Kasboek in Excel van invulscherm voorzien

• Onderwerp starter Onderwerp starter Abraham54
  • Startdatum Startdatum
  • Reacties 19
  • Weergaven 839

Abraham54

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
2 aug 2016
Waarderingsscore
7.083
Punten
113
OS
Windows 11 Professional
AV
Microsoft Defender, MBAM & Eset Online
FW
Windows Firewall
Het lijkt mij een stuk eenvoudiger indien het kasboek in Excel via een een invulscherm ingevuld kan worden.

Je zal ook zien dat het kasboek een anomalie bevat.
Maar dat is gekomen door een eis van hogerhand.

Ik voeg één van de vier kasboeken bij.

Om te beginnen is deze code niet van mijn hand, maar is na mijn geklungel aangepast door derden. Wel heb ik hem aangepast voor jou bestandje.
Om de code goed te laten werken heb ik de smalle kolommen breder gemaakt, en de rechterkant van de cellen een dikke witte rand gegeven. Deze kolommen heb ik ook verbreed naar 11.29 ze waren 11.00
Mijn vraag is waarom alle Bladen de zelfde datum in C16 hebben als jan. en hoe heb je dit gedaan? Als je in juni de datum in C16 wijzigt, wijzigen ze ook allemaal.
Ik zou zeggen test het maar eens, dan hoor ik nog van je.

Gr.
Ad

Hallo Ad, ik heb er even mee gespeeld - maar het plaatsen van nieuwe opgaven moet vanaf regel 18 beginnen!
Regel 17 is op elk blad gereserveerd voor een mogelijk voorschotbedrag.

Dat de datum voor elke maand januari is - wel ik wist dat ik wat had vergeten en dat is dus die datum!.

Wat nu lastig is van het invulscherm, dat je nooit alle posten in één keer gebruikt - met als gevolg dat je middels extra vensters moet laten weten dat er niks ingevuld wordt op die posten.

Waarom jij kolommen hebt aangepast, is mij een raadsel - nu kan het maandformulier niet volledig geprint worden.

Hallo Abraham,
Als je in het originele bestand kijkt, zie je dat de kolommen F-H-J-L-N en P leeg en smal zijn breedte 0.33 en bedoeld voor een scheiding tussen de kolommen.
De code schrijft de gegevens naar de opeen volgende kolommen weg, dus ook naar de smalle en die zie je dus niet.
En de kolommen waar de gegevens in komen zijn iets breder gemaakt. De totale breedte van het originele bestand is 133,12 en die van mij is 132,7 breed.
Wanneer ik jou bestand afdruk krijg ik per maand 2 bladen, druk ik mijn bestand af krijg ik ook 2 bladen per maand.
Wat ik wel vreemd vind dat er bij jou 243 lege bladen achter staan en bij mij 182 , hoe dit komt is mij onduidelijk.
Wat nu lastig is van het invulscherm, dat je nooit alle posten in één keer gebruikt - met als gevolg dat je middels extra vensters moet laten weten dat er niks ingevuld wordt op die posten.
Dit heb ik verwijderd.

Hallo Ab - dank jou voor de ophelderingen.
Ik zal er morgen naar kijken.

Ik ben met anders bezig, zodoende.

Dat is mooi, ik ben er nog niet aan toegekomen.
Maar ik laat het jou weten.

Hoi,
Ik heb de code van Ad wat aangepast, nu hoef je geen kolommen aan te passen en je begint op regel 18, in de code van Ad wordt regel 17 overschreven omdat er geen datum staat in C17.
Ik heb ook een ander userform gemaakt., daarin kan je de gewenste maand kan kiezen,hoef je niet heen en weer te huppelen tussen de maanden.
Geen maand gekozen kan je ook niets wegschrijven.
@Ad, als je geen Option Explicit gebruikt hoef je de variabelen niet te declareren.

@Dotchiejack,
Die van jou is voor Abraham interessanter denk ik, als ik Abraham was zou ik die gebruiken.
In ieder geval dank voor de aanvulling.
@Abraham,
Iemand wilt je een kunstje flikken:)
Om van die 200+ pagina's bij het afdrukken af te komen....doe het volgende:
Ga in het bestandje van "Dotchiejack" in Cel R1 staan, houd Ctrl + Shift ingedrukt en druk vervolgens op pijltje rechts en daarna op pijltje naar beneden. kies in lettertype > opvulkleur voor "geen opvulkleur"
Door Ctrl en pijltje links kom je weer in R1 terecht.
Ga nu naar Rij 76 Kolom A en doe het zelfde als hier boven beschreven. Je aantal afdruk bladen is nu gereduceerd naar 2

Bij afdrukken koos ik altijd al voor 1 pagina, dus werden er nooit meer dan 1 pagina geprint.

Als ik straks weer thuis ben, zal ik een en ander gaan uitproberen.
Op mijn werk is het te onrustig momenteel.

Eentje zonder kunstjes.
Had ik nog vergeten te vermelden, gezien in de grijze lijnen ook boekingsnummers staan, verspringtmijn code 1 lijn i.p.v. 2.
Waarom moeten wij excel voorbeeldjes eerst zippen?
Dat is één handeling teveel en ik ben lui.:cool::p

@Dotchiejack - dat ziet er veelbelovend uit.

Echter ook digibeten in de andere Powers moeten ermee kunnen werken.
Daarom ook - kunnen de beschrijvingen volledig weergeven worden?

5c363a7f3cd76-kasboek.png

Oké, simpele PCF Office goeroe, bekijk nogmaals de afbeelding:

5c363f88cdee4-kasboek.png

Ik denk zelf wanneer je het venster breder maakt dat de beschrijvingen wel compleet zijn.

Welke Office versie gebruik jij, Ab.
Ik gebruik 2013.

Terug
Bovenaan Onderaan