Ip camera settings

• Topicstarter Verwijderd lid 198
  • Startdatum
V

Verwijderd lid 198

Guest
Beste forumleden,
Ik heb eeb ouku ip camera, en die krijg ik maar deels aan het werk.
Zolang ik binnen het bereik van de router ben heb ik beeld maar op grotere afstanden doet hij niets.
Wat gaat hier mis?
Ws een domme fout van mij hoor.
Gr. Ron

Black Tiger

Enthousiast
Hoi Ron.

IP Camera's doe ik wel vaker installeren. Heb thuis hier ook wat van die Chinese dingen.
Als ik het goed zie is die Ouku ook zo'n bolletje wat ik hier ook heb staan.

Deze camera's kunnen zowel op het wifi netwerk alsop bekabeld netwerk werken. Als jij de wifi optie gebruikt, zal hij ook binnen het wifi bereik moeten zijn. Beeld heeft een stuk meer bandbreedte nodig dan data bitjes. Waar je internet snelheid langzamer gaat hoe verder je van de router af bent, zal bij een beeldapparaat eerder blokken gaan verschijnen of beeld helemaal wegvallen.
Is dat wat je bedoeld?

Zo ja, dan ligt het er aan hoe groot die afstand is. Deze camera's zijn goedkope camera's en die 10 meter beeld in een donkere omgeving kun je ook wel vergeten. ;)
Maakt verder niet uit, voor thuis zijn ze best geschikt.

Hoezo een domme fout van jou? Wat is er dom aan dan? Dom is dat niet, die dingetjes zijn best leuk, men moet er alleen geen A kwaliteit van verwachten.

V

Verwijderd lid 198

Guest
Dank voor je reactie, het is de bedoeling dat ik overal via deze camera kaan kijken. Ik weet dat dat mogelijk is omdat ik een paar jaar terug vanuit mijn vakantieadres thuis de boel controleren. Ik gebruik Sricam software.
Dit zou ik nu ook weer willen.

Black Tiger

Enthousiast
Dat is geen probleem. Het probleem hier is dat het kan zijn dat deze camera 2 mac adressen heeft. Eentje voor LAN en eentje voor Wifi.
Dit betekent dus ook dat het kan zijn dat als je hem geconfigureerd hebt via kabel en dan via Wifi gaat gebruiken (da's even een trukendoos soms) er een ander ip kan komen.
Het beste is via de LAN kabel configureren, juiste wifi netwerk laten kiezen end an verbinden klikken, dan gaat hij herstarten. Meteen als hij daarmee begint de LAN kabel er uit trekken anders gaat het met die wifi niet lukken.

Daarna is het de truuk om te kijken welk intern ip adres hij gekregen heeft. Over het algemeen is dat wel relatief eenvoudig in het modem terug te vinden.
Stel dat de camera nu een ip adres heeft gekregen van 192.168.0.10 dan moet je daar een poort forward voor aanmaken.
Verstandig is om van tevoren de standaard poort 80 te wijzigen naar een andere poort boven de 1024. Want 80 en 8080 worden standaard gebruikt en daar worden dus ook veel bruteforce pogingen op gedaan.
Zet hem bijv. op poort 4850 of zo. Als je het maar zelf goed kunt onthouden.

Goed, daarna dus die poortforward maken in je modem. Inkomend verkeer op poort 4850 doorzetten naar intern ip 192.168.0.10 ook met poort 4850 (gebruik TCP of beiden, niet alleen UDP).
Als dat goed lukt kun je vanaf andere locaties via internet (je vakantieadres bijv.) naar jouw camera kijken

Ik weet niet of jouw modem nat-loopback ondersteund, maar anders kun je het eenvoudig testen door de wifi van je telefoon uit te zetten en de internet verbinding te gebruiken van de telefoon om te testen.
Een app die wel geschikt is voor gebruik is bijv. Net Eye Camera. Deze is gratis. Het fijne hiervan is dat je ook camera's kunt instellen als Unknown Brand (onbekend merk) en dan ipcam1,ipcam2 als het een simpele ip camera is.
Maar er staan ook enorm veel merken in en je kunt ook met onvif camera's werken etc., echter het belangrijkste is dus die poort forwarding maken.

NB! Er zijn ook camera's die een rtsp poort nodig hebben, dat is standaard 554 en die dient dan ook geforward te worden.

Black Tiger

Enthousiast
Ah stom, vergeten. Om je camera van extern te bekijken moet je dan wel je externe ip gebruiken, dus van je provider.
Dus 85.xx.xx.xx ip adres. Evt. kun je via no-ip.org een automatische omzetting maken van een gratis subdomein, da's makkelijker te onthouden. Maar dat moet wel elke maand bevestigd worden via mail door op een linkje te klikken.

V

Verwijderd lid 198

Guest
Glashelder, daar zit geen woord spaans bij!
Ik ga er morgen gelijk mee aan de gang!
Superbedankt Black Tiger en ik laat hier nog even het resultaat weten.?

V

Verwijderd lid 198

Guest
Gelukt! Met de hulp van Black Tiger ging het (bijna) vanzelf.:)
Nogmaals dank hiervoor.

Bovenaan Onderaan