Kernelisolatie en TPM in Windows 10 (of Windows 11)

Het gaf me enige moeite om de Kernisolatie in mijn Windows 10 in te schakelen
Inschakeleling strande op een driver van de Intel HD 4600 graphics.

In het Bios van mijn Dell kan ik het dual gebruik van videokaarten in- of uitschakelen.
Dat heb ik dus nu uitgeschakeld, waardoor de nVidia Quadro kaart het rijk alleen heeft gekregen.

Ik heb de Intel HD 4600 graphis ge-desinstalleerd en na een reboot gaf de
Kernisolatie weer aan, dat de Intel driver nog steeds dwars zat.
Ik heb daarom Unlocker Portable gebruikt om de igdkmd,sys uit Windows32/drivers te kunnen verwijderen.
Na nog weer een reboot liet de Kernisolatie zich nu inschakelen.

Dan zal nu ongetwijfeld de vraag rijzen waar Kernisolatie en TPM te vinden in Windows.

Beide onderdelen zitten in de sectie Apparaatbeveiliging van de Windows Beveiliging!

KERNISOLATIE

60f4240a50c36-Beveligings_processor_01.png

Om de Kernisolatie te openen klikt je op de link Kernisoloatiedetails

60f4259c40d52-Beveligings_processor_02.png

Je ziet in de afbeeldig dat deze is geactiveeerd - zet nu zelf de knop van Uit naar Aan.
Vervolgens wordt de computer onderzocht.
Zijn er geen problemen - dan blijft de knop aan staan en moet de computer opnieuw worden opgestart.
Zijn er problemen - dan staat de knop uit en kan je de problemen laten aangeven; het kan zijn dat
Kernisolatie niet ingeschakeld kan worden in verband met oude drivers die niet meer vernieuwd kunnen worden.
In mijn geval betrof het de Intel Graphics die laatste driver uit 2018 al hadden.
Dus uitschakelen in het bios was voor mij de uiteindelijke oplossing.

TPM

Opmerking: Als u in dit scherm geen Security processor ziet staan, dan heeft uw toestel waarschijnlijk niet de
TPM (Trusted Platform Module) hardware die nodig is voor deze functie.

Windows 10 wekt zowel met TPM 1.2 als ook met TPM 2.0 (Windows 11 alleen met TPM 2.0)

60f43005c8b94-Beveligings_processor_1.png

Je ziet dat TPM 1.2 is geactiveerd, kijk nu zelf of bij jou de mogelijkheid is om TPM te activeren:

60f431262e2f6-Beveligings_processor_2.png

Zie je bovenstaande ook in jouw computer?
Klik dan op de knop TPM Wissen

Windows start jouw computer nu opnieuw; het bios vraagt nu om toestemming om de TPM te wissen.
Ga daarmee akkoord - de TPM zal vervolgens ontdaan worden van de oude instellingen;
het bios start daarna weer opnieuw op en ga je weer op weg naar Windows.

Wanneer je nu teruggaat naar Apparaatbeveiliging en je controleert de Beveiligingsprocessor,
dan zal je zien dat deze is ingeschakeld en je ziet ook welke TPM-versie actief is.

Bovenaan Onderaan