Kan ik in Linux vrijwel dezelfdde software gebruiken?

HansGU

PCS Lid
Lid geworden
5 december 2016
Waarderingsscore
320
Punten
0
Leeftijd
80
OS
Windows 10 Home
AV
F-Secure en Windows Defender
FW
Windows
Vraagje: Hoe kom ik er achter of AL mijn huidige programma's ook draaien onder een licht Linux besturingssysteem? Kan ik daar op 1 of andere manier achter komen? Ik gebruik nogal wat freeware programma's en ik ben bang dat deze het onder Linux niet doen? In dat geval zal ik geen Linux proberen.

Post een lijst met jouw favoriete programma's in Windows.
Linux Debian heeft de grootste softwarebiblotheek ter wereld!

OK Abraham, hier komen ze:

Irfanview
AudaCity
Photoscape
Speccy
Any AudioConverter
Any VideoConverter
FormatFactory
TotalCommander 64 bit
MP3tag
Ccleaner
Vlc-MediaPlayer
AOMEI Backupper
AOMEI Partition Assistant
WinSCP (Ftp tooltje)

Alsmede officiële pakketten zoals Ms-Office, zou dit allemaal werken onder Linux (Mint)??

O ja, Linux Debian? Nooit van gehoord, kan ik die tools daar terugvinden? Ik ga de link eerst maar eens opzoeken.

Ubuntu en Linux Mint zijn debiangebaseerd.

Voor jou zal Linux Mint de beste keuze zijn.

LibreOffice zit standaard in Linux Mint en is heel makkelijk naar de nieuwste versie upgradebaar en gehhel compatibel met MS Office.
Free Office is een andere kandidaat doe volledig compatibel is.

Audacity is er ook voor Linux.
Er zullen meer dan genoeg MP3 tools zijn.

Er is een variant op TotalCommander; maar waarschijnlijk vindt jij de mogelijkheden die je in de gewone mappen hebt, al meer dan voldoende.
Je kan nieuwe vensters onder een nieuwe tab openen!

VLC Media Player wordt standaard meegeleverd met Linux Mint.

Audio- en video converters zijn er ook

FileZilla is er ook voor Linux!
Gebruik ik zelf - geweldig tool.

IrfanView: XnView Software · XnViewMP

En de officiële ms-office? Die zal toch ook wel worden ondersteunt hoop ik?

Kan wel, via Wine - maar daarmee maak je Linux in één klap onveiliger.
Bovendien is Wine bevattelijk voor virussen die voor Windows zijn!

Free Office is perfect voor als je enkel Word, Excel en Powerpoint gebruikt.

aha, dat wist ik niet (zoals zo veel niet) :)

Free Office is er ook voor Windows.
Gebruikers die Office 2003 er gooiden vanwege het wegvallen van beveiligings-updates zijn deels op free Office overgegaan. echt een verrassend doordacht pakket.

O ja, anti virus in Linux: Nodig of niet en zo ja, is Windows Defender dan voldoende of is een beter pakket aangewezen?

Voor Linux Mint zijn er geen virussen.

Waar het in Linux belangrijk is om antivirus te gebruiken: de Linux Servers!
Ik zelf ga nu een begin maken in een andere computer met het geheel over gaan op Linux Mint en dan Windows virtueel in Linux draaien.

Hmmm dat is voor insiders, dus niet voor mij.
Ik heb het formatteren van mijn harddisk achterwege gelaten omdat de laatste Windows update alle problemen heeft weggenomen. Ik twijfel nu nog, maar wanneer ik ga formatteren dan denk ik erover om Linux Mint te gaan proberen.

Kan wel, via Wine - maar daarmee maak je Linux in één klap onveiliger.
Bovendien is Wine bevattelijk voor virussen die voor Windows zijn!

Een kleine toevoeging: Het Linux-systeem zelf zal hierdoor niet besmet raken, hooguit de omgeving van Wine zelf. Een virus of malware zal zichzelf in Wine echter minder makkelijk kunnen installeren dan in Windows.

Dus wanneer ik het goed begrijp is een antivirus programma overbodig in Linux.
Maar hoe zit dat dan bij het surfen van website naar website? Niet kwetsbaar voor Ransomware of andere troep?

Die online rotzooi is grotendeels voor Windows bedoeld, met daarnaast een paar Apple-varianten.
Ransomware heeft root-rechten nodig om zich in Linux te kunnen nestelen.
Linux maakt gebruik van zijn eigen officiele software pakketten.
De geoefende Linux gebruiker kan ook de .tar.gz bestanden instaleren, maar weet doorgaans wel dat deze bestanden vanaf een veilige locatie moet komen.

Je kan via de mail een (voor Linux onschuldige) virus binnen krijgen en zonder dit te weten door kunnen sturen. Dit zal de enige reden zijn om een anti-virus scanner te installeren (wat om die reden ook op webservers gebeurt).

Een antivirus in Linux is niet aan te readen.
Het is als het ware een vreemd object in Linux, dat er voor zorgt dat jouw Linux niet meer de Linux zal zijn, die het kan zijn.

Wine is ook een element dat je beter niet kan gebruiken om redenen bekend.
Zo is er ook een commerciële variant van Wine, CrossOver.

Veel beter is het Windows virtueel in Linux te draaien, als je niet zonder Windows programma's kan leven.

En de officiële ms-office? Die zal toch ook wel worden ondersteunt hoop ik?

Met Libre Office kun je wel al je documenten, rekenbladen , powerpoint presentaties openen en bewerken . Trouwens Libre Office is ook voor windows beschikbaar .
Voor al je programma's die je eerder opgesomd hebt , zijn er alternatieven beschikbaar in het software center . Eenvoudig te installeren en eenvoudig te verwijderen . Geen ellende met het register enz.... Linux bied dus heel wat voordelen tegenover Windows .

Maar hoe zit dat dan bij het surfen van website naar website? Niet kwetsbaar voor Ransomware of andere troep?

Het enige waar je kwetsbaar voor bent is Phishing , maar dat is dan een probleem van de gebruiker en niet van het besturingssysteem .

Nou schijnt zelfs Libre Office niet geheel compatibel te zijn met de MS Suite, met name erg zware Excell bestanden leveren problemen op, maar dat zal bij normaal gebruik meevallen.
Bron Zeilersforum.nl: Computer Besturingssystemen.

Daar poneert iemand bovenstaande opmerking en de man is een zware Excel gebruiker.

Terug
Bovenaan Onderaan