Installatie W 11 met Rufus stagneert

Najsnarf

PCS Lid
Lid geworden
5 aug 2016
OS
W10pro
AV
FSecure van KPN
Al vaker heb ik met een USB-met Rufus W11 geïnstalleerd. Zowel een schone installatie door meteen opstarten vanaf de USB met Rufus, maar ook "met behoud van bestanden" met installeren door met de exe in de reeds geopende pc te verder te gaan. Bij herhaling nu (bij wijze van oefening) blijft het proces van W11 install stagneren bij 31%. Ik heb namelijk iemand aangeboden W11 op een (oude) laptop van hem te installeren, maar als ik dit zie twijfel ik. Iemand een suggestie?

Is de ISO die je gedownload hebt voor Rufis wel helemaal compleet?
En hoe groot is de gebruikte USB-stick?

met diezelfde usb-stick (16 GB) heb ik toevallig op een andere SSD een nieuwe W1 geïnstalleerd, en ook de Rufus met ISO is van recente datum. Kan het iets te maken hebben met mbr- of gpt gedoe (waar ik weinig van begrijp?)

Formatteer de stick en laat Rufus de sick daarna opnieuw inrichten.

Als de computer EUFI heeft, dan is de SSD GPT.

Maar als het oudere computer met BIOS is, dan kan het MBR zijn, tenzij in het BIOS EUFI is gactiveerd.

@Hana: mooi te zien wat die schijven hebben op dit moment. De HEMA-stick waar een recente Rufus op staat:
65c23f737e7a9-No.002.jpg

maar wat zijn de consequenties bij het gebruik van Rufus op deze stick: kan dat alleen op schijven die ook GPT hebben?
aansluitende vraag: indien dat zo is, hoe kan ik een bestaande schijf (met Windows 10) wijzigen van mbr naar gpt? Ik weet van cmd>diskpart>list disk etc. maar dan maak ik met de opdracht "clean" die hele schijf leeg.
@A54: zoals ik al schreef in # 3 wèrkt die Rufus (soms) dus wel, een nieuwe bakken heeft m.i. weinig zijn.

@Hana: hoe kan ik een bestaande schijf (met Windows 10) wijzigen van mbr naar gpt?
Mini Tool Partition Wizard kan MBR naar GPT ( en omgekeerd) converteren.
een stick in GPT zal waarschijnlijk niet kunnen Booten in een oud MBR-systeem, dat ga je wel merken ...
voor een oude laptop en Rufus, ga je wel de beperkingen/omzeiling moeten inschakelen! zoals TPM2.0, secure boot, .....

65c24628d8f38-rufus_oud.png

Laatst bewerkt:
Met MTPW ben ik wel op de hoogte. Dus heeft e.e.a. toch te maken met wat ik in # 3 noem "gpt- en mbr gedoe". Met andere woorden: dus moeten zowel de rufus USB als de doelschijf (in dit geval) beide gpt zijn?

Rufus in plaats van MBR op GPT zetten.

USB is universeel - het gaat om de inhoud die voor GPT bedoeld is.

Nooit geweten dat het switchen van/naar mbr/gpt met MTPW zo eenvoudig was. Ik heb nu rufus-usb en de schijf beide op GPT staan, maar nu stagneert het bij "downloaden" al ergens bij 30% of zo. Ga morgen verder kijken.

Is de SSD nog wel koosjer?

Het Bios zal op Uefi staan, anders was de SSD met een MBR uitgevoerd.

De discussie tussen A54 en Hana begrijp ik niet helemaal = helemaal niet. Wat moet ik daar mee? Soms (vaak) is een advies heel cryptisch ofwel kort door de bocht.
De conditie van de SSD is 98% gezien door CrystaldiskInfo. De Rufus-usb heeft wel degelijk gewerkt, dus ook die twee eerste vinkjes zoals bij post # 8 van Hana. Ik blijf uitproberen.
18 minuten later. Een nieuwe poging lijkt nu te gaan lukken, ik meld mij weer.

Laatst bewerkt:
Nu is een proef-installatie 10 --> 11 wel gelukt. Mijn vraag: ligt dat nu alleen aan het bijwerken van mbr --> gpt? Het feit dat het in het verleden (soms) wel lukte zal daar mee te maken hebben gehad?

Ik ga ervan uit dat de GPT instelling in Rufus nu voor succes heeft gezorgd.

Maar let op, laat degene die je gaat helpen dat tooltje van Hana gebruiken.
ALs hij/zij nog met MBR werkt, zal je de stick met Win 11 weer moeten ombouwen naar MBR.

dat ombouwen gaat heel makkelijk met MTPW heb ik ontdekt. Behalve 2 aangekoppelde USB-schijven (voor opslag etc) staat alles in GPT. Merkwaardig was dat een tamelijk oud USB-stickie met Aomei-opstartmogelijkheid nog wel mbr was, maar het werkt immer perfect (maken van systeem backup of een herstel-actie). Kortom: ik word bijna iedere dag wijzer.

Terug
Bovenaan Onderaan