jun 2019
Reaction score
57
Punten
28
Leeftijd
63
Ik dacht dat HP ook Tools ter beschiking had gesteld , om Diagnose en Testen te draaien.

Black Tiger

Enthousiast
Lid geworden
6 aug 2018
Reaction score
315
Punten
83
Website
www.satellitefun.org
Speccy meet konstant de temp
Ja maar het kan nooit kwaad ook eens een andere tool te proberen. Je schreef echter dat je pas na het rebooten keek. Het gaat er juist om te kijken wat ie doet net voordat ie uitvalt. Vandaar mijn antwoord.
Wat normaal is? Dat hangt er helemaal van af wat je aan het meten bent. Voor cpu's kan het er weer van afhangen welke cpu er in zit, ik heb ze liefst onder de 65 graden. Moederbord zou ik in alle gevallen zeker niet graag hoger zien dan 45 graden bijvoorbeeld.

Het kan ook heel iets anders zijn. Een of andere gekke afsluit instelling die niet lekker werkt. Alleen is dat meer een zeldzaamheid.

perloc

Gevestigd lid
Lid geworden
19 jun 2017
Reaction score
17
Punten
18
Leeftijd
82
Het zier ernaar uit dat mijn veronderstelling in het openings bericht bewaarheid gaat worden. Ik schreef:
"Ik denk dat er iets anders aan de hand is."
Het is waarschijnlijk mijn batterij die het plotseling laat afweten, zonder enig bericht.
Ik werk normaal op de batterij en als ik een waarschuwing krijg dat er nog maar 11% aan energie beschikbaar is sluit ik de lader aan.
Het is daarnet wéér gebeurd! Op batterij voeding en die is vrijwel leeg (denk ik). Ik ga konstant met aangesloten lader werken en als hij niet binnen drie dagen weer een keer uitvalt is het de batterij die me dat aandoet, snik.......
perloc

perloc

Gevestigd lid
Lid geworden
19 jun 2017
Reaction score
17
Punten
18
Leeftijd
82
Ik ben ook pas de laatste keer op het idee gekomen dat het de batterij zou kunnen zijn.
Dat komt omdat ik vlak voor opstart (hibernate) zag dat de batterij bijna leeg was.
En even later, Pats!!, uit!
Misschien opgelost, maar even een paar dagen afwachten.
Als ik niet terug kom dan is het opgelost.
Ik koop geen nieuwe (batt) meer. De laptop is te oud en mankeert wel zo een en ander.
De CD-drive werkt niet meer.
En zeer waarschijnlijk is ook het Wlan/BT blokje defect want ik kan niet meer internetten en een netwerk opzetten.
Alles geprobeerd.
Welbedankt!!
MVG perloc

perloc

Gevestigd lid
Lid geworden
19 jun 2017
Reaction score
17
Punten
18
Leeftijd
82
Toch nog even terugkomen. Het is inderdaad de batterij. Het laadlampje blijft nu continu branden.
Dus die is afgeschreven. Sinds aangesloten op de lader is het systeem niet meer uitgevallen.
Iedereen welbedankt!
perloc

Abraham54

Admin
Team lid
Lid geworden
2 aug 2016
Reaction score
1.931
Punten
113
Leeftijd
66
Fijn, dan kan deze discussie op opgelost gezet worden.

Bovenaan Onderaan