Kan geen bestandstype associatie maken met Photoshop 2022 (versie: 23.0.1)

Hallo forum lieden,
Ik weet niet precies of dit bericht hier hoort of onder Windows 11.

Ik gebruik Creative Cloud van Adobe via een werk abonnement.
In oktober is er een grote upgrade geweest van veel applicaties die hieronder draaien, waaronder Photoshop 2021 die geupgrade is naar Photoshop 2022.
Wanneer je een adobe update installeert, heb je de optie om de vorige versie te laten staan in plaats van deze te verwijderen.
Ik kies altijd voor deze optie, voor het geval er nog bugs in het systeem zitten, kan ik altijd terug naar de vorige versie!

Ik heb deze versie nu genoeg getest, en nu wil ik de bestandstype associatie aanpassen naar Photoshop 2022, in plaats van Photoshop 2021 waar het op stond.
Ik volg alle normale stappen om deze bestandstype associatie voor elkaar te krijgen zoals:
Instellingen→ Apps→ Standaard-apps→ Stel alle standaardapps opnieuw in→ en als laatste→ Opnieuw instellen knop.​
Wat ik ook doe, het verspringt weer terug naar Photoshop 2021!​
Ik ben al een halve dag aan het zoeken op Adobe User Forums, en tevens aan het googlen zonder succes!

_____Is er iemand hier die Adobe Creative Cloud gebruikt in combinatie met Windows 11, en zo ja, heeft die ook dit probleem.
_____Zo niet, heeft iemand een oplossing hiervoor?

Blijkbaar kwam dit probleem in voorgaande jaren bij sommige gebruikers voor, en de oplossing die hiervoor werd aangedragen
is om in het register aanpassingen te gaan doen, of met CCleaner de register op te schonen.

Ik vind dat nogal ingrijpende stappen, en ik denk dat het anders moet kunnen.
Alle hulp is welkom!

Abraham54

Beheer
Team lid
Lid geworden
2 aug 2016
Leeftijd
67
OS
Windows 10 Professional x64
AV
Ziggo F-Secure antivirus
Controleer dan nu eerst eens de map Adobe in de Program Files.
Want als de app terugspringt naar 2021, dan lijkt mij dat er iets niet goed gegaan is met de upgrade.

Kan de oplossing zijn alles te verwijderen en na een herstart van Windows de nieuwste versie te installeren?

Fernandez

Bekend Gezicht
Lid geworden
5 okt 2020
OS
Windows 10 Home 64-bit
@Abraham54 Bedankt voor je inbreng.
Beide versies werken naar behoren, zowel de 2021 als de 2022 versie.
Het is de bestandstype associatie overbrenging naar versie 2022, dat niet wil lukken.
Met andere woorden als ik b.v. in explorer een jpg file dubbelklik, wil ik dat Photoshop 2022 opengaat in plaats van Photoshop 2021.
Ik vermoed dat ik het in de Windows omgeving moet zoeken.
Bedankt, nogmaals.

ArtstudioG

pc-aholic
Lid geworden
30 jan 2017
Leeftijd
63
OS
Windows
Volg dezelfde weg "instellingen" ... Apps ... Standaard-apps .... scroll helemaal naar beneden en kies "standaardwaarden selecteren op bestandstype". Scroll nu naar .psd en klik op het pijltje rechts in de balk ... klik op "meer apps" en scroll weer helemaal naar beneden en kies "een andere app zoeken op deze pc". Je komt nu in de verkenner en ga naar c:/program Files/Adobe/Adobe Photoshop 2022 en kies daar "Photoshop.exe" en bevestig op "openen". Zo kan je dat met elk gewenst bestandstype herhalen.

Fernandez

Bekend Gezicht
Lid geworden
5 okt 2020
OS
Windows 10 Home 64-bit
@ArtstudioG Bedankt voor je hulp!
Ik heb echter deze stappen allemaal doorgelopen, voor zowel .psd als .jpg.
Het blijft op Photoshop 2021 staan, hoewel ik voor photoshop 2022 kies.
P.s. zo ziet mijn Adobe map eruit in Explorer:
618c0adc2bca4-expl-map-cl.jpg

ArtstudioG

pc-aholic
Lid geworden
30 jan 2017
Leeftijd
63
OS
Windows
In jouw geval zou ik sowieso alle vorige versies verwijderen maar ... zou ik ook eerst een image maken van je C-schijf (als backup). Heb je nog plugins in gebruik (Nik Collection, Topaz, ...) en heb je eigen joboptions in Acrobat staan? Zo ja, kijk dan eens of die ook in versie 2022 werken na het verwijderen van de "oude" versies. Acrobat zeker NIET verwijderen, is maar 1 versie/update. Gebruik je een speciale tool om te verwijderen (Revo, ...) let dan goed op dat je niet te veel verwijdert.

Fernandez

Bekend Gezicht
Lid geworden
5 okt 2020
OS
Windows 10 Home 64-bit
@ArtstudioG De plugins functioneren allemaal prima onder 2022. Ja, wel eigen joboptions aanwezig, maar die zijn simpel te vervangen.
Als ik vorige versies wil verwijderen, dan doe ik dat in Creative Cloud zelf. Die heeft een optie om vorige versies te verwijderen.
Ik ga ervan uit dat die een schoner uninstall voor elkaar krijgt.
Iig ik heb het probleem neergelegd bij Adobe. Ik ga eerst naar hun reactie kijken voordat ik verder stappen onderneem.
Dank je!

Fernandez

Bekend Gezicht
Lid geworden
5 okt 2020
OS
Windows 10 Home 64-bit
Update: Het probleem met bestandstype associatie is opgelost!
Ik heb het programma verwijderd en opnieuw geïnstalleerd, en de associatie is hersteld.

Bedankt voor het meedenken...en het kan op 🔐.

Bovenaan Onderaan