kloon maken met laptop en met desktop

Najsnarf

Bekend Lid
Lid geworden
5 aug 2016
Reacties
1.572
Reaction score
158
Punten
63
Af en toe maak ik (naast een backup) ook af en toe een kloon. En dan zie ik dat bij een laptop dat gaat door de doel-ssd aan te sluiten op een USB-poort (met de geschikte connector), maar dat het maken van een kloon bij een dektop dat alleen lukt met Sata-bekabeling. Kan iemand mij uitleggen waarom dat zo is? Uiteraard controleer ik de laptop-kloon wel door er alsnog mee op te starten, dus de oorspronkelijke ssd even te vervangen door de nieuwe.

ShadyAngel

Gewaardeerd Lid
Lid geworden
12 sep 2018
Reacties
2.309
Reaction score
920
Punten
113
Leeftijd
61
Ik heb destijds mijn desktop harde schijf gekloond via een externe USB connector. Na inbouw in mijn nieuwe desktop kon ik er toch van opstarten zonder problemen.

Abraham54

Beheer
Team lid
Lid geworden
2 aug 2016
Reacties
21.444
Reaction score
5.169
Punten
113
Leeftijd
67
Ik snap het geschetste probleem ook niet.
Kloonsoftware vraagt altijd om een doellocatie; als de aangesloten USB-SSD/HD daarbij in de desktop niet wordt herkend, dan controleren of de USB-SSD/HD in Verkenner getoond wordt.
Is dat wel het geval, dan de kloonsoftware afsluiten en opnieuw opstarten met administratorrechten, lost dat het probleem dan op, dan is het goed.
Blijft het probleem van niet herkennen dan een andere USB-poort proberen.

Najsnarf

Bekend Lid
Lid geworden
5 aug 2016
Reacties
1.572
Reaction score
158
Punten
63
Inmiddels uitgeprobeerd. In eerste instantie zie ik dan (na herstart) dat de SSD via USB niet herkend wordt in de verkenner. Bij starten van de gewone MibiTool P.W. zie ik dat er geen schijfletter toegekend is, maar die is alsnog snel aangemaakt met MTPW. Dan volgt een kloon-actie. Volgens mij duurde die ongeveer 2 x zo lang als via een Sata-aansluiting: 50 i.p.v. 20 minuten.
Desktop opstarten met de verse kloon gaat vlot, alleen is dan het adresboek van Outlook niet mee gekopiëerd (en dan weer een actie met een .pst). In ieder geval weer wat bij geleerd.

Abraham54

Beheer
Team lid
Lid geworden
2 aug 2016
Reacties
21.444
Reaction score
5.169
Punten
113
Leeftijd
67
Jij verwondert je erover, dat klonen naar USB langzamer is dan naar een via SATA aangesloten HD/SSD?
De HD/SSD heeft namelijk een veel snellere aansluiting dan USB kan!

Najsnarf

Bekend Lid
Lid geworden
5 aug 2016
Reacties
1.572
Reaction score
158
Punten
63
En waarom de SSD via USB in eerste instantie niet herkend wordt door de verkenner? Ook het niet mee gekopieerd worden van Outlook adresboek heeft mij in het verleden nog wel eens hoofdbrekens gekost. Dat zie je nergens vermeld bij een advies hoe een kloon te maken.

Bovenaan Onderaan