- Lid geworden
- 2 aug 2016
- Berichten
- 36.408
- Waarderingsscore
- 7.052
- Punten
- 113
- OS
- Windows 11 Professional
- AV
- Microsoft Defender, MBAM Free & Eset Online
- FW
- Windows Firewall
Kinderen in de leeftijdsgroep van 4- tot 18 jaar zijn vaker betrokken bij een verkeersongevallen - in vergelijking met de gegevens van vier jaar geleden.
De politie en de verzekeraars stellen dat wegen en fietspaden overbelast zijn en dat deze trend zeer zorgelijk is.
In de eerste helft van 2017 waren bijna 3.100 kinderen en tieners betrokken bij een ongeval. In dezelfde periode in 2014 bleef dat aantal steken op zo’n 2.600. Dat blijkt uit cijfers die het AD heeft opgevraagd bij verkeerskundig ict-bureau VIA, dat gegevens verzamelt over verkeersongevallen in Nederland.
Hoewel het aantal gewonden afneemt, is er volgens politie en verzekeraars sprake van ‘een zeer zorgelijke trend’. Zij willen daarom meer toezicht op 50-kilometerwegen in de ochtendspits, extra voorlichting over verkeersgevaren in de eigen buurt en dat wegen veiliger worden ingericht.
Overbelasting
Enorme massa’s leerlingen beginnen tegelijk
Politiechef Egbert-Jan van Hasselt
Voornaamste oorzaak voor de toename is volgens landelijk projectmanager infrastructuur van de politie Egbert-Jan van Hasselt ‘overbelasting’ van wegen en fietspaden. ,,Doordat onderwijsinstellingen steeds groter zijn, gaan er steeds dikkere verkeersstromen richting scholen. Enorme massa’s leerlingen beginnen tegelijk.’’ Hij benadrukt dat het aantal brom- en snorfietsen onder jongeren enorm is toegenomen en dat ook al het andere verkeer de laatste jaren drukker is geworden doordat het economisch steeds beter gaat.
Tussen 1 januari 2014 en 22 augustus 2017 waren ruim 20.000 kinderen tussen 4 en 18 jaar betrokken bij ongevallen. Zij bestuurden een fiets, bromfiets of namen als voetganger deel aan het verkeer. Zo’n 9.500 kinderen en tieners zijn als slachtoffer geregistreerd: 99 procent raakte gewond en bij 1 procent is een verkeersongeluk hem of haar fataal geworden.
Op een gemiddelde doordeweekse dag zijn bijna drie keer zoveel kinderen bij ongevallen betrokken dan op in het weekend. Bijna een kwart van de ongelukken gebeurt op de zogenaamd ‘veilige’ 30-kilometerzones; tweederde op wegen waar je vijftig mag. ,,Auto’s en fietsen moeten op 50-kilometerwegen veel vaker van elkaar gescheiden worden’’, vindt de politiechef. Ondanks de grote risico’s is op bijna de helft van die wegen géén apart fietspad. Van Hasselt doet ook een ‘dringend beroep’ op automobilisten. Ongevallen zijn volgens hem ‘te voorkomen’ als we ‘rekening houden met het onvoorspelbare gedrag van jonge fietsers’.
,,Als er een groepje scholieren voor je fietst, houd dan in.
Dat kost je nog geen twee seconden. Leef je in, je bent zelf ook jong geweest.’’
Bron
,,Iedere ouder die 's ochtends het geluid van een ambulance hoort als de kinderen op weg zijn naar school, houdt zijn hart vast. Is het die van mij?’’ zegt verkeerskundige Erik Donkers. Een terechte zorg.
Als een kind betrokken raakt bij een ongeval, is de kans dat hij of zij gewond raakt 60 procent. Kinderen in het verkeer zijn kwetsbaar.
Iedere ouder die 's ochtends het geluid van een ambulance hoort, houdt zijn hart vast
Erik Donkers, verkeersdeskundige
Toch is niet elke gemeente even onveilig, blijkt uit een analyse van het AD naar ongevalscijfers van het verkeersdatabureau VIA. Gemeenten als Enschede, Hilversum en Heerhugowaard, Velsen, Nieuwegein, Amersfoort en Groningen zijn voor de jeugd relatief gevaarlijk. De kans dat kinderen in die steden een ongeluk krijgen, is meer dan drie keer zo groot als in bijvoorbeeld Emmen, Almere en Arnhem. Meer dan 200 kinderen tussen de 4 en 18 jaar raakten in Enschede betrokken bij een ongeval, in Arnhem - waar ongeveer evenveel kinderen wonen - kregen ongeveer 60 kinderen een verkeersongeluk.
Volgens Donkers speelt de inrichting van de infrastructuur een belangrijke rol bij hoe veilig het is voor kinderen. ,,Zo hebben ze in Almere een vrijliggend fietsnetwerk en is ook in Houten het snelle en het langzame verkeer goed van elkaar gescheiden.'' Ook de plek van scholen kan verschil maken, wel of niet in de buurt van een drukke weg.
De verschillen tussen gemeenten laten volgens Rudi Buis van het Verbond van Verzekeraars duidelijk zien dat de ene gemeente meer werk van verkeersveiligheid maakt dan de andere. ,,Daarom zouden ouders en leerlingen moeten weten wáár het in hun buurt misgaat. Het zou goed zijn als scholen deze kaart maandag laten zien op het digibord.''
Dat er meer kinderen betrokken zijn bij ongevallen is een zeer zorgelijke trend
Egbert-jan van Hasselt, politiechef
Een toename van bijna 20 procent van het aantal kinderen dat betrokken raakt bij een verkeersongeval, moet volgens Buis ‘bij iedere verkeersambtenaar die zijn werk een beetje serieus neemt alle alarmbellen doen rinkelen’. Verzekeraars en de ANWB hopen dat politici lokaal én landelijk de portemonnee trekken voor de aanpak van gevaarlijke plaatsen. ANWB-woordvoerder Ad Vonk: ,,Wij doen een appel op de formateurs. Van verkeersveiligheid voor kinderen moet absoluut werk worden gemaakt.’’
Lichtpuntje is dat het aantal gewonden onder jongeren wel afneemt. Waren dat er in de eerste helft van 2016 nog ruim 1.400, in dezelfde periode van dit jaar waren dat ongeveer 1.150 kinderen tussen 4 en 18 jaar. Politiechef Egbert-jan van Hasselt: ,,Maar dat er meer kinderen betrokken zijn bij ongevallen is een zeer zorgelijke trend. Kinderen en jongeren staan nog aan het begin van een bloemrijk leven. Als agent ben je getraind op slechtnieuwsgesprekken, maar bij jonge kinderen is het echt slikken.’’
Situatie op de weg
,,Elk slachtoffer is er één te veel’’, zegt José de Jong van Veilig Verkeer Nederland. ,,Daarom kijken wij doorlopend naar oplossingen, bijvoorbeeld rondom scholen.’’ Bestuurder Harald Bouman van de VNG: ,,Wij herkennen het probleem en zijn als gemeenten in gesprek om de verkeersveiligheid te verbeteren.’’ De afgelopen jaren is de situatie op de weg volgens hem ingrijpend veranderd. ,,Er is veel afleiding door smartphones en er wordt minder gehandhaafd op bijvoorbeeld fietsen door rood.’’
Mensen die willen helpen om het aantal ongevallen te doen afnemen, kunnen dat volgens de politie en VIA doen door de ongelukken die plaatsvinden beter te registreren. ,,Goed zicht op de lichtere ongevallen is ook van cruciaal belang om de verkeersveiligheid te verbeteren’’, betoogt Donkers. ,,Als iedereen voortaan de app MobielSchadeMelden gebruikt, kunnen we die data gebruiken om in de toekomst ongelukken te voorkomen.’’
Tot die tijd blijven collega’s van Van Hasselt bij de politie slechtnieuwsgesprekken voeren. ,,Naar zoiets ga je met z’n tweeën. Onderweg kijk je elkaar aan van: goh, wie zegt het? Als politieagent raak je gehard, maar dit went nooit.’’
Bron
Wat betreft Enschede: de eerste constatering als fietser in deze stad is vooral, dat automobilisten zich weinig aantrekken van dertig kilometerzones.
De tweede constatering is dat de Enschedese overheid dit ook weet en of het een proef is of over de stad uitgebreid gaat worden, wacht ik gewoon af.
Waarom ik dit schrijf - als ik vanuit het centrum naar Enschede Oost fiets, dan kwam ik daar al eerder vernieuwde wegen aan, die van straatsteen naar asfalt zijn omgezet.
De hoofdrijbaan is rood en de smalle zijkanten zijn zwart.
Laatst zag ik het waarom: die nieuwe straten zijn nu fietsstraten geworden en auto's mogen er ook rijden - maar dan als gast van de fietsers.
Opmerking via de link onder het eerste bericht (Bron) kom jij op de site van het AD,
Scrol jij nu daar naar beneden, dan kan jij op jouw gemeente zoeken om te zien hoe daar de verkeerssituatie is wat betreft fietsverkeersongelukken.
De politie en de verzekeraars stellen dat wegen en fietspaden overbelast zijn en dat deze trend zeer zorgelijk is.
In de eerste helft van 2017 waren bijna 3.100 kinderen en tieners betrokken bij een ongeval. In dezelfde periode in 2014 bleef dat aantal steken op zo’n 2.600. Dat blijkt uit cijfers die het AD heeft opgevraagd bij verkeerskundig ict-bureau VIA, dat gegevens verzamelt over verkeersongevallen in Nederland.
Hoewel het aantal gewonden afneemt, is er volgens politie en verzekeraars sprake van ‘een zeer zorgelijke trend’. Zij willen daarom meer toezicht op 50-kilometerwegen in de ochtendspits, extra voorlichting over verkeersgevaren in de eigen buurt en dat wegen veiliger worden ingericht.
Overbelasting
Enorme massa’s leerlingen beginnen tegelijk
Politiechef Egbert-Jan van Hasselt
Voornaamste oorzaak voor de toename is volgens landelijk projectmanager infrastructuur van de politie Egbert-Jan van Hasselt ‘overbelasting’ van wegen en fietspaden. ,,Doordat onderwijsinstellingen steeds groter zijn, gaan er steeds dikkere verkeersstromen richting scholen. Enorme massa’s leerlingen beginnen tegelijk.’’ Hij benadrukt dat het aantal brom- en snorfietsen onder jongeren enorm is toegenomen en dat ook al het andere verkeer de laatste jaren drukker is geworden doordat het economisch steeds beter gaat.
Tussen 1 januari 2014 en 22 augustus 2017 waren ruim 20.000 kinderen tussen 4 en 18 jaar betrokken bij ongevallen. Zij bestuurden een fiets, bromfiets of namen als voetganger deel aan het verkeer. Zo’n 9.500 kinderen en tieners zijn als slachtoffer geregistreerd: 99 procent raakte gewond en bij 1 procent is een verkeersongeluk hem of haar fataal geworden.
Op een gemiddelde doordeweekse dag zijn bijna drie keer zoveel kinderen bij ongevallen betrokken dan op in het weekend. Bijna een kwart van de ongelukken gebeurt op de zogenaamd ‘veilige’ 30-kilometerzones; tweederde op wegen waar je vijftig mag. ,,Auto’s en fietsen moeten op 50-kilometerwegen veel vaker van elkaar gescheiden worden’’, vindt de politiechef. Ondanks de grote risico’s is op bijna de helft van die wegen géén apart fietspad. Van Hasselt doet ook een ‘dringend beroep’ op automobilisten. Ongevallen zijn volgens hem ‘te voorkomen’ als we ‘rekening houden met het onvoorspelbare gedrag van jonge fietsers’.
,,Als er een groepje scholieren voor je fietst, houd dan in.
Dat kost je nog geen twee seconden. Leef je in, je bent zelf ook jong geweest.’’
Bron
,,Iedere ouder die 's ochtends het geluid van een ambulance hoort als de kinderen op weg zijn naar school, houdt zijn hart vast. Is het die van mij?’’ zegt verkeerskundige Erik Donkers. Een terechte zorg.
Als een kind betrokken raakt bij een ongeval, is de kans dat hij of zij gewond raakt 60 procent. Kinderen in het verkeer zijn kwetsbaar.
Iedere ouder die 's ochtends het geluid van een ambulance hoort, houdt zijn hart vast
Erik Donkers, verkeersdeskundige
Toch is niet elke gemeente even onveilig, blijkt uit een analyse van het AD naar ongevalscijfers van het verkeersdatabureau VIA. Gemeenten als Enschede, Hilversum en Heerhugowaard, Velsen, Nieuwegein, Amersfoort en Groningen zijn voor de jeugd relatief gevaarlijk. De kans dat kinderen in die steden een ongeluk krijgen, is meer dan drie keer zo groot als in bijvoorbeeld Emmen, Almere en Arnhem. Meer dan 200 kinderen tussen de 4 en 18 jaar raakten in Enschede betrokken bij een ongeval, in Arnhem - waar ongeveer evenveel kinderen wonen - kregen ongeveer 60 kinderen een verkeersongeluk.
Volgens Donkers speelt de inrichting van de infrastructuur een belangrijke rol bij hoe veilig het is voor kinderen. ,,Zo hebben ze in Almere een vrijliggend fietsnetwerk en is ook in Houten het snelle en het langzame verkeer goed van elkaar gescheiden.'' Ook de plek van scholen kan verschil maken, wel of niet in de buurt van een drukke weg.
De verschillen tussen gemeenten laten volgens Rudi Buis van het Verbond van Verzekeraars duidelijk zien dat de ene gemeente meer werk van verkeersveiligheid maakt dan de andere. ,,Daarom zouden ouders en leerlingen moeten weten wáár het in hun buurt misgaat. Het zou goed zijn als scholen deze kaart maandag laten zien op het digibord.''
Dat er meer kinderen betrokken zijn bij ongevallen is een zeer zorgelijke trend
Egbert-jan van Hasselt, politiechef
Een toename van bijna 20 procent van het aantal kinderen dat betrokken raakt bij een verkeersongeval, moet volgens Buis ‘bij iedere verkeersambtenaar die zijn werk een beetje serieus neemt alle alarmbellen doen rinkelen’. Verzekeraars en de ANWB hopen dat politici lokaal én landelijk de portemonnee trekken voor de aanpak van gevaarlijke plaatsen. ANWB-woordvoerder Ad Vonk: ,,Wij doen een appel op de formateurs. Van verkeersveiligheid voor kinderen moet absoluut werk worden gemaakt.’’
Lichtpuntje is dat het aantal gewonden onder jongeren wel afneemt. Waren dat er in de eerste helft van 2016 nog ruim 1.400, in dezelfde periode van dit jaar waren dat ongeveer 1.150 kinderen tussen 4 en 18 jaar. Politiechef Egbert-jan van Hasselt: ,,Maar dat er meer kinderen betrokken zijn bij ongevallen is een zeer zorgelijke trend. Kinderen en jongeren staan nog aan het begin van een bloemrijk leven. Als agent ben je getraind op slechtnieuwsgesprekken, maar bij jonge kinderen is het echt slikken.’’
Situatie op de weg
,,Elk slachtoffer is er één te veel’’, zegt José de Jong van Veilig Verkeer Nederland. ,,Daarom kijken wij doorlopend naar oplossingen, bijvoorbeeld rondom scholen.’’ Bestuurder Harald Bouman van de VNG: ,,Wij herkennen het probleem en zijn als gemeenten in gesprek om de verkeersveiligheid te verbeteren.’’ De afgelopen jaren is de situatie op de weg volgens hem ingrijpend veranderd. ,,Er is veel afleiding door smartphones en er wordt minder gehandhaafd op bijvoorbeeld fietsen door rood.’’
Mensen die willen helpen om het aantal ongevallen te doen afnemen, kunnen dat volgens de politie en VIA doen door de ongelukken die plaatsvinden beter te registreren. ,,Goed zicht op de lichtere ongevallen is ook van cruciaal belang om de verkeersveiligheid te verbeteren’’, betoogt Donkers. ,,Als iedereen voortaan de app MobielSchadeMelden gebruikt, kunnen we die data gebruiken om in de toekomst ongelukken te voorkomen.’’
Tot die tijd blijven collega’s van Van Hasselt bij de politie slechtnieuwsgesprekken voeren. ,,Naar zoiets ga je met z’n tweeën. Onderweg kijk je elkaar aan van: goh, wie zegt het? Als politieagent raak je gehard, maar dit went nooit.’’
Bron
Wat betreft Enschede: de eerste constatering als fietser in deze stad is vooral, dat automobilisten zich weinig aantrekken van dertig kilometerzones.
De tweede constatering is dat de Enschedese overheid dit ook weet en of het een proef is of over de stad uitgebreid gaat worden, wacht ik gewoon af.
Waarom ik dit schrijf - als ik vanuit het centrum naar Enschede Oost fiets, dan kwam ik daar al eerder vernieuwde wegen aan, die van straatsteen naar asfalt zijn omgezet.
De hoofdrijbaan is rood en de smalle zijkanten zijn zwart.
Laatst zag ik het waarom: die nieuwe straten zijn nu fietsstraten geworden en auto's mogen er ook rijden - maar dan als gast van de fietsers.
Opmerking via de link onder het eerste bericht (Bron) kom jij op de site van het AD,
Scrol jij nu daar naar beneden, dan kan jij op jouw gemeente zoeken om te zien hoe daar de verkeerssituatie is wat betreft fietsverkeersongelukken.