Koudegolf

• Onderwerp starter Onderwerp starter Abraham54
  • Startdatum Startdatum
  • Reacties 16
  • Weergaven 1018

Abraham54

Administrator
Forumleiding
Lid geworden
2 aug 2016
Waarderingsscore
7.052
Punten
113
OS
Windows 11 Professional
AV
Microsoft Defender, MBAM Free & Eset Online
FW
Windows Firewall
De poolwervel is gesplitst en het oostelijke deel van de poolwervel is over Europa komen te hangen.
Met als gevolg dat in plaats van wind uit het westen met gematigde temperatuur, er nu koude tot zeer koude lucht uit het oosten komt.
Mocht je niet begrijpen waar ik het nu over heb: "Plotseling stratosferische opwarming gebeurtenis" breekt de poolwervel in tweeën - Forum voor Discussies
Op Windy.com kan je zien wat er thans gebeurt en kan je ook makkelijk zijn waar het echt koud is.

Windy as forecasted

De wind is inderdaad straf en ijskoud en komt rechtstreeks uit het oosten.
Diepvrieskou :cold_sweat:

Deze koude periode doet me herinneren aan winter december1983-januari1984 , maar toen had het ook nog eens goed gesneeuwd en vroor het ook nog eens overdag .

Volgens mij wordt het morgen een pyjama-dag! Eerst uitslapen, dan de verwarming hoger en om een uur of 10 brunchen, lekker met een eitje , een broodje uit de oven, en grote koppen koffie. Ik denk dat ik de dag wel door kom!

En ik herinner me nog de winter van 1977-19978! Het personeel van onze school kwam op de schaats over de straat naar school, en de kinderen gingen er van uit dat de juf niet kwam, dus die bleven thuis, wat ook veiliger was.

Deze koude periode doet me herinneren aan winter december1983-januari1984 , maar toen had het ook nog eens goed gesneeuwd en vroor het ook nog eens overdag .
Volgens mij wordt het morgen een pyjama-dag! Eerst uitslapen, dan de verwarming hoger en om een uur of 10 brunchen, lekker met een eitje , een broodje uit de oven, en grote koppen koffie. Ik denk dat ik de dag wel door kom!

En ik herinner me nog de winter van 1977-19978! Het personeel van onze school kwam op de schaats over de straat naar school, en de kinderen gingen er van uit dat de juf niet kwam, dus die bleven thuis, wat ook veiliger was.

voor mij is dat de winter 2010-2011 o_O

Als ik het zo lees, zijn er in de laatste 30 jaar al verschillende ijstijden geweest en gaan we nu aan de volgende beginnen. Hebben jullie genoeg eten in de vriezer? Maar je kunt het straks dus ook ongestoord gewoon in de tuin leggen (denk aan de vogels, die ook honger hebben!).

Als ik het zo lees, zijn er in de laatste 30 jaar al verschillende ijstijden geweest en gaan we nu aan de volgende beginnen. Hebben jullie genoeg eten in de vriezer? Maar je kunt het straks dus ook ongestoord gewoon in de tuin leggen (denk aan de vogels, die ook honger hebben!).

@Kate wij hebben hier 4 diepvries draaien waar onder een oude diepvriezer van de colruyt-winkel

Ha, dan zit jij helemaal goed en weet ik waar ik moet wezen als ik als een hongerige wolf door het huis loop! Ik kom dan op de schaats, denk ik!
En... is de colruyt-winkel net zoiets als Albert Heijn?

Colruyt is inderdaad een Belgische winkelketen die opgericht werd eind jaren 60 door Franz Colruyt . De winkels zijn wel niet zo modern ingericht als Albert Heijn . Daarom dat colruyt dan ook de laagste prijs in voeding kan handhaven .

Het is ongeveer 40 jaar geleden dat ik ook diepvrieswerk gedaan heb , in een opslagplaats (concurrentie van colruyt) . -18 graden , wel met een diepvrieskostuum dat ik leek op een eskimo. Die koude is wel niet te vergelijken met de ijzige natuurlijke koude . We mochten dan ook maar max 15 minuten in zo een diepvriesruimte blijven of onze longen konden bevriezen .

Wat leuk dat je dat vertelt, Swake. Want ik bedacht later dat het misschien wel een hele grote firma in diepvriezers was! Als ze zo laag in prijs zijn, lijken die winkels misschien wel een beetje op onze Lidl-winkels.

En nu lees ik intussen hoe koud jij het had in die opslagplaats. Dood eng, hoor Swake, en misschien heb je daar wel reuma of artrose opgelopen, waardoor je nu zo'n last hebt! Die opslagplaats is niet geschikt voor mensen, ook niet voor Eskimo's!

Het is ongeveer 40 jaar geleden dat ik ook diepvrieswerk gedaan heb , in een opslagplaats (concurrentie van colruyt) . -18 graden , wel met een diepvrieskostuum dat ik leek op een eskimo. Die koude is wel niet te vergelijken met de ijzige natuurlijke koude . We mochten dan ook maar max 15 minuten in zo een diepvriesruimte blijven of onze longen konden bevriezen .

mij papa toen een gekocht van colruyt soms zetten ze oude diepvriezen te koop

Heb je een auto, die buiten in de kou staat, zorg er dan voor, dat bepaalde dingen dan niet in de auto achtergelaten worden:

a) electronische apparaten zoals smartphone en notebooks: door de kou kunnen de accu's onherstelbare schade oplopen
b) medicamenten: in de kou (-15 graden) kunnen hun werking verliezen
c) frisdranken: kunnen door bevriezing exploderen
d) levensmiddelen in blik en glas: bij vrieskou in de auto bevriest de inhoud en daardoor breidt de inhoud uit en kan de verpakking exploderen
e) houten muziekinstrumenten enz. kunnen door de kou en de droogte barsten in de oppervlakte oplopen.

Heb je een auto, die buiten in de kou staat[...]
Mijn auto's staan lekker warm en droog binnen:

5a92af8e7d945-Mijn_auto_s.png

Terug
Bovenaan Onderaan