Intel legt uit welke voordelen AI-pc's gebruikers bieden om Microsoft Copilot lokaal te draaien

Abraham54

Administrator
Forumleiding
Lid geworden
2 aug 2016
Leeftijd
70
OS
Windows 11 Professional
AV
Microsoft Defender
FW
Windows Firewall

Intel legt uit welke voordelen AI-pc's gebruikers bieden, inclusief de aankomende​

mogelijkheid om Microsoft Copilot lokaal te draaien​

Door Rebecca Spear
Publicatie van Windows Central

Intel Core Ultra processors vormen de weg voor onze AI toekomst.

DDsXnVU47eQr7AUwKzjdY6-1920-80.jpg.webp

(Afbeelding credit: Rebecca Spear / Windows Central)

Wat je moet weten
  • Intel hield deze week een AI-top voor ontwikkelaars in Taipei.
  • Tijdens het evenement legde Intel uit dat Microsoft Copilot in de niet zo verre toekomst lokaal op
    AI-pc's zal draaien.
  • Deze verschuiving naar lokale AI-diensten op pc's wordt mogelijk gemaakt door CPU's die klaar zijn
    voor AI, zoals Intel Core Ultra-processors.
  • Intel noemde de voordelen van het lokaal kunnen draaien van AI-diensten zoals Copilot, waaronder
    kostenreductie, betrouwbaarheid in prestaties, privacy (persoonlijke en organisatiegegevens) en meer
    personalisatiemogelijkheden.

Deze week kwamen in Taipei, Taiwan, duizenden ontwikkelaars bijeen voor een Intel AI Summit. Ik was persoonlijk in de gelegenheid
om dit evenement bij te wonen. Tijdens een vraag en antwoord bijeenkomst met Intel executives hoorde ik dat Microsoft Copilot
binnenkort lokaal op AI PC's zal kunnen werken in plaats van de huidige manier van werken via de cloud. Dit is iets waar al eerder
geruchten over waren, maar wat nog niet bevestigd was. Intel's Vice President van Client Computing Group Todd Lewellen
verduidelijkte dat bepaalde aspecten van Copilot nog steeds cloud toegang nodig zouden kunnen hebben om goed te werken op
een AI PC.

"Als we naar die volgende generatie gaan, zal het ons gewoon in staat stellen om meer dingen lokaal te draaien," zei Lewellyn,
"net zoals ze Copilot zullen draaien met meer elementen van Copilot die lokaal op de client draaien. Ik bedoel niet dat alles in Copilot
lokaal draait, maar je krijgt veel belangrijke mogelijkheden die op die NPU draaien. We beginnen nu met Core Ultra, maar we zullen er
samen met Microsoft voor zorgen dat we gen naar gen gaan."

ipJguwxGeL9N75AFZPkuZR-1200-80.jpg

De nieuwe Dell XPS 14 (9440) is voorzien van de nieuwe Copilot-toets. (Afbeelding credit: Daniel Rubino)

Het zal geen verrassing zijn dat Intel en Microsoft samen hebben vergaderd over wat een AI-pc moet zijn en hoe we de beste
gebruikerservaring kunnen bieden.

"Ik zou zeggen dat we de afgelopen drie maanden ongelooflijk op één lijn zijn gekomen met Microsoft [met betrekking tot AI-pc's],"
zei Lewellyn. "Wij [bij Intel] zouden zeggen dat een AI PC een Ultra is, die een geïntegreerde NPU heeft.
Microsoft zou, als ze nu bij me zouden zitten, zeggen: 'Todd je hebt gelijk, maar er zijn nog twee andere dingen die erbij horen,
Copilot en de Copilot-toets. Die drie dingen."

Je herinnert je misschien dat Microsoft eerder aankondigde dat er een nieuwe Copilot-toets zou verschijnen op AI PC-toetsenborden
en we hebben dit al gezien bij de nieuwe Dell XPS laptops (zie onze Dell XPS 14 review) , ASUS Zenbooks en de onlangs
aangekondigde Surface Pro en Surface Laptop. In de loop van het jaar zullen er meer AI-pc's verschijnen.

fBCv3rvgsnDM2poKs59fai-1200-80.jpg

Intel Core Ultra is een processor met een NPU. (Afbeelding credit: Windows Central)

Maar laten we onze aandacht weer op Intel richten. Zoals je inmiddels waarschijnlijk wel hebt gehoord, laten
Intel Core Ultra-processors (ook bekend als Meteor Lake) pc's veel efficiënter werken dan voorheen.
Dit komt doordat ze een Neural Processing Unit (NPU) gebruiken naast de traditionele CPU en GPU. Je kunt meer te weten komen
in mijn NPU gids, maar de essentie is dat NPU's speciaal ontworpen zijn om bepaalde AI en machine learning (ML) taken op zich te
nemen, waardoor het werk van de CPU en GPU verlicht worden, zodat ze efficiënter kunnen werken.
Zo presteert het systeem over het algemeen beter op het gebied van verwerkingskracht.

Daarnaast blijkt dat het geven van AI-taken aan de NPU in plaats van een GPU de algehele levensduur van de batterij van een systeem
ten goede komt. Zoals Lewellyn uitlegt, heeft Intel vaak met Microsoft gesproken over de beste manier om AI-services lokaal op de pc
te laten draaien, en een betere batterijlevensduur was een belangrijk aspect van die gesprekken.

pvAUN2zy2Hqs47QCHFVtm6-1200-80.jpg

Microsoft Copilot zal in de nabije toekomst lokaal op AI-pc's draaien. (Afbeelding credit: Windows Central | Jez Corden)

"We hebben het afgelopen jaar lange discussies gevoerd [met Microsoft]," zegt Lewellyn, "en we zeiden: 'Waarom kunnen we dat niet
gewoon op de GPU laten draaien?' Zij zeiden, 'nee, nee. We willen er zeker van zijn dat de GPU en CPU vrij zijn om al dat andere werk
te doen. Maar we willen er ook voor zorgen dat de batterij heel lang meegaat en als we Copilot en een aantal van die workloads op
de GPU zouden laten draaien, zou dat opeens een enorme klap zijn voor de batterijduur."

"Het gaat dus echt om de juiste workflow map met de juiste processor.
En dat doen we met Microsoft, maar ook met de ISV's (onafhankelijke softwareleveranciers)."

Waarom je je zorgen moet maken over AI PC's en Copilot die lokaal draait​

sYmah4P7VfZVZGLMduJoAS-1200-80.jpg

We bevinden ons in een tijd waarin de ontwikkeling van AI-diensten en -mogelijkheden sterk toeneemt.
(Afbeelding credit: Rebecca Spear / Windows Central)

Maar waarom zou je je zorgen maken over AI PC's en Copilot die lokaal werken? Tijdens de openingskeynote van de Intel AI Summit
legde Computer Vision Software Engineer Jamie Chang vijf belangrijke voordelen uit van de overstap van cloudgebaseerde
AI-diensten naar lokale AI-werking. Specifiek noemde hij kostenreductie, betere betrouwbaarheid in prestaties, meer privacy met
zowel persoonlijke als organisatiegegevens en extra personalisatieopties.

Dit zijn allemaal heel goede punten, maar terwijl ik hier zit na te denken over de toekomst van onze AI PC, heb ik er nog een paar bij
bedacht. Zo zou de mogelijkheid om AI-services zoals Copilot lokaal uit te voeren uiteindelijk kunnen betekenen dat ik geen
internetverbinding nodig heb om bepaalde AI- of ML-taken op mijn laptop uit te voeren. Er zijn genoeg momenten geweest dat ik
onderweg was, niet in de buurt van vertrouwde Wi-Fi en toegang wilde tot bepaalde AI-services op mijn laptop, maar moest wachten
tot ik weer thuis was. Copilot lokaal kunnen uitvoeren zou zeker helpen bij AI- en ML-taken onderweg.

Mijn tweede gedachte gaat verder op Intels punt over betrouwbaarheid in prestaties. Zoals het er nu voor staat,
is Copilot cloud-gebaseerd, wat betekent dat gebruikers moeten wachten tot de service je vragen verwerkt en vervolgens beantwoord.
Omdat dit werk op een verre server wordt gedaan, zijn er vaak latentieproblemen, die de ervaring kunnen verstoren of belemmeren.
Lokaal werken op je computer kan zorgen voor soepelere (en snellere) reacties die niet afhankelijk zijn van het internet.

Uit mijn bezoek aan de Intel AI Summit is duidelijk geworden, dat zowel Intel als Microsoft zich richten op het creëren van een goede
gebruikerservaring bij het plannen van de toekomst van AI-pc's en AI-diensten.
Het lokaal kunnen uitvoeren van ML en AI taken op onze apparaten zou het gebruik van een laptop veel handiger kunnen maken dan
het nu al is en dat is een aspect van de toekomst waar ik enthousiast over ben.

________________________________________________________________________________________________________________________________________________

h6QdWmGdXWzFsNbWzerHeH-300-80.jpg

Rebecca Spear​

Redacteur en recensent

De zelfbenoemde gamegeek Rebecca Spear is een van de redacteuren en recensenten van Windows Central met een focus op
gamehandhelds, pc-gaming en laptops.
Als ze niet bezig is met het bekijken van de nieuwste games op Xbox Game Pass, PC, ROG Ally of Steam Deck, kan ze digitaal
tekenen met een Wacom-tablet. Ze heeft de afgelopen jaren duizenden artikelen geschreven, van redactionele artikelen tot
recensies, previews, features en hardwarerecensies.
Als je informatie nodig hebt over alles wat met games te maken heeft, kunnen haar artikelen je helpen.
Ze houdt ook van het testen van game-accessoires en alle nieuwe technologie op de markt. Je kunt haar volgen @rrspear op X (voorheen Twitter).

Terug
Bovenaan Onderaan